Aktualności
VII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2009-02-27
Ogłaszamy kolejną edycję konkursu dla młodych kompozytorów. W tym roku przedmiotem konkursu jest kompozycja na kwartet smyczkowy.REGULAMIN VII KONKURSU KOMPOZYTORSKIEGO IM. T. OCHLEWSKIEGO 2009
1. Przedmiotem konkursu jest oryginalna kompozycja na kwartet smyczkowy
2. Uczestnikami konkursu mogą być kompozytorzy narodowości polskiej, którzy na dzień 31 grudnia 2008 r. nie ukończyli 30. roku życia
3. Uczestnik konkursu może zgłosić do konkursu tylko jedną kompozycję swojego oryginalnego autorstwa.
4. Czas trwania utworu: do 15 minut.
5. Nadesłany utwór nie może być wcześniej wydany w żadnej formie, wykonany publicznie ani nagrodzony na innym konkursie kompozytorskim.
6. Uczestnik konkursu dostarcza kompozycję w formie wydruków komputerowych z programu do składu nut. Dopuszcza się również dołączenie płyty z nagraniem utworu. Przesłane prace nie podlegają zwrotowi.
7. Harmonogram konkursu jest następujący:
- ogłoszenie konkursu: luty 2009;
- nadsyłanie prac: do 31 lipca 2009;
- posiedzenie jury, ogłoszenie wyników: wrzesień 2009;
- wręczenie nagród i wykonanie nagrodzonych prac: październik 2009.
8. Prace nie spełniające wymogów regulaminu nie zostaną zakwalifikowane do konkursu.
9. Kwalifikacji i oceny prac dokona Jury konkursowe w składzie:
- Aleksander Lasoń,
- Arkadiusz Kubica, Kwartet Śląski,
- Andrzej Kosowski, Redaktor Naczelny PWM.
10. Jury przyzna I miejsce w konkursie oraz jedno wyróżnienie. Decyzje Jury są ostateczne.
11. Jury zastrzega sobie prawo nie przyznania pierwszego miejsca lub wyróżnienia.
12. Nagrody:
- dwie nagrody pieniężne o łącznej wysokości 7000 zł (o wysokości poszczególnych nagród zadecyduje Jury),
- wydanie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionych przez Jury kompozycji,
- profesjonalne wykonanie nagrodzonych kompozycji.
14. Konkurs jest tajny.
15. Nadsyłane prace winny być oznaczone kodem (godłem) i posiadać dołączoną kopertę z imieniem, nazwiskiem i adresem uczestnika konkursu oraz kserokopią dowodu osobistego potwierdzoną podpisem uczestnika konkursu.
16. Zgłoszenia należy wysyłać na adres:
Dział Promocji
Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A.
al. Krasińskiego 11a
31-111 Kraków
z dopiskiem „Konkurs kompozytorski”
nie później niż do 31 lipca 2009 (decyduje data stempla pocztowego).
17. Zgłoszenie udziału w konkursie jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.