Aktualności
Ostatnia transmisja sezonu operowego 2008/2009 w krakowskim kinie KIJÓW - "Kopciuszek" Gioacchino Rossiniego
2009-05-07
W sobotni wieczór 09 maja KIJÓW.CENTRUM zaprasza na ostatnią w tym sezonie transmisję Live HD z The Metropolitan Opera. Będzie to opera Gioacchino Rossiniego pt. "Kopciuszek". Ostatni spektakl będzie również galą zamknięcia sezonu transmisji kinowych 2008/2009 , dlatego też organizatorzy zapraszają już na godz. 18:00.Podczas gali dla miłośników opery zostały przewidziane dodatkowe atrakcje i nagrody, wśród nich możliwość zdobycia karnetów na transmisje w sezonie 2009/2010. Kopciuszek to opera komiczna, powstała na podstawie bajki Perraulta. Ponieważ obawiano się reakcji cenzury i publiczności na podnoszenie sukni podczas sceny przymiarki pantofelka, zastąpiono go bransoletką. W rolę tytułowej bohaterki wciela się łotewska mezzosopranistka Elīna Garanča. Jako jej książę z bajki występuje Lawrence Brownlee. Fabuła opery toczy się we Włoszech w XVIII wiek. Zubożały, ale pyszny baron Don Magnifico chce wydać jedną ze swych dwóch córek za księcia Ramireza, który właśnie poszukuje żony. Don Ramirez wysyła doń na zwiady swego doradcę, który wraca oczarowany… pasierbicą Don Magnifica, skromną i przez wszystkich w domu pomiataną Angeliną, zwaną Kopciuszkiem. Książę pragnie sam potajemnie sprawdzić jego informacje. Zamienia się strojem ze swym lokajem Dandinim i w przebraniu poznaje prawdziwe uczucia i charaktery dziewcząt. Zakochuje się z wzajemnością w Angelinie, po czym odrzuca incognito i, ku rozczarowaniu i wściekłości Magnifica, poślubia Kopciuszka. Oboje wybaczają Don Magnificowi i jego córkom dawne winy i zapraszają całe towarzystwo na zamek.
Kierownictwo muzyczne: Maurizio Benini
Reżyseria: Cesare Levi
Występują: Elīna Garanča, Lawrence Brownlee, Simone Alberghini, Alessandro Corbelli, John Relyea.
II Akty
I akt: 97 min.
Przerwa: 28min.
II akt: 55 min.
Ceny biletów:
40zł (rząd 1-3 oraz 19-22), 48zł (rząd 4-18)
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.