Aktualności
Nowa muzyka w Nowym Teatrze
2009-05-27
30 maja w warszawskim Teatrze Nowym odbędzie się drugi z cyklu koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna.Cykl koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna, kierownika muzycznego Nowego Teatru, ma przede wszystkim otworzyć wrażliwość na nową muzykę poważną. Koncerty mają rozbudować muzyczną wyobraźnię, stać się platformą dyskusji, w której muzyka traktowana jest jako mowa dźwięków.
W programie znajdą się kompozycje dwóch twórców młodej generacji: Aleksandra Nowaka (1979) i Jana Duszyńskiego (1976) oraz dwóch klasyków europejskiej współczesności: twórcy holenderskiego, Louisa Andriessena (1939) i włoskiego, Salvatore Sciarrino (1947).
Dla zainteresowanych mamy 4 podwójne zaproszenia na ten koncert (promotion@pwm.com.pl, tel. 012 422 70 44 w. 153, Dział Promocji PWM)
„Gdy w 1978 Louis Andriessen (1939) pisał swą Symfonię Pustych Strun ani się Aleksandrowi Nowakowi śniła ewentualność zaistnienia w rzeczywistości życia poczętego, a dwuletniemu Janowi Duszyńskiemu – jak śmiem, może niesłusznie, domniemywać… – słuchać radiowej audycji „Kontrapunkty”, gdzie i wtedy muzyki Andriessena było sporo […]
Dotąd w komentarzu do tego koncertu autorstwa Pawła Mykietyna w przestrzeni teatru Krzysztofa Warlikowskiego (ależ to elektryzująca inicjatywa!!!) było tylko na smyczki, a teraz nie tylko na smyczki za sprawą utworów Salvatore Sciarrino i Jana Duszyńskiego.
Hmm, wizjoner szeptu dźwięków przyszłości, nadwrażliwiec słyszący to, co w pianissimo podpowiada mu musica mundana, Salvatore Sciarrino, w swym utworze na sopran i osiem instrumentów spotyka się z utworem młodego polskiego kompozytora, który w nadwrażliwy sposób reaguje na swe intymne przeżycie, doświadczenie humana przenosząc do sfery mundana. Andriessen na swych 12 instrumentach rozpina w właściwy sposób nastrojone struny zgodnie z prawidłami muzyki instrumentalis. Tak ma to brzmieć! Ma tak brzmieć, choć przecież ma być słyszane i w piekle, i w niebiosach”.
[Andrzej Chłopecki, fragment tekstu z programu koncertu]
Program:
1. Salvatore Sciarrino „Infinito Nero” (utwór z fortepianem i mezzosopranem)
Performance in one act based on the words of St. Maria Maddalena de Pazzi, an early 17th-century Florentine mystic
Prawykonanie polskie
2. Louis Andriessen, Symphony for open strings, for 12 solo string-players (1978), 28 min. (Boosey et Hawkes)
3. Aleksander Nowak „Last Days of Wanda B.” na orkiestrę smyczkową
4. Jan Duszyński – „Rondo na fortepian, smyczki i perkusję"
Prawykonanie światowe
Wykonawcy:
Jan Krzysztof Broja – fortepian (4), Urszula Kryger – mezzosopran (1), Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso pod dyrekcją Marka Mosia (1-4)
30 maja, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Woronicza 17
Bilety: 40, 25 zł
Kasy Teatru: 22 379 33 33
www.ticketonline.pl
www.bileteria.pl
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.