Aktualności
Nowa muzyka w Nowym Teatrze
2009-05-27
30 maja w warszawskim Teatrze Nowym odbędzie się drugi z cyklu koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna.Cykl koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna, kierownika muzycznego Nowego Teatru, ma przede wszystkim otworzyć wrażliwość na nową muzykę poważną. Koncerty mają rozbudować muzyczną wyobraźnię, stać się platformą dyskusji, w której muzyka traktowana jest jako mowa dźwięków.
W programie znajdą się kompozycje dwóch twórców młodej generacji: Aleksandra Nowaka (1979) i Jana Duszyńskiego (1976) oraz dwóch klasyków europejskiej współczesności: twórcy holenderskiego, Louisa Andriessena (1939) i włoskiego, Salvatore Sciarrino (1947).
Dla zainteresowanych mamy 4 podwójne zaproszenia na ten koncert (promotion@pwm.com.pl, tel. 012 422 70 44 w. 153, Dział Promocji PWM)
„Gdy w 1978 Louis Andriessen (1939) pisał swą Symfonię Pustych Strun ani się Aleksandrowi Nowakowi śniła ewentualność zaistnienia w rzeczywistości życia poczętego, a dwuletniemu Janowi Duszyńskiemu – jak śmiem, może niesłusznie, domniemywać… – słuchać radiowej audycji „Kontrapunkty”, gdzie i wtedy muzyki Andriessena było sporo […]
Dotąd w komentarzu do tego koncertu autorstwa Pawła Mykietyna w przestrzeni teatru Krzysztofa Warlikowskiego (ależ to elektryzująca inicjatywa!!!) było tylko na smyczki, a teraz nie tylko na smyczki za sprawą utworów Salvatore Sciarrino i Jana Duszyńskiego.
Hmm, wizjoner szeptu dźwięków przyszłości, nadwrażliwiec słyszący to, co w pianissimo podpowiada mu musica mundana, Salvatore Sciarrino, w swym utworze na sopran i osiem instrumentów spotyka się z utworem młodego polskiego kompozytora, który w nadwrażliwy sposób reaguje na swe intymne przeżycie, doświadczenie humana przenosząc do sfery mundana. Andriessen na swych 12 instrumentach rozpina w właściwy sposób nastrojone struny zgodnie z prawidłami muzyki instrumentalis. Tak ma to brzmieć! Ma tak brzmieć, choć przecież ma być słyszane i w piekle, i w niebiosach”.
[Andrzej Chłopecki, fragment tekstu z programu koncertu]
Program:
1. Salvatore Sciarrino „Infinito Nero” (utwór z fortepianem i mezzosopranem)
Performance in one act based on the words of St. Maria Maddalena de Pazzi, an early 17th-century Florentine mystic
Prawykonanie polskie
2. Louis Andriessen, Symphony for open strings, for 12 solo string-players (1978), 28 min. (Boosey et Hawkes)
3. Aleksander Nowak „Last Days of Wanda B.” na orkiestrę smyczkową
4. Jan Duszyński – „Rondo na fortepian, smyczki i perkusję"
Prawykonanie światowe
Wykonawcy:
Jan Krzysztof Broja – fortepian (4), Urszula Kryger – mezzosopran (1), Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso pod dyrekcją Marka Mosia (1-4)
30 maja, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Woronicza 17
Bilety: 40, 25 zł
Kasy Teatru: 22 379 33 33
www.ticketonline.pl
www.bileteria.pl
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!