PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Publiczne Cyfrowe Archiwum Agnieszki Osieckiej

2009-06-19
18 czerwca w Teatrze Polonia w Warszawie nastąpiło uroczyste otwarcie Publicznego Cyfrowego Archiwum Agnieszki Osieckiej.

Inauguracja działalności archiwum połączona była z promocją 10. tomu Wielkiego Śpiewnika Agnieszki Osieckiej. Piosenki napisane przez Osiecką zaśpiewała m.in. przyjaciółka artystki - Magda Umer, a także zespół Alibabki, który zawiesił swą działalność w latach 80. Na prośbę m.in. Agaty Passent jego byłe członkinie zgodziły się zaśpiewać kilka utworów Agnieszki Osieckiej, m.in. "Samotną rękawiczkę".


"Wymyśliłam sobie ten Śpiewnik kilka lat temu, chciałam zostawić go dla potomności. Wydaje mi się, że Śpiewnik... i taka forma upamiętnienia Agnieszki Osieckiej, tego właśnie wycinka jej twórczości, będzie lepsza niż zakurzony pokój w muzeum" - mówiła "Gazecie Wyborczej" Agata Passent, córka poetki. W dziesiątym tomie autorzy antologii Jan Borkowski oraz Agata Passent, zawarli kompozycje muzyków pracujących wspólnie z Osiecką, m.in.: Włodzimierza Nahornego, Wojciecha Trzcińskiego, Włodzimierza Korcza, Wojciecha Karolaka, Waldemara Kazaneckiego. Trafiły tu piosenki znane z repertuaru m.in. Magdy Umer, Alibabek, Grażyny Łobaszewskiej. Nuty w formie na głos z fortepianem opracował pianista, kompozytor i aranżer Wojciech Zieliński.

"Wielki śpiewnik...", wydawany od sześciu lat przez PWM oraz fundację Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej, jest niezwykle cennym i ciekawym przedsięwzięciem. To nie tylko zapis nut i teksty piosenek. Bogaty w zdjęcia, przygotowywany wysiłkiem i mrówczą pracą zaledwie kilku osób jest już dziś swoistą historią polskiej piosenki rozrywkowej.


Archiwum Agnieszki Osieckiej, z którego można już korzystać w internecie to m.in. ok. 1300 teczek A4 i trzech tysięcy fotografii, odbitek i negatywów. Zbiór składa się z dwóch części: osobistych materiałów poetki oraz z części literackiej, na którą składają się m.in. programy teatralne, plakaty i recenzje. Na potrzeby archiwum sfotografowano również osobiste przedmioty Agnieszki Osieckiej. m.in.: biurko, rower, aparat fotograficzny, drewniane koniki, część ulubionej zastawy kuchennej, apaszki i oczywiście okulary. "Zaczynamy od udostępnienia w Internecie pierwszych pamiętników Agnieszki Osieckiej, które prowadziła od czasów dzieciństwa do pierwszej połowy lat 90." – mówiła „Gazecie Wyborczej” Magdalena Nosal, dyrektor archiwum. "W sieci umieścimy też maszynopisy i rękopisy wśród nich znajdą się zapomniane i nieznane utwory poetki".
Coca-Cola wspiera projekt, bo Osiecka jest autorką słynnego hasła reklamowego "Coca-Cola to jest to" promującego napój po jego oficjalnym pojawieniu się w Polsce w roku 1971.


Agnieszka Osiecka zmarła 7 marca 1997 r. Jej archiwum Rodzina Poetki przekazała bezpłatnie na dziesięć lat w depozyt do Muzeum Literatury w Warszawie. Gdy termin depozytu minął, Rodzina zdecydowała się nieodpłatnie upublicznić Archiwum,  podejmując się inwentaryzacji, uporządkowania oraz digitalizacji zbiorów. Merytorycznej pomocy w tym projekcie Rodzinie Poetki udzielił doktor historii Andrzej Klubiński, specjalista, pracownik Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Dyrektorem zarządzającym Archiwum została Magdalena Nosal, studentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, od lat związana z Fundacją Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej.

Najczęściej czytane:

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!