Aktualności
Publiczne Cyfrowe Archiwum Agnieszki Osieckiej
2009-06-19
18 czerwca w Teatrze Polonia w Warszawie nastąpiło uroczyste otwarcie Publicznego Cyfrowego Archiwum Agnieszki Osieckiej.Inauguracja działalności archiwum połączona była z promocją 10. tomu Wielkiego Śpiewnika Agnieszki Osieckiej. Piosenki napisane przez Osiecką zaśpiewała m.in. przyjaciółka artystki - Magda Umer, a także zespół Alibabki, który zawiesił swą działalność w latach 80. Na prośbę m.in. Agaty Passent jego byłe członkinie zgodziły się zaśpiewać kilka utworów Agnieszki Osieckiej, m.in. "Samotną rękawiczkę".
"Wymyśliłam sobie ten Śpiewnik kilka lat temu, chciałam zostawić go dla potomności. Wydaje mi się, że Śpiewnik... i taka forma upamiętnienia Agnieszki Osieckiej, tego właśnie wycinka jej twórczości, będzie lepsza niż zakurzony pokój w muzeum" - mówiła "Gazecie Wyborczej" Agata Passent, córka poetki. W dziesiątym tomie autorzy antologii Jan Borkowski oraz Agata Passent, zawarli kompozycje muzyków pracujących wspólnie z Osiecką, m.in.: Włodzimierza Nahornego, Wojciecha Trzcińskiego, Włodzimierza Korcza, Wojciecha Karolaka, Waldemara Kazaneckiego. Trafiły tu piosenki znane z repertuaru m.in. Magdy Umer, Alibabek, Grażyny Łobaszewskiej. Nuty w formie na głos z fortepianem opracował pianista, kompozytor i aranżer Wojciech Zieliński.
"Wielki śpiewnik...", wydawany od sześciu lat przez PWM oraz fundację Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej, jest niezwykle cennym i ciekawym przedsięwzięciem. To nie tylko zapis nut i teksty piosenek. Bogaty w zdjęcia, przygotowywany wysiłkiem i mrówczą pracą zaledwie kilku osób jest już dziś swoistą historią polskiej piosenki rozrywkowej.
Archiwum Agnieszki Osieckiej, z którego można już korzystać w internecie to m.in. ok. 1300 teczek A4 i trzech tysięcy fotografii, odbitek i negatywów. Zbiór składa się z dwóch części: osobistych materiałów poetki oraz z części literackiej, na którą składają się m.in. programy teatralne, plakaty i recenzje. Na potrzeby archiwum sfotografowano również osobiste przedmioty Agnieszki Osieckiej. m.in.: biurko, rower, aparat fotograficzny, drewniane koniki, część ulubionej zastawy kuchennej, apaszki i oczywiście okulary. "Zaczynamy od udostępnienia w Internecie pierwszych pamiętników Agnieszki Osieckiej, które prowadziła od czasów dzieciństwa do pierwszej połowy lat 90." – mówiła „Gazecie Wyborczej” Magdalena Nosal, dyrektor archiwum. "W sieci umieścimy też maszynopisy i rękopisy wśród nich znajdą się zapomniane i nieznane utwory poetki".
Coca-Cola wspiera projekt, bo Osiecka jest autorką słynnego hasła reklamowego "Coca-Cola to jest to" promującego napój po jego oficjalnym pojawieniu się w Polsce w roku 1971.
Agnieszka Osiecka zmarła 7 marca 1997 r. Jej archiwum Rodzina Poetki przekazała bezpłatnie na dziesięć lat w depozyt do Muzeum Literatury w Warszawie. Gdy termin depozytu minął, Rodzina zdecydowała się nieodpłatnie upublicznić Archiwum, podejmując się inwentaryzacji, uporządkowania oraz digitalizacji zbiorów. Merytorycznej pomocy w tym projekcie Rodzinie Poetki udzielił doktor historii Andrzej Klubiński, specjalista, pracownik Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Dyrektorem zarządzającym Archiwum została Magdalena Nosal, studentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, od lat związana z Fundacją Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.