PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Transmisje w jakości HD na żywo z The Metropolitan Opera

2009-10-07
Toską Pucciniego rozpocznie się kolejny sezon 09/10 transmisji HD Live z The Metropolitan Opera w KIJÓW.CENTRUM. To kolejny rok wirtualnych wizyt w najbardziej prestiżowym teatrze operowym na świecie.

Sezon 2009/2010 obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których aż pięć to premiery lub nowe produkcje. W programie znalazły się zarówno dzieła powszechnie znane jak choćby „Carmen” Georgesa Bizeta czy „Tosca” Giacomo Pucciniego oraz przedstawienia premierowe jak np.: „Opowieści Hoffmana” Jacquesa Offenbacha czy „Armida” Rossiniego. Jak co roku nie zabraknie polskich akcentów oraz największych gwiazd operowych w role Escamilla w Carmen wcieli się znakomity polski baryton-Mariusz Kwiecień, a znany na całym świecie Placido Domingo wystąpi w barytonowej roli doży w spektaklu Simon Boccanegra.

Operę będzie można obejrzeć dzięki specjalnej aparaturze kina cyfrowego zainstalowanej w KIJÓW.CENTRUM. Dzięki doskonałym parametrom obrazu i dźwięku (projektor cyfrowy Christie CP 2000X – High Definition, czterokanałowy dźwięk Dolby Digital Surround Ex, ogromny ekran Perlux II o wymiarach 18 x 10 metrów) oraz doskonałej akustyce, jaką daje największa w mieście sala kinowa, widz będzie miał wrażenie prawdziwego uczestnictwa w spektaklu.

PROGRAM SEZONU 2009/2010

10.10.2009 / 19.00
Giacomo Puccini /1858–1924/
TOSCA
PREMIERA SEZONU 2009/10
Karita Mattila jako Floria Tosca / Marcelo Álvarez jako Mario Cavaradossi / Juha Uusitalo jako Baron Scarpia / James Levine dyrygent / Luc Bondy reżyser

Śpiewaczka gra śpiewaczkę
„Tosca łączy wspaniałą inwencję melodyczną Pucciniego z niezwykłym dynamizmem przywodzącym na myśl wielkie filmy Hitchcocka” – mówi James Levine, dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera, który sprawuje kierownictwo muzyczne tego przedstawienia. Dzieło Pucciniego to jedna z niewielu oper, których bohaterką jest śpiewaczka. W tę postać wciela się Karita Mattila, którą w minionym sezonie oglądali Państwo w Salome Straussa. Poza granicami rodzinnej Finlandii artystka zaśpiewa tę partię po raz pierwszy.


24.10.2009 / 19.00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
AЇDA
Violeta Urmana jako Aїda / Dolora Zajick jako Amneris / Johan Botha jako Radamès / Carlo Guelfi jako Amonasro / Daniele Gatti dyrygent / Sonja Frisell reżyser

Opera w cieniu piramid
Opera, której akcja przenosi widzów do starożytnego Egiptu, jest jednocześnie chwytającą za serce historią miłosną i epickim dramatem, budzącym podziw pełnymi rozmachu i przepychu scenami zbiorowymi. Napisana z okazji otwarcia Kanału Sueskiego Aïda należy do najsłynniejszych oper Verdiego, nie tylko dzięki marszowi tryumfalnemu z II aktu. Bohaterowie tej love story to wzięta do niewoli etiopska księżniczka Aïda, jej rywalka, córka faraona – Amneris i wódz egipskich wojsk
– Radamès.


07.11.2009 / 19.00
Giacomo Puccini /1858–1924/
TURANDOT
Maria Guleghina jako Turandot / Marina Poplavskaya jako Liù / Marcello Giordani jako Kalaf / Samuel Ramey jako Timur / Andris Nelsons dyrygent / Franco Zeffirelli reżyser

Mizoandryczna Chinka
Ostatnia opera Pucciniego (jej premiera odbyła się już po śmierci kompozytora) należy do ulubionych tytułów nowojorskiej publiczności. Słynny włoski reżyser filmowy i teatralny Franco Zeffirelli (Poskromienie złośnicy, Romeo i Julia, Jezus z Nazaretu, Hamlet) przedstawia historię bezlitosnej chińskiej księżniczki Turandot, której nienawiść wobec mężczyzn zmiękcza dopiero Nieznany Książę (Kalaf), gotów dobrowolnie oddać jej własne życie. W roli tytułowej wystąpi Maria Guleghina, którą mogli Państwo podziwiać na estradzie Filharmonii Łódzkiej w kwietniu 2009 roku.

 

19.12.2009 / 19.00
Jacques Offenbach /1819–1880/
OPOWIEŚCI HOFFMANNA /Les Contes d’Hoffmann/
PREMIERA SEZONU 2009/10
Kathleen Kim jako Olimpia / Anna Netrebko jako Antonia / Ekaterina Gubanova jako Giulietta / Elīna Garanča jako Nicklausse/Muza / Joseph Calleja jako Hoffmann / Alan Held jako Lindorf/Coppélius/Doktor Miracle/Dapertutto / James Levine dyrygent / Bartlett Sher reżyser

Opowieści bajkopisarza
Fabularyzowana historia życia i miłości Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, niemieckiego poety
i pisarza doby romantyzmu, twórcy słynnego Dziadka do orzechów, to fascynująca psychologiczna podróż, podczas której śledzimy kolejne nadzieje i rozczarowania głównego bohatera. Najświetniejsze dzieło Offenbacha wyreżyserował Bartlett Sher, laureat Nagrody Tony za realizację musicalu Południowy Pacyfik, który wcześniej przygotował dla Met znakomicie przyjętego Cyrulika sewilskiego. Kierownictwo muzyczne będzie sprawować dyrektor muzyczny tej sceny, James Levine, a w rolach głównych wystąpią gwiazdy: Joseph Calleja, Anna Netrebko, Elīna Garanča i Alan Held.


09.01.2010 / 19.00
Richard Strauss /1864–1949/
KAWALER SREBRNEJ RÓŻY /Der Rosenkavalier/
Renée Fleming jako Marszałkowa / Susan Graham jako Oktawian / Christine Schäfer jako Zofia / Kristinn Sigmundsson jako Baron Ochs / James Levine dyrygent / Nathaniel Merrill reżyser

Partytura pełna walców
Po ekspresjonistycznych operach Salome i Elektra Richard Strauss i jego librecista Hugo von Hofmannsthal postanowili stworzyć dzieło o odmiennym charakterze, w mozartowskim stylu. Powstał Kawaler srebrnej róży, którego akcja dzieje się w Wiedniu w czasach Marii Teresy. Hofmannsthal wykorzystał w libretcie tradycyjny zwyczaj przesyłania narzeczonej tytułowej róży, natomiast Strauss całą partyturę przepoił rytmem walca, choć w rzeczywistości na wiedeńskim dworze taniec ten nie był wówczas jeszcze znany.


16.01.2010 / 19.00
Georges Bizet /1838–1875/
CARMEN
PREMIERA SEZONU 2009/10
Barbara Frittoli jako Micaëla / Angela Gheorghiu jako Carmen / Roberto Alagna jako Don José / Mariusz Kwiecień jako Escamillo / Yannick Nézet-Séguin dyrygent / Richard Eyre reżyser

Temperament Cyganki
„Jedna z najpopularniejszych oper wszech czasów, Carmen, opowiada o seksie, przemocy i rasizmie oraz ich nieoczekiwanym następstwie: wolności” – mówi Richard Eyre, reżyser przedstawienia opery Bizeta, utytułowany twórca filmowy, telewizyjny i teatralny, pięciokrotny laureat brytyjskiej Nagrody Oliviera. „Ta opera to niezaprzeczalnie jedno z największych dzieł sztuki. Jest zmysłowa pod każdym względem. Może być też szokująca” – twierdzi Eyre. W pełną zmysłowości, a jednocześnie wstrząsającą postać tytułowej Carmen wcieli się występująca w tej roli po raz pierwszy Angela Gheorghiu.

06.02.2010 / 19.00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
SIMON BOCCANEGRA /Szymon Czarnogęba/
Adrianne Pieczonka jako Amelia Grimaldi / Marcello Giordani jako Gabriel Adorno / Plácido Domingo jako Simon Boccanegra / James Morris jako Jacopo Fiesco / James Levine dyrygent / Giancarlo del Monaco reżyser

Domingo w barytonowej roli doży
Plácido Domingo, jeden z największych tenorów wszech czasów, gwiazda mediolańskiej La Scali i londyńskiej Covent Garden, na deskach Met występuje już ponad czterdzieści lat. W repertuarze ma aż 130 partii tenorowych, lecz tym razem zmierzy się z rolą barytonową: wcieli się w postać Simona Boccanegry, genueńskiego doży, którego zawikłane losy śledzimy na tle zawirowań politycznych XIV-wiecznej republiki. Dzieło, którego prapremiera odbyła się w weneckim Gran Teatro La Fenice, nie od razu zdobyło uznanie widzów; dopiero ostatnio budzi większe zainteresowanie i częściej pojawia się na scenach.

 

27.03.2010 / 18.00
Ambroise Thomas /1811–1896/
HAMLET
PREMIERA SEZONU 2009/10
Natalie Dessay jako Ofelia / Jennifer Larmore jako Gertruda / Toby Spence jako Laertes / Simon Keenlyside jako Hamlet / James Morris jako Klaudiusz / Louis Langrée dyrygent / Patrice Caurier i Moshe Leiser reżyserzy

Debiuty w „Hamlecie”
Dramaty Shakespeare’a zainspirowały więcej kompozytorów operowych niż dzieła jakiegokolwiek innego pisarza. Opera francuskiego twórcy Ambroise’a Thomasa nie jest jednak wierną adaptacją oryginału: libreciści zmienili nieco tok akcji i uchronili głównego bohatera przed śmiercią. Premierowe przedstawienie Met obfituje
w debiuty: pierwszy raz dla tego teatru pracują reżyserzy Patrice Caurier i Moshe Leiser, a także pozostali realizatorzy, po raz pierwszy w Met wystąpi Toby Spence (Laertes). W postać tytułową wcieli się Simon Keenlyside, a w roli Ofelii wystąpi Natalie Dessay, którą oglądali Państwo w Córce pułku i Lunatyczce.

 

01.05.2010 / 19.00
Gioachino Rossini /1792–1868/
ARMIDA
PREMIERA SEZONU 2009/10
Renée Fleming jako Armida / Lawrence Brownlee jako Rinaldo / Bruce Ford jako Goffredo / José Manuel Zapata jako Gernando / Barry Banks jako Carlo / Kobie van Rensburg jako Ubaldo / Riccardo Frizza dyrygent / Mary Zimmerman reżyser

Zaczarowany ogród dźwięków
Historia obdarzonej czarodziejską mocą królowej Armidy, która zwabia kolejnych mężczyzn do zaczarowanego ogrodu, stała się tematem wielu oper, m.in. Glucka, Haydna i Dvořáka. Postać
z Jerozolimy wyzwolonej Tassa, sportretowana muzycznie przez Rossiniego, zachwyciła reżyserkę Mary Zimmerman. Zdobywczyni Nagrody Tony, która dla Met przygotowała już Łucję z Lammermooru
i Lunatyczkę, uważa, że to dzieło to: „ukryty skarb, pudełko pełne kosztowności”. W swej inscenizacji podkreśla epickie bogactwo tej wymyślnej historii i jej wielki potencjał wizualny.


Ceny biletów na transmisje z MET:
40zł (rząd 1-3 oraz 19-22) i 48zł (rząd 4-18)

I   Karnet na 4 wydarzenia:
    Tosca (10.10)
    Aida (24.10)
    Turandot (7.11)
    Opowieści Hoffmanna (19.12)
    Cena 156 zł 

II  Karnet na 5 wydarzeń:
    Kawaler srebrnej róży (9.01)
    Carmen (16.01)
    Simon Boccanegra (6.02)
    Hamlet (27.03)

    Armida (1.05)
    Cena 195 zł

III Karnet na 9 wydarzeń (wszystkie)
    Cena 342 zł

REZERWACJA I SPRZEDAŻ BILETÓW:
Tel. 012 433 00 33,
Email: kijow@kijowcentrum.pl
www.kijow.pl

 

Najczęściej czytane:

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.