PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kolejne transmisje z Metropolitan Opera w Kijów Centrum

2011-02-17
Zapraszamy na kolejne transmisje spektakli z Metropolitan Opera. W najbliższym czasie obejrzeć będzie można m.in. "Hrabiego Ory" G. Rossiniego oraz "Ifigenię w Taurydzie" C.W. Glucka.

26 lutego 2011 / sobota/ 19:00
Christoph Willibald Gluck /1714–1787/
„IFIGENIA NA TAURYDZIE” /„Iphigénie en Tauride”/

Patrick Summers dyrygent // Susan Graham jako Ifigenia / Plácido Domingo jako Orestes / Paul Groves jako Pylades / Gordon Hawkins jako Thoas // Stephen Wadsworth reżyseria /

Jeden z najwybitniejszych żyjących tenorów świata, wieloletnia gwiazda Met, Plácido Domingo i Susan Graham, pierwszy mezzosopran Stanów Zjednoczonych, wcielą się w główne postaci antycznej tragedii. Dzieło Glucka – reformatora opery, który wywołał jeden z najgorętszych sporów w historii muzyki, spór gluckistów z piccinistami, zwolennikami Niccolò Picciniego – inspirowane jest dramatem Eurypidesa. Historia Ifigenii, kapłanki Artemidy, i jej brata Orestesa pełna jest straszliwych wizji śmierci i zniszczenia, żądzy zemsty oraz krwawych zbrodni.


19 marca 2011 / sobota/18:00

Gaetano Donizetti /1797–1848/
„ŁUCJA Z LAMMERMOORU” /„Lucia di Lammermoor”/

Patrick Summers dyrygent // Natalie Dessay jako Łucja / Joseph Calleja jako Edgar Ravenswood / Ludovic Tézier jako Lord Henryk Ashton / Kwangchul Youn jako Rajmund // Mary Zimmerman reżyseria

Sukces przedstawienia wyreżyserowanego przez Amerykankę Mary Zimmerman (premiera w 2007 roku) skłonił kierownictwo Met do ponownej transmisji sztandarowej opery Donizettiego, klasycznego przykładu bel canta. W transmitowanym rok temu spektaklu wystąpiła z ogromnym sukcesem Rosjanka Anna Netrebko (towarzyszył jej Polak Piotr Beczała), ale Met zdecydowała się na powtórne pokazanie spektaklu, tym razem z pierwszą odtwórczynią głównej roli w tej inscenizacji. Francuzka Natalie Dessay, którą widzowie transmisji znają jako m.in. genialną Marie z „Córki pułku” tego samego kompozytora, ponownie wcieli się w postać delikatnej Szkotki, zmanipulowanej przez zachłannego brata.

9 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„HRABIA ORY” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11

Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory / Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett Sher reżyseria

Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową. Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego, a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.


23 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Richard Strauss /1864–1949/
„CAPRICCIO” /„Kaprys”/

Andrew Davis dyrygent // Renée Fleming jako Hrabina Madeleine / Sarah Connolly jako Clairon / Joseph Kaiser jako Flamand / Russell Braun jako Olivier / Morten Frank Larsen jako Hrabia / Peter Rose jako La Roche // John Cox reżyseria

Pierwszy sopran Ameryki w operze swojego ulubionego kompozytora. Richard Strauss napisał dzieło o operze, a ściślej – o sporze, co w niej ważniejsze: słowo czy muzyka. W skąpanym w słońcu salonie w podparyskim pałacu urocza hrabina Madeleine przyjmuje swoich wielbicieli: kompozytora Flamanda i poetę Oliviera. Miłosne przekomarzanki, dyskusje o sztuce – do tego miejsca nie ma dostępu żaden dramatyczny konflikt. Hrabina obdarowana przez poetę i kompozytora sonetem, śpiewa go, niezdolna zerwać subtelnych więzów łączących słowo z muzyką.


30 kwietnia 2011 / sobota/19:00

Giuseppe Verdi /1813–1901/
„TRUBADUR” /„Il trovatore”/

James Levine dyrygent // Sondra Radvanovsky jako Leonora / Dolora Zajick jako Azucena / Marcelo Álvarez jako Manrico / Dmitri Hvorostovsky jako Hrabia di Luna / Stefan Kocán jako Ferrando // David McVicar reżyseria

Aby wystawić idealnego „Trubadura” wystarczy tylko zgromadzić na scenie czterech największych śpiewaków świata – tak uważał największy Manrico wszech czasów, król tenorów, solista Met od 1903 roku, Enrico Caruso. Z kolei inny światowej sławy tenor, Leo Slezak, twierdził, że choć w „Trubadurze” śpiewał wiele razy, to nie jest w stanie zgadnąć, o co dokładnie w nim chodzi. Te dwa stwierdzenia do dziś towarzyszą dziełu Verdiego. Kierownictwo Met zastosowało się do rady Carusa i zaangażowało czwórkę wybitnych wykonawców, którzy są w stanie podołać tej melodyjnej, ale piekielnie trudnej muzyce.

14 maja 2011 / sobota/18:00

Richard Wagner /1813–1883/
„WALKIRIA” /„Die Walküre”/
PREMIERA SEZONU 2010/11

James Levine dyrygent // Deborah Voigt jako Brünnhilde / Eva-Maria Westbroek jako Sieglinde / Stephanie Blythe jako Fricka / Jonas Kaufmann jako Siegmund / Bryn Terfel jako Wotan / Hans-Peter König jako Hunding // Robert Lepage reżyseria

W „Pierścieniu” Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego (Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie), pozbawioną wyraźnych cezur. Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów – Walhalli. Pierwszy dzień uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich, Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda, sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez niego ukarana.

Najczęściej czytane:

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.