PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kolejne transmisje z Metropolitan Opera w Kijów Centrum

2011-02-17
Zapraszamy na kolejne transmisje spektakli z Metropolitan Opera. W najbliższym czasie obejrzeć będzie można m.in. "Hrabiego Ory" G. Rossiniego oraz "Ifigenię w Taurydzie" C.W. Glucka.

26 lutego 2011 / sobota/ 19:00
Christoph Willibald Gluck /1714–1787/
„IFIGENIA NA TAURYDZIE” /„Iphigénie en Tauride”/

Patrick Summers dyrygent // Susan Graham jako Ifigenia / Plácido Domingo jako Orestes / Paul Groves jako Pylades / Gordon Hawkins jako Thoas // Stephen Wadsworth reżyseria /

Jeden z najwybitniejszych żyjących tenorów świata, wieloletnia gwiazda Met, Plácido Domingo i Susan Graham, pierwszy mezzosopran Stanów Zjednoczonych, wcielą się w główne postaci antycznej tragedii. Dzieło Glucka – reformatora opery, który wywołał jeden z najgorętszych sporów w historii muzyki, spór gluckistów z piccinistami, zwolennikami Niccolò Picciniego – inspirowane jest dramatem Eurypidesa. Historia Ifigenii, kapłanki Artemidy, i jej brata Orestesa pełna jest straszliwych wizji śmierci i zniszczenia, żądzy zemsty oraz krwawych zbrodni.


19 marca 2011 / sobota/18:00

Gaetano Donizetti /1797–1848/
„ŁUCJA Z LAMMERMOORU” /„Lucia di Lammermoor”/

Patrick Summers dyrygent // Natalie Dessay jako Łucja / Joseph Calleja jako Edgar Ravenswood / Ludovic Tézier jako Lord Henryk Ashton / Kwangchul Youn jako Rajmund // Mary Zimmerman reżyseria

Sukces przedstawienia wyreżyserowanego przez Amerykankę Mary Zimmerman (premiera w 2007 roku) skłonił kierownictwo Met do ponownej transmisji sztandarowej opery Donizettiego, klasycznego przykładu bel canta. W transmitowanym rok temu spektaklu wystąpiła z ogromnym sukcesem Rosjanka Anna Netrebko (towarzyszył jej Polak Piotr Beczała), ale Met zdecydowała się na powtórne pokazanie spektaklu, tym razem z pierwszą odtwórczynią głównej roli w tej inscenizacji. Francuzka Natalie Dessay, którą widzowie transmisji znają jako m.in. genialną Marie z „Córki pułku” tego samego kompozytora, ponownie wcieli się w postać delikatnej Szkotki, zmanipulowanej przez zachłannego brata.

9 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„HRABIA ORY” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11

Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory / Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett Sher reżyseria

Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową. Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego, a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.


23 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Richard Strauss /1864–1949/
„CAPRICCIO” /„Kaprys”/

Andrew Davis dyrygent // Renée Fleming jako Hrabina Madeleine / Sarah Connolly jako Clairon / Joseph Kaiser jako Flamand / Russell Braun jako Olivier / Morten Frank Larsen jako Hrabia / Peter Rose jako La Roche // John Cox reżyseria

Pierwszy sopran Ameryki w operze swojego ulubionego kompozytora. Richard Strauss napisał dzieło o operze, a ściślej – o sporze, co w niej ważniejsze: słowo czy muzyka. W skąpanym w słońcu salonie w podparyskim pałacu urocza hrabina Madeleine przyjmuje swoich wielbicieli: kompozytora Flamanda i poetę Oliviera. Miłosne przekomarzanki, dyskusje o sztuce – do tego miejsca nie ma dostępu żaden dramatyczny konflikt. Hrabina obdarowana przez poetę i kompozytora sonetem, śpiewa go, niezdolna zerwać subtelnych więzów łączących słowo z muzyką.


30 kwietnia 2011 / sobota/19:00

Giuseppe Verdi /1813–1901/
„TRUBADUR” /„Il trovatore”/

James Levine dyrygent // Sondra Radvanovsky jako Leonora / Dolora Zajick jako Azucena / Marcelo Álvarez jako Manrico / Dmitri Hvorostovsky jako Hrabia di Luna / Stefan Kocán jako Ferrando // David McVicar reżyseria

Aby wystawić idealnego „Trubadura” wystarczy tylko zgromadzić na scenie czterech największych śpiewaków świata – tak uważał największy Manrico wszech czasów, król tenorów, solista Met od 1903 roku, Enrico Caruso. Z kolei inny światowej sławy tenor, Leo Slezak, twierdził, że choć w „Trubadurze” śpiewał wiele razy, to nie jest w stanie zgadnąć, o co dokładnie w nim chodzi. Te dwa stwierdzenia do dziś towarzyszą dziełu Verdiego. Kierownictwo Met zastosowało się do rady Carusa i zaangażowało czwórkę wybitnych wykonawców, którzy są w stanie podołać tej melodyjnej, ale piekielnie trudnej muzyce.

14 maja 2011 / sobota/18:00

Richard Wagner /1813–1883/
„WALKIRIA” /„Die Walküre”/
PREMIERA SEZONU 2010/11

James Levine dyrygent // Deborah Voigt jako Brünnhilde / Eva-Maria Westbroek jako Sieglinde / Stephanie Blythe jako Fricka / Jonas Kaufmann jako Siegmund / Bryn Terfel jako Wotan / Hans-Peter König jako Hunding // Robert Lepage reżyseria

W „Pierścieniu” Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego (Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie), pozbawioną wyraźnych cezur. Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów – Walhalli. Pierwszy dzień uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich, Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda, sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez niego ukarana.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.