Aktualności
Kolejne transmisje z Metropolitan Opera w Kijów Centrum
2011-02-17
Zapraszamy na kolejne transmisje spektakli z Metropolitan Opera. W najbliższym czasie obejrzeć będzie można m.in. "Hrabiego Ory" G. Rossiniego oraz "Ifigenię w Taurydzie" C.W. Glucka.26 lutego 2011 / sobota/ 19:00
Christoph Willibald Gluck /1714–1787/
„IFIGENIA NA TAURYDZIE” /„Iphigénie en Tauride”/
Patrick Summers dyrygent // Susan Graham jako Ifigenia / Plácido Domingo jako
Orestes / Paul Groves jako Pylades / Gordon Hawkins jako Thoas // Stephen
Wadsworth reżyseria /
Jeden z najwybitniejszych żyjących tenorów świata, wieloletnia gwiazda Met,
Plácido Domingo i Susan Graham, pierwszy mezzosopran Stanów Zjednoczonych,
wcielą się w główne postaci antycznej tragedii. Dzieło Glucka – reformatora
opery, który wywołał jeden z najgorętszych sporów w historii muzyki, spór
gluckistów z piccinistami, zwolennikami Niccolò Picciniego – inspirowane jest
dramatem Eurypidesa. Historia Ifigenii, kapłanki Artemidy, i jej brata Orestesa
pełna jest straszliwych wizji śmierci i zniszczenia, żądzy zemsty oraz krwawych
zbrodni.
19 marca 2011 / sobota/18:00
Gaetano Donizetti /1797–1848/
„ŁUCJA Z LAMMERMOORU” /„Lucia di Lammermoor”/
Patrick Summers dyrygent // Natalie Dessay jako Łucja / Joseph Calleja jako
Edgar Ravenswood / Ludovic Tézier jako Lord Henryk Ashton / Kwangchul Youn jako
Rajmund // Mary Zimmerman reżyseria
Sukces przedstawienia wyreżyserowanego przez Amerykankę Mary Zimmerman (premiera w 2007 roku) skłonił kierownictwo Met do ponownej transmisji sztandarowej opery Donizettiego, klasycznego przykładu bel canta. W transmitowanym rok temu spektaklu wystąpiła z ogromnym sukcesem Rosjanka Anna Netrebko (towarzyszył jej Polak Piotr Beczała), ale Met zdecydowała się na powtórne pokazanie spektaklu, tym razem z pierwszą odtwórczynią głównej roli w tej inscenizacji. Francuzka Natalie Dessay, którą widzowie transmisji znają jako m.in. genialną Marie z „Córki pułku” tego samego kompozytora, ponownie wcieli się w postać delikatnej Szkotki, zmanipulowanej przez zachłannego brata.
9 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„HRABIA ORY” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11
Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato
jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory
/ Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett
Sher reżyseria
Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową.
Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i
uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj
panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku
hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę
przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego,
a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie
doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.
23 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Richard Strauss /1864–1949/
„CAPRICCIO” /„Kaprys”/
Andrew Davis dyrygent // Renée Fleming jako Hrabina Madeleine / Sarah Connolly
jako Clairon / Joseph Kaiser jako Flamand / Russell Braun jako Olivier / Morten
Frank Larsen jako Hrabia / Peter Rose jako La Roche // John Cox reżyseria
Pierwszy sopran Ameryki w operze swojego ulubionego kompozytora. Richard
Strauss napisał dzieło o operze, a ściślej – o sporze, co w niej ważniejsze:
słowo czy muzyka. W skąpanym w słońcu salonie w podparyskim pałacu urocza
hrabina Madeleine przyjmuje swoich wielbicieli: kompozytora Flamanda i poetę
Oliviera. Miłosne przekomarzanki, dyskusje o sztuce – do tego miejsca nie ma
dostępu żaden dramatyczny konflikt. Hrabina obdarowana przez poetę i
kompozytora sonetem, śpiewa go, niezdolna zerwać subtelnych więzów łączących
słowo z muzyką.
30 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
„TRUBADUR” /„Il trovatore”/
James Levine dyrygent // Sondra Radvanovsky jako Leonora / Dolora Zajick jako
Azucena / Marcelo Álvarez jako Manrico / Dmitri Hvorostovsky jako Hrabia di
Luna / Stefan Kocán jako Ferrando // David McVicar reżyseria
Aby wystawić idealnego „Trubadura” wystarczy tylko zgromadzić na scenie
czterech największych śpiewaków świata – tak uważał największy Manrico wszech
czasów, król tenorów, solista Met od 1903 roku, Enrico Caruso. Z kolei inny
światowej sławy tenor, Leo Slezak, twierdził, że choć w „Trubadurze” śpiewał
wiele razy, to nie jest w stanie zgadnąć, o co dokładnie w nim chodzi. Te dwa
stwierdzenia do dziś towarzyszą dziełu Verdiego. Kierownictwo Met zastosowało
się do rady Carusa i zaangażowało czwórkę wybitnych wykonawców, którzy są w
stanie podołać tej melodyjnej, ale piekielnie trudnej muzyce.
14 maja 2011 / sobota/18:00
Richard Wagner /1813–1883/
„WALKIRIA” /„Die Walküre”/
PREMIERA SEZONU 2010/11
James Levine dyrygent // Deborah Voigt jako Brünnhilde / Eva-Maria Westbroek
jako Sieglinde / Stephanie Blythe jako Fricka / Jonas Kaufmann jako Siegmund /
Bryn Terfel jako Wotan / Hans-Peter König jako Hunding // Robert Lepage
reżyseria
W „Pierścieniu” Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego
(Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji
scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę
motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy
przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie),
pozbawioną wyraźnych cezur. Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze
poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów – Walhalli. Pierwszy dzień
uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich,
Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda,
sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez
niego ukarana.
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.