Aktualności
Kolejne transmisje z Metropolitan Opera w Kijów Centrum
2011-02-17
Zapraszamy na kolejne transmisje spektakli z Metropolitan Opera. W najbliższym czasie obejrzeć będzie można m.in. "Hrabiego Ory" G. Rossiniego oraz "Ifigenię w Taurydzie" C.W. Glucka.26 lutego 2011 / sobota/ 19:00
Christoph Willibald Gluck /1714–1787/
„IFIGENIA NA TAURYDZIE” /„Iphigénie en Tauride”/
Patrick Summers dyrygent // Susan Graham jako Ifigenia / Plácido Domingo jako
Orestes / Paul Groves jako Pylades / Gordon Hawkins jako Thoas // Stephen
Wadsworth reżyseria /
Jeden z najwybitniejszych żyjących tenorów świata, wieloletnia gwiazda Met,
Plácido Domingo i Susan Graham, pierwszy mezzosopran Stanów Zjednoczonych,
wcielą się w główne postaci antycznej tragedii. Dzieło Glucka – reformatora
opery, który wywołał jeden z najgorętszych sporów w historii muzyki, spór
gluckistów z piccinistami, zwolennikami Niccolò Picciniego – inspirowane jest
dramatem Eurypidesa. Historia Ifigenii, kapłanki Artemidy, i jej brata Orestesa
pełna jest straszliwych wizji śmierci i zniszczenia, żądzy zemsty oraz krwawych
zbrodni.
19 marca 2011 / sobota/18:00
Gaetano Donizetti /1797–1848/
„ŁUCJA Z LAMMERMOORU” /„Lucia di Lammermoor”/
Patrick Summers dyrygent // Natalie Dessay jako Łucja / Joseph Calleja jako
Edgar Ravenswood / Ludovic Tézier jako Lord Henryk Ashton / Kwangchul Youn jako
Rajmund // Mary Zimmerman reżyseria
Sukces przedstawienia wyreżyserowanego przez Amerykankę Mary Zimmerman (premiera w 2007 roku) skłonił kierownictwo Met do ponownej transmisji sztandarowej opery Donizettiego, klasycznego przykładu bel canta. W transmitowanym rok temu spektaklu wystąpiła z ogromnym sukcesem Rosjanka Anna Netrebko (towarzyszył jej Polak Piotr Beczała), ale Met zdecydowała się na powtórne pokazanie spektaklu, tym razem z pierwszą odtwórczynią głównej roli w tej inscenizacji. Francuzka Natalie Dessay, którą widzowie transmisji znają jako m.in. genialną Marie z „Córki pułku” tego samego kompozytora, ponownie wcieli się w postać delikatnej Szkotki, zmanipulowanej przez zachłannego brata.
9 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„HRABIA ORY” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11
Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato
jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory
/ Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett
Sher reżyseria
Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową.
Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i
uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj
panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku
hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę
przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego,
a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie
doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.
23 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Richard Strauss /1864–1949/
„CAPRICCIO” /„Kaprys”/
Andrew Davis dyrygent // Renée Fleming jako Hrabina Madeleine / Sarah Connolly
jako Clairon / Joseph Kaiser jako Flamand / Russell Braun jako Olivier / Morten
Frank Larsen jako Hrabia / Peter Rose jako La Roche // John Cox reżyseria
Pierwszy sopran Ameryki w operze swojego ulubionego kompozytora. Richard
Strauss napisał dzieło o operze, a ściślej – o sporze, co w niej ważniejsze:
słowo czy muzyka. W skąpanym w słońcu salonie w podparyskim pałacu urocza
hrabina Madeleine przyjmuje swoich wielbicieli: kompozytora Flamanda i poetę
Oliviera. Miłosne przekomarzanki, dyskusje o sztuce – do tego miejsca nie ma
dostępu żaden dramatyczny konflikt. Hrabina obdarowana przez poetę i
kompozytora sonetem, śpiewa go, niezdolna zerwać subtelnych więzów łączących
słowo z muzyką.
30 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
„TRUBADUR” /„Il trovatore”/
James Levine dyrygent // Sondra Radvanovsky jako Leonora / Dolora Zajick jako
Azucena / Marcelo Álvarez jako Manrico / Dmitri Hvorostovsky jako Hrabia di
Luna / Stefan Kocán jako Ferrando // David McVicar reżyseria
Aby wystawić idealnego „Trubadura” wystarczy tylko zgromadzić na scenie
czterech największych śpiewaków świata – tak uważał największy Manrico wszech
czasów, król tenorów, solista Met od 1903 roku, Enrico Caruso. Z kolei inny
światowej sławy tenor, Leo Slezak, twierdził, że choć w „Trubadurze” śpiewał
wiele razy, to nie jest w stanie zgadnąć, o co dokładnie w nim chodzi. Te dwa
stwierdzenia do dziś towarzyszą dziełu Verdiego. Kierownictwo Met zastosowało
się do rady Carusa i zaangażowało czwórkę wybitnych wykonawców, którzy są w
stanie podołać tej melodyjnej, ale piekielnie trudnej muzyce.
14 maja 2011 / sobota/18:00
Richard Wagner /1813–1883/
„WALKIRIA” /„Die Walküre”/
PREMIERA SEZONU 2010/11
James Levine dyrygent // Deborah Voigt jako Brünnhilde / Eva-Maria Westbroek
jako Sieglinde / Stephanie Blythe jako Fricka / Jonas Kaufmann jako Siegmund /
Bryn Terfel jako Wotan / Hans-Peter König jako Hunding // Robert Lepage
reżyseria
W „Pierścieniu” Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego
(Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji
scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę
motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy
przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie),
pozbawioną wyraźnych cezur. Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze
poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów – Walhalli. Pierwszy dzień
uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich,
Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda,
sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez
niego ukarana.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.