Aktualności
Koncerty w radiowej Dwójce na majowy weekend
2011-04-28
Majowy weekend w radiowej Dwójce upłynie pod znakiem wielu utworów z katalogu PWM. Wysłuchać można będzie m.in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra czy Wojciecha Kilara.Zapraszamy do zapoznania się z ramówką:
W czwartek 28 kwietnia od 1 do 2 w nocy wysłuchać będzie można w audycji „Fantazja polska” II Symfonię „Święty Boże” op.20 Jana Maklakiewicza.
(wyk. Adam Kruszewski – baryton, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit)
Sobota 30 kwietnia od 2 do 6 rano to:
Jerzy Gablenz Pielgrzym – poemat symfoniczny op. 12,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Krzysztof Dziewięcki
Stanisław Moniuszko IV Litania Ostrobramska,
wyk. Zofia Kilanowicz – sopran, Jadwiga Rappé – alt, Adam Zdunikowski – tenor, Janusz Borowicz – bas, Chór Polskiego Radia, kier. Włodzimierz Siedlik, Polska Orkiestra Radiowa dyr. Jerzy Maksymiuk
Mieczysław Karłowicz Odwieczne pieśni op. 10,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia dyr. Jacek Kaspszyk
Karol Szymanowski Litania do Marii Panny op. 59,
wyk. Jadwiga Gadulanka – sopran, Chór Polskiego Radia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit,
Karol Szymanowski I Koncert skrzypcowy op. 35,
wyk. Jakub Jakowicz – skrzypce, Sinfonia Varsovia dyr. Jerzy Maksymiuk
Witold Lutosławski Partita,
wyk. Patrycja Piekutowska – skrzypce, Beata Bilińska – fortepian
Henryk Mikołaj Górecki Totus tuus,
wyk. Chór Polskiego Radia, dyr. Włodzimierz Siedlik,
Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu,
wyk. Sinfonia Varsovia dyr. Jerzy Maksymiuk
Niedziela 1 maja od 2 do 6 rano to:
Henryk Mikołaj Górecki Beatus vir – psalm op.38,
wyk. Piotr Nowacki – bas, Chór Polskiego Radia, Madrygaliści Capelli Cracoviensis, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura
Roman Palester Hymnus pro gratiarum actione – Te Deum,
wyk. Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór Polskiego Radia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Ruben Silva; Roman Palester Serenada, wyk. Barbara Świątek-Żelazny, Kazimierz Moszyński – flety, Capella Cracoviensis, dyr. Stanisław Gałoński
Wojciech Kilar Angelus,
wyk. Izabela Kłosińska – sopran, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Śląskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Łukasz Borowicz; Wojciech Kilar Orawa, wyk.: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, dyr. Marek Moś;
Witold Lutosławski Koncert fortepianowy,
wyk. Ewa Pobłocka –fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. kompozytor;
Zbigniew Bujarski Lumen,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jerzy Katlewicz
Pierwsze retransmisje z festiwalu prawykonań, który odbył się w marcu w Katowicach, planowane są na 5 maja w Filharmonii Dwójki o 19.00. Zostanie tam zaprezentowany utwór nagrodzonego niedawno nagroda Gwarancji Kultury Aleksandra Nowaka pt. Płacz dziecinko, płacz.
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.