PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Koncerty w radiowej Dwójce w maju

2011-05-05
Zapraszamy do zapoznania się z wykazem utworów z katalogu PWM, których w najbliższych dniach będzie można posłuchać w Radiowej Dwójce:

P o n i e d z i a ł e k, 9.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Kazimierz Serocki II Symfonia „Symfonia pieśni”,
wyk. Bożena Betley – sopran, Feliks Gałecki – baryton, Chór i Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jan Krenz;
Tadeusz Baird II Symfonia „Sinfonia quasi fantasia”,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Zbigniew Graca

Ś r o d a, 11.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Barbary Taraszkiewicz-Nowik
Mikołaj Górecki Trzy epizody na orkiestrę,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura;
Kazimierz Serocki Romantyczny koncert,
wyk. Adam Wodnicki – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tadeusz Wojciechowski

C z w a r t e k, 12.05.2011, od 9.50 – 11.00 – Stara tradycja
Karol Szymanowski IV Symfonia koncertująca op. 60,
wyk. Ewa Kupiec – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Kazimierz Kord;
Grażyna Bacewicz III Koncert skrzypcowy,
wyk. Joanna Kurkowicz – skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz;

S o b o t a, 14.05.2011, od 2.00 – 6.55 – Fantazja polska – opracowanie Zofii Żmigrodzkiej
Tadeusz Baird: Colas Breugnon,
wyk. Łukasz Długosz – flet, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal,
4 Sonety miłosne do słów Szekspira w tłum. Macieja Słomczyńskiego,
wyk. Adam Kruszewski – baryton, Polska Orkiestra Kameralna, dyr. Wojciech Michniewski;
Paweł Mykietyn Sonety Szekspira,
wyk. Jacek Laszczkowski – kontratenor, Maciej Grzybowski – fortepian;
Stanisław Moniuszko: I Kwartet smyczkowy d-moll,
wyk. Kwartet Camerata,
Sonety krymskie – kantata do poezji Adama Mickiewicza,
wyk. Adam Zdunikowski – tenor, Chór Polskiego Radia, dyr. Włodzimierz Siedlik, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Andrzej Straszyński;
Zygmunt Noskowski I Symfonia A-dur,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Sławek Wróblewski,

N i e d z i e l a, 15.05.2011, od 2.00 – 6.00 – Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Józef Elsner Uwertura do opery Król Łokietek,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jerzy Salwarowski;
Tadeusz Szeligowski Scena na Zamku Wawelskim z opery Bunt żaków,
wyk. Józef Frakstein – bas, Piotr Kusiewicz – tenor, Jerzy Antepowicz – tenor, Warszawska Filharmonia Radiowa, dyr. Mieczysław Nowakowski;
Ludomir Różycki: Sonata wiolonczelowa op. 10,
wyk. Tomasz Strahl – wiolonczela, Edward Wolanin – fortepian,
Stańczyk – scherzo symfoniczne op. 1, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Ludomir Różycki Bolesław Śmiały -  poemat symfoniczny op. 8,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Witold Rudziński Odprawa posłów greckich, (fragm. I aktu),
wyk. soliści Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Warszawie, dyr. Antoni Wicherek;
Romuald Twardowski Dwa interludia z opery Maria Stuart,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Tadeusz Wojciechowski;
Marek Stachowski Ody Safickie,
wyk. Jadwiga Teresa Stępień – mezzosopran, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit;
Aleksander Lasoń Concerto festivo,
wyk. Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tomasz Bugaj


Pierwsze retransmisje z festiwalu prawykonań, który odbył się w marcu w Katowicach, planowane są na 5 maja w Filharmonii Dwójki o 19.00. Zostanie tam zaprezentowany utwór Płacz dziecinko, płacz Aleksandra Nowaka, laureata nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury.

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.

 

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.