Aktualności
12 września premiera płyty Macieja Zielińskiego
2011-08-26
12 września 2011 do sklepów trafi album "Across the Milleniums - Muzyka z przełomu tysiącleci" prezentujący muzykę Macieja Zielińskiego. Artysta ten znany szerszej publiczności z muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat jest także uznanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą muzyki współczesnej.Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych znajdujących się na płycie Maciej Zieliński skomponował pomiędzy rokiem 1993 a 2010. Utwory te były nagradzane w polskich i zagranicznych konkursach kompozytorskich, a także zyskały dużą popularność wśród wykonawców w naszym kraju i na świecie. Warto tu wspomnieć choćby utwór "Lutosławski in memoriam", którego premiera odbyła się w piątą rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego w londyńskim St. John's, Smith Square, a niedługo potem utwór został nagrodzony Alan Bush Composition Prize i włączony przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego uczelni brytyjskich. Na płycie znajdą się również utwory wydane przez PWM, czyli "Concerto inquieto" i "Musica per archi".
Muzyka Macieja Zielińskiego to ekspresja, wysublimowane brzmienia, kontrasty, energia i emocje. Czasem jest bliżej tradycji, czasem bliżej awangardy, ale zawsze porusza szczególną muzykalnością, charakterystyczną dla tego kompozytora. Jego utwory znajdujące się na płycie trafią z pewnością nie tylko do wielbicieli muzyki współczesnej, ale także do szerokiego grona melomanów.
W nagraniach wzięli udział znakomici wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Trio Consonare per Varsavia, Duet Tytus Wojnowicz - Grzegorz Gorczyca oraz fenomenalni soliści - Artur Pachlewski i Tomasz Strahl.
Stroną techniczną nagrań zajął się Tadeusz Mieczkowski we współpracy z Ewą Guziołek-Tubelewicz, co samo w sobie było gwarancją najwyższej jakości rezultatów. Całość została nagrana z dużą dbałością o detale, przejrzystość i selektywność brzmienia. Wszystkie sesje nagraniowe odbyły się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (S1), co zapewniło nagraniom świetną, naturalną akustykę.
Bardzo ciekawe kompozycje, wspaniali muzycy, świetne wykonania i znakomita realizacja dźwięku - to wszystko można odnaleźć na płycie "Across the Milleniums"! Podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" odbędą się dwa koncerty, na których zostaną wykonane kompozycje z płyty. W poniedziałek, 19.09.2011 roku o godz. 16.00, w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku", na którym Sebastian Aleksandrowicz i Grzegorz Gorczyca wykonają utwór "Lutosławski in memoriam". Dwa dni później, w środę, 21.09.2011 roku o godz. 16.00, zostanie zaprezentowane "Shining II" na orkiestrę smyczkową w wykonaniu Filharmonii Kameralnej Warszawa pod dyrekcją Stanisława Winiarczyka. Na obu koncertach będzie można już nabyć płytę.
Wydawcą albumu jest Agencja Fonograficzna Polskiego Radia. Patroni Medialni: Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Przekrój, HiFi i Muzyka, Twoja Muza, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Machina, Magazyn Wino; współpraca: Warszawska Jesień, Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Soundflower. Płyta dostępna w sklepach i na stronie sklep.polskieradio.pl od 12 września 2011.
Aby obejrzeć materiały zdjęciowe z nagrań płyty i film Making of "Across the Milleniums" zapraszamy na: www.maciejzielinski.pl/across
www.facebook.com/mac.zielinski
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.