Aktualności
Sylwetka laureatki IX Konkursu im. T. Ochlewskiego
2011-09-05
Tegoroczną edycję konkursu im. T. Ochlewskiego wygrała Ewa Fabiańska z kompozycją pt. "Miniatures Sonoristiques" na puzon preparowany solo. Przedstawiamy Państwu sylwetkę tej utalentowanej młodej artystki. Ewa Fabiańska (*1989), kompozytorka, muzykolog, improwizatorka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Toruniu (klasa kompozycji – Magdalena Cynk). W 2011 roku uzyskała dyplom licencjacki z Kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie jest studentką I roku studiów magisterskich w klasie profesora Zbigniewa Kozuba. W tym samym roku ukończyła również studia licencjackie z zakresu Muzykologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.Swoje prace konsultowała m.in. z następującymi kompozytorami: Z. Bargielskim, K. Kiełbem, E. Knightem, M. Jasińskim, W. Niedzielą, T. Wieleckim, F. Zandoną, L. Zielińską.
Jest dwukrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Torunia.
Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym, np. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica, Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach, Ogólnopolskich Warsztatów z Improwizacji (wykładowcy: amerykańscy kompozytorzy, muzycy jazzowi – Hamid Drake, Michael Blake), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, cyklu koncertów poświęconych pamięci Jana Pawła II – Pięciolinia dla Papieża, koncertu kompozytorskiego poświęconego Ofiarom Tragedii w Biesłanie (Bazylika Archidiecezjalna pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie), koncertu zorganizowanego w ramach obchodu Roku Chopinowskiego 2010 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni oraz w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 (Dwór Artusa, Toruń), Letniej Akademii Muzyki we Wrocławiu.
Wiele utworów wykonanych zostało również na koncertach kompozytorskich, organizowanych w innych krajach europejskich, np. w Czechach (Cultural Center Zahrada w Pradze, Cultural House Bakala w Brnie), w Holandii (Tuinzaal van de Burtch w Lejdzie), również w Stanach Zjednoczonych (Project 21, Bass Music Center, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City).
Kompozytorka tworzy muzykę do animacji, filmów oraz musicali (Magiczne Pióro, premiera w CK ZAMEK w Poznaniu, następnie Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2009), jej utwory były wykonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych KON-TEKSTY, Festiwalu 18. Ogólnopolskiego Biennale Sztuki Dziecka,
Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator (wykonywanie muzyki na żywo do animacji wraz z poznańskim zespołem ANIMATIC). Artystka uczestniczyła także w warsztatach przeznaczonych dla kompozytorów, filmowców, animatorów, fotografików, artystów sztuk wizualnych, m.in. Interdyscyplinarny Plener Artystyczny w Wołkowi w Bieszczadach – Kolor dźwięku-dźwięk koloru, w Warsztatach dla Kompozytorów i Animatorów Sztuki – Sztuka dla dziecka-Tradycja we współczesności, Warsztatach dla kompozytorów, animatorów i filmowców organizowanych przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, jak również w Warsztatach w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej Transatlantyk.
Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.:
Laureatka III nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Mariana Gordiejuka dla uczniów szkół muzycznych II stopnia (organizowany przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 2007); Uzyskanie tytułu laureata w eliminacjach centralnych (ogólnopolskich) XXXII Olimpiady Artystycznej przeprowadzonych w Warszawie (2008);
Finalistka Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Gdyni (2009); zdobyła I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City, USA (2010). Finalistka Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Gramodeska, Czechy, Praga (2011). 1 września 2011 roku otrzymała I Nagrodę w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego za utwór MINIATURES SONORISTIQUES na puzon preparowany solo (2011).
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.