Aktualności
Szalone Dni Muzyki w Warszawie
2011-09-07
Prawdziwe muzyczne szaleństwo ogarnie Warszawę w dniach 29.09 – 2.10. 2011 w związku z organizowanym tu już po raz drugi festiwalem La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki. Ideą przewodnią Festiwalu jest popularyzowanie muzyki klasycznej, chęć dotarcia do każdego odbiorcy przez ogromną liczbę koncertów (85 w ciągu czterech dni!), ich krótki czas trwania (około 45 minut) oraz niską cenę biletów (5, 7 i 10 zł). Przy tym Organizatorzy zapewniają oczywiście najwyższy poziom artystyczny.Pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu jest francuski muzykolog René Martin, twórca i organizator festiwali i koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CREA). „Pomysł na tę imprezę – wspomina – przyszedł mi do głowy, gdy byłem z dziećmi na koncercie U2. Widząc 35 tysięcy fanów zgromadzonych na stadionie pomyślałem: Dlaczego ci ludzie nie mieliby przyjść posłuchać muzyki klasycznej? Nasz festiwal niesie takie same emocje jak koncert rockowy: zabawę, przyjemność i wspólne przeżywanie muzyki”.
La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to festiwal, cykl imprez muzycznych, realizowany od 1995 roku. Po raz pierwszy odbył się we francuskim Nantes, wkrótce jego coroczne edycje przeniosły się do Lizbony, Bilbao, Tokio, Rio de Janeiro oraz kolejnych miast japońskich: Kanazawy, Niigaty i Biwako. We wszystkich światowych edycjach uczestniczy znakomita Sinfonia Varsovia. Tegoroczna edycja festiwalu nosi tytuł „Les Titans”, będzie bowiem poświęcona twórczości tytanów neoromantyzmu: Brahmsa, Mahlera, Liszta i Straussa oraz – co dla nas szczególnie ważne – Karola Szymanowskiego. Z utworów, pochodzących z katalogu PWM zabrzmi Uwertura Koncertowa E-dur op. 12 oraz Koncert skrzypcowy nr 2 op. 61 w wykonaniu Jakuba Jakowicza i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyr. George Tchitchinadze (2 października, godz. 17.30, Sala Blumine).
„Chcemy pokazać, że muzyka klasyczna potrafi wyzwalać emocje nie mniejsze niż rock‘n’roll, a biografie tytanów klasyki są miejscami zaskakująco zbieżne z życiorysami gigantów popu, czy rocka” – przekonują Organizatorzy.
Koncerty w ramach Festiwalu odbywać się będą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w czterech salach, które na czas trwania Szalonych Dni będą nosić nazwy: Zaratustra (Sala Moniuszki), Mefisto (Sala Młynarskiego), Roksana (Sale Redutowe) i Blumine (zascenie Sali Moniuszki) oraz w specjalnym namiocie koncertowym na Placu Teatralnym (nazwanym jako Sala Intermezzo).
Więcej informacji na temat Festiwalu znajduje się na stronie www.szalonednimuzyki.pl oraz www.teatrwielki.pl/repertuar/koncert.html
Najczęściej czytane:
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.