Aktualności
Szalone Dni Muzyki w Warszawie
2011-09-07
Prawdziwe muzyczne szaleństwo ogarnie Warszawę w dniach 29.09 – 2.10. 2011 w związku z organizowanym tu już po raz drugi festiwalem La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki. Ideą przewodnią Festiwalu jest popularyzowanie muzyki klasycznej, chęć dotarcia do każdego odbiorcy przez ogromną liczbę koncertów (85 w ciągu czterech dni!), ich krótki czas trwania (około 45 minut) oraz niską cenę biletów (5, 7 i 10 zł). Przy tym Organizatorzy zapewniają oczywiście najwyższy poziom artystyczny.Pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu jest francuski muzykolog René Martin, twórca i organizator festiwali i koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CREA). „Pomysł na tę imprezę – wspomina – przyszedł mi do głowy, gdy byłem z dziećmi na koncercie U2. Widząc 35 tysięcy fanów zgromadzonych na stadionie pomyślałem: Dlaczego ci ludzie nie mieliby przyjść posłuchać muzyki klasycznej? Nasz festiwal niesie takie same emocje jak koncert rockowy: zabawę, przyjemność i wspólne przeżywanie muzyki”.
La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to festiwal, cykl imprez muzycznych, realizowany od 1995 roku. Po raz pierwszy odbył się we francuskim Nantes, wkrótce jego coroczne edycje przeniosły się do Lizbony, Bilbao, Tokio, Rio de Janeiro oraz kolejnych miast japońskich: Kanazawy, Niigaty i Biwako. We wszystkich światowych edycjach uczestniczy znakomita Sinfonia Varsovia. Tegoroczna edycja festiwalu nosi tytuł „Les Titans”, będzie bowiem poświęcona twórczości tytanów neoromantyzmu: Brahmsa, Mahlera, Liszta i Straussa oraz – co dla nas szczególnie ważne – Karola Szymanowskiego. Z utworów, pochodzących z katalogu PWM zabrzmi Uwertura Koncertowa E-dur op. 12 oraz Koncert skrzypcowy nr 2 op. 61 w wykonaniu Jakuba Jakowicza i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyr. George Tchitchinadze (2 października, godz. 17.30, Sala Blumine).
„Chcemy pokazać, że muzyka klasyczna potrafi wyzwalać emocje nie mniejsze niż rock‘n’roll, a biografie tytanów klasyki są miejscami zaskakująco zbieżne z życiorysami gigantów popu, czy rocka” – przekonują Organizatorzy.
Koncerty w ramach Festiwalu odbywać się będą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w czterech salach, które na czas trwania Szalonych Dni będą nosić nazwy: Zaratustra (Sala Moniuszki), Mefisto (Sala Młynarskiego), Roksana (Sale Redutowe) i Blumine (zascenie Sali Moniuszki) oraz w specjalnym namiocie koncertowym na Placu Teatralnym (nazwanym jako Sala Intermezzo).
Więcej informacji na temat Festiwalu znajduje się na stronie www.szalonednimuzyki.pl oraz www.teatrwielki.pl/repertuar/koncert.html
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.