Aktualności
Listopad z Henrykiem Mikołajem Góreckim w TVP Kultura
2011-10-28
12 listopada br. przypada pierwsza rocznica śmierci wybitnego polskiego kompozytora, Henryka Mikołaja Góreckiego. W związku z tym TVP Kultura zaprasza na Listopad z Henrykiem Mikołajem Góreckim Spotkania z muzyką Góreckiego zaanonsujemy przypomnieniem tegorocznego wykonania III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” z udziałem Aleksandry Kurzak oraz Orkiestry Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – 1 listopada o godz. 18.50.Na kolejne spotkania z osobą i muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy zaś w każdą sobotę listopada, rano od godz. 8.10. W kolejne soboty zaprezentujemy:
*5.11 – Rozmowy istotne – Henryk Mikołaj Górecki, Utwory chóralne i II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasta”
*12.11 – Autoportret (film dokumentalny o kompozytorze), Koncert klawesynowy i Beatus vir
*19.11 – Ad matrem, Scontri, Totus tuus i II Symfonia “Kopernikowska”
*26.11 – Małe requiem dla pewnej polki i III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” (solistka: Zofia Kilanowicz)
Urodzony w 1933 roku Górecki rozpoczął swą karierę kompozytorską w końcu lat pięćdziesiątych i z miejsca, obok swego rówieśnika Krzysztofa Pendereckiego, stał się liderem tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej – grupy twórców, którzy swą muzyką otwierali nowe horyzonty i podbijali estrady świata. Takie kompozycje, jak I Symfonia "1959" czy orkiestrowe Scontri (1960), szokowały i zaskakiwały swym radykalizmem dźwiękowych i odejściem od tradycji. Podobnym zaskoczeniem stała się dla wielu skomponowana w 1976 roku III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych – uproszczona w środkach, a niezwykle intensywna w ekspresji. Oszałamiający sukces tej symfonii w połowie lat 90. sprawił, że stała się znana rzeszom melomanów na całym świecie, stając się bez wątpienia jednym z „hitów” muzyki dwudziestego.
Najczęściej czytane:
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.