Aktualności
Wszystkie symfonie Brahmsa na koncertach orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Semkowa
2011-11-15
Dużą gratką dla miłośników muzyki Johannesa Brahmsa okażą się z pewnością najbliższe koncerty orkiestry Sinfonia Varsovia, podczas których muzycy pod dyrekcją Maestro Jerzego Semkowa wykonają kolejno jego wszystkie cztery symfonie. I tak 21 listopada 2011 (poniedziałek) o godz. 19.30 zabrzmią I Symfonia c-moll op.68 i II Symfonia D-dur op. 73, zaś 23 listopada (w środę): III Symfonia F-dur op.90 oraz IV Symfonia e-moll op.98. Koncerty odbędą się w sali koncertowej Filharmonii Narodowej.Sinfonia Varsovia należy obecnie do czołówki polskich orkiestr symfonicznych. Występowała z takimi dyrygentami, jak Claudio Abbado, Yehudi Menuhin, Charles Dutoit, Hans Graf, Paul Mc Creesh, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz czy Jerzy Maksymiuk. Dokonała wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych, dyskografia zespołu liczy około 200 płyt zarejestrowanych dla tak renomowanych, światowych wytwórni jak: Decca, Denon, Deutsche Grammophon, EMI, Naxos, Nippon Columbia, Sony, Virgin Classics, oraz polskich – BeArTon, CD Accord, Dux, Polskie Nagrania, Polskie Radio. Obecnie dyrektorem artystycznym orkiestry jest Krzysztof Penderecki, a dyrektorem muzycznym Marc Minkowski.
W 2010 roku zespół otrzymał własną siedzibę – dawny Instytut Weterynarii SGGW na warszawskiej Pradze, przy ulicy Grochowskiej 272. Decyzją Rady Warszawy i jej Prezydent, Pani Hanny Gronkiewicz-Waltz, w czerwcu 2010 roku został ogłoszony międzynarodowy, otwarty i dwuetapowy konkurs architektoniczny na projekt nowej sali koncertowej dla 1800 widzów oraz zagospodarowanie architektoniczne nieruchomości przy ul. Grochowskiej 272. Konkurs wygrał projekt nazwany „Tajemniczym ogrodem muzyki”, powstały w Atelier Thomas Pucher z Grazu (Austria). Wyróżnia go nie tylko bardzo charakterystyczna rama otaczająca cały teren przy ulicy Grochowskiej 272, ale również wyjątkowa konstrukcja sali koncertowej, która zakłada połączenie akustyki sal budowanych w typie pudełkowym z widowniami typu winnica. Według autorów zwycięskiej pracy ma to zapewnić wspaniałą, unikatową akustykę. Według zamierzeń władz Warszawy, pierwszy koncert Orkiestry Sinfonia Varsovia w nowej sali koncertowej na warszawskiej Pradze odbędzie się w 2016 roku.
Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Jerzy Semkow & Sinfonia Varsovia WSZYSTKIE SYMFONIE BRAHMSA
21.11.2011 - 23.11.2011 Filharmonia Narodowa, Warszawa
21.11 godz. 19.30
Program:
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op.68
Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73
Wykonawcy:
Sinfonia Varsovia
Jerzy Semkow – dyrygent
23.11 godz.19.30
Program:
Johannes Brahms – III Symfonia F-dur op.90
Johannes Brahms – IV Symfonia e-moll op.98
Wykonawcy:
Sinfonia Varsovia
Jerzy Semkow– dyrygent
SPRZEDAŻ BILETÓW:
Kasy Filharmonii Narodowej (wejście od ul. Sienkiewicza)
od poniedziałku do soboty w godz. 10:00 - 14:00, 15:00 - 19:00
tel. +48 22 55 17 130, +48 22 55 17 131
INFORMACJA O BILETACH:
tel. +48 22 55 17 188 w godz. 9:00 - 15:00
www.filharmonia.pl
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.