Aktualności
Z żółwia wojownik. O operze "Madame Curie" Elżbiety Sikory
2011-11-23
Już 25 listopada na deskach Opery Bałtyckiej odbędzie się długo oczekiwana polska premiera „Madame Curie” Elżbiety Sikory. Sukces światowego prawykonania, które miało miejsce 15 listopada w Paryżu, wzmógł apetyt melomanów w Polsce. O swoim dziele Elżbieta Sikora mówi: „Założyłam sobie zadanie, aby Maria Skłodowska-Curie nie była tą osobą, którą znamy z podręczników, naukowcem, która pracowała dniami i nocami, i szukała nowych odkryć, tylko, że była po prostu człowiekiem, chodzącym także po ziemi, mającym własne życie uczuciowe i naukowe we wszystkich jego odmianach. Chciałam ją pokazać od tej właśnie strony – że była pełnowartościową jednostką ludzką, a że przy tym była kobietą – to zupełny przypadek. Jej historia to jest prawdziwy operowy scenariusz, więc nie trzeba było wiele szukać ani dodawać, tylko odpowiednio zinterpretować fakty z jej życia. I tak to się stało z librettem.”Anna Niewiedział-Mikołajczyk o swojej bohaterce: „Postać niezwykle ciekawa, niesamowita, twarda, uparta, a jednocześnie taka zwyczajna. Myślę, że mnóstwo jest takich kobiet właśnie w dzisiejszych czasach. Wtedy to był ewenement.”
Ciekawy rys bohaterki swojego spektaklu kreśli reżyser Marek Weiss: „Maria Skłodowska-Curie jest bardzo mało znana w Polsce. Kojarzy nam się z panią profesor od chemii, siwą, nobliwą, szlachetną i nudną, i ten wizerunek nie ma nic wspólnego z prawdziwa Marią Curie-Skłodowską, której życie było niezwykle burzliwe, która była osobą niezwykle skomplikowaną, dynamiczną, która całe życie spędziła w stanie ciężkiej depresji. Ona w ogóle nie znosiła sławy, blichtru, ludzi, kontaktu z ludźmi, była bardzo zawikłana psychologicznie, a jednocześnie miała cudowny dar walki z przeciwnościami. W momencie, kiedy los uderzał w nią czy stawał na jej drodze ona się mobilizowała i z takiego żółwia, skorupiaka schowanego wewnątrz wychodził prawdziwy wojownik.”
Polska premiera opery już w najbliższy piątek o w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
libretto - Agata Miklaszewska
adaptacja - Elżbieta Sikora, Gregor Blumstein
kierownictwo muzyczne - Wojciech Michniewski
inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss
Maria Skłodowska-Curie- Anna Mikołajczyk
Pierre Curie - Paweł Skałuba
Paul Langevin -Tomasz Rak
Einstein - Leszek Skrla
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
Grzegorz Wieczorek - klarnet (solo)
dyrygent - Wojciech Michniewski
Madame Curie fot. Sebastian Ćwikła, Opera Bałtycka
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.