Aktualności
78. urodziny Krzysztofa Pendereckiego
2011-11-23
Dziś, 23 listopada, przypada jubileusz 78. urodzin Krzysztofa Pendereckiego, wybitnego polskiego kompozytora, dyrygenta i pedagoga. Z tej okazji Polskie Wydawnictwo Muzyczne składa Szanownemu Jubilatowi serdeczne życzenia wszelkiej pomyślności!Jednocześnie informujemy, że dziś w TVP Kultura o godz. 20:20 emitowany będzie wywiad z Kompozytorem, a o 21:00 wykonanie utworu "Powiało na mnie morze snów - Pieśni zadumy i nostalgii" na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Solistom towarzyszyła orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Kompozytora.
Krzysztof Penderecki (ur. 1933 r. w Dębicy), kompozytor, dyrygent, pedagog, były rektor Akademii Muzycznej w Krakowie. Pochodzi z muzykalnej rodziny. Początkowo uczył się gry na skrzypcach, by w latach 1955-1958 studiować kompozycję w PWSM w Krakowie w klasie Artura Malawskiego. Pierwszy znaczący sukces przyszedł w 1959 – Penderecki zdobył 3 pierwsze nagrody w konkursie Związku Kompozytorów Polskich za „Strofy”, „Emanacje” oraz „Psalmy”.
Międzynarodową sławę przyniosły Pendereckiemu utwory pisane w oparciu o technikę sonoryzmu, jak np. „Ofiarom Hiroszimy – tren” czy „De natura honoris”. W latach 1963-1966 powstawało dzieło „Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi secundum Lucam”, pisane z okazji 700-lecia katedry w Monastyrze, a które ugruntowało pozycję Pendereckiego jako jednego z najwybitniejszych kompozytorów swoich czasów. W 1968 roku otrzymał nagrodę państwową I stopnia.
Krzysztof Penderecki jest twórcą kilku oper, w tym „Diabłów z Loudun” i „Ubu Rex”, ośmiu symfonii, utworów o tematyce religijnej jak „Jutrznia”, „Zmartwychwstanie”, „Te Deum”, kantaty napisanej na zamówienie ONZ pt. „Kosmogonia”. Utwór „Siedem Bram Jerozolimy” uświetnił obchody 3000–lecia tego miasta.
Od 1972 roku Penderecki rozpoczął karierę dyrygencką, prowadząc największe orkiestry świata. W 2005 roku otrzymał najwyższe odznaczenie państwowe – Order Orła Białego. Jest doktorem honoris causa m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, laureatem licznych wyróżnień, nagród i odznaczeń.
W latach 2008-2009 nakładem PWM ukazała się obszerna, dwutomowa monografia Krzysztofa Pendereckiego autorstwa Mieczysława Tomaszewskiego & Bunt i wyzwolenie”.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.