Aktualności
8 grudnia Dniem Otwartym Opery Krakowskiej
2012-12-03
Najbliższa sobota, 8 grudnia, będzie Dniem Otwartym Opery Krakowskiej. Program dnia skierowany został zarówno do dorosłych jak i do dzieci - znajduje się w nim wiele spotkań z twórcami i wykonawcami, warsztaty, wystawy oraz możliwość poznania pracy opery "od podszewki".W programie Dnia Otwartego:
- otwarta próba Koncertu Sylwestrowego w wykonaniu Orkiestry Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka, Duża Scena godz. 10.00-11.30 (wstęp za okazaniem wejściówek)
- pokaz Studia Baletowego, Antresola godz. 11.00
- otwarta próba reżyserska „Małego Lorda” z udziałem reżysera Janusza Szydłowskiego, Duża Scena godz. 12.00-13.30 (wstęp za okazaniem wejściówek)
- spotkanie z odtwórczyniami partii Adiny w „Napoju miłosnym” - Katarzyną Oleś-Blacha, Iwoną Sochą i Joanną Woś oraz reżyserem Henrykiem Baranowskim, Sala Kameralna godz. 14.00 (wstęp za okazaniem wejściówek)
- zwiedzanie gmachu Opery Krakowskiej – grupy w godzinach godz. 10.30, 12.30, 13.30, 15.30 (wstęp za okazaniem wejściówek)
- malowanie bombek świątecznych - Antresola / Kawiarnia Operowa, godz. 13.00.
Ponadto w godzinach 10.00 – 15.00
- warsztaty plastyczne (Antresola)
- warsztaty ruchu i muzyki (Antresola)
- możliwość charakteryzacji, przymierzania strojów i nakryć głowy (hol kasowy)
- aneks kinowy (hol kasowy)
We foyer budynku ustawione zostanie stoisko PWM z książkami o operze, między innymi monumentalną "Tysiąc i jedną operą" Piotra Kamińskiego, "Leksykonem postaci operowych" G. Wiśniewskiego oraz "Opowieściami nutą malowanymi" Doroty Skwark. Ponadto miłośnicy opery będą mogli zakupić gadżety muzyczne, również te związane z operą, jak na przykład magnesy ze scenami operowymi z wiodących oper, takich jak Jezioro łabędzie, Pan Marimba i Madame Butterfly.
Więcej informacji na stronie http://www.opera.krakow.pl/.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.