Aktualności
Dzień Otwarty Opery - ok 3,5 tysiąca osób odwiedziło krakowski teatr!
2011-12-16
Sobota, 10 grudnia, była niezwykłym dniem dla Opery Krakowskiej. Teatr odwiedziło około 3,5 tysiąca osób! Jeszcze nigdy Dzień Otwarty nie cieszył się tak dużym zainteresowaniem. Tłumnie przyszli nie tylko krakowianie, lecz przyjechali także turyści z całej Małopolski. Od godziny 10.00 do 18.00 Opera tętniła życiem. "Otwarta próba „Halki” cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że musieliśmy dostawiać dodatkowe siedzenia, a niektórzy widzowie wręcz prosili nas o miejsca stojące!" – mówi Marcin z Zespołu Opery Krakowskiej. Reżyserską próbę „Halki”, która będzie miała swoją premierę już 16 i 18 grudnia szczęśliwcy oglądali na Dużej Scenie Opery.Spotkanie z Mariuszem Kwietniem, poprowadzone przez Magdalenę Miśkę-Jackowską dotyczyło planów artystycznych solisty MET. Artysta opowiadał o emocjach, jakie towarzyszą próbom, o ogromnej tremie, gdy śpiewa się przed swoją, krakowską publicznością. Mówił też o wypadku przed premierą "Don Giovanniego" w MET, gdzie przez operację kręgosłupa nie zaśpiewał w premierze przedstawienia, które zostało przygotowane specjalnie dla niego. Solista podpisywał również swoją nowo wydaną płytę pt. Slavica Heroes.
Justyna Nowicka z Radia Kraków poprowadziła spotkanie z realizatorami „Halki” – rozmawiała m.in. na temat premiery z Waldemarem Zawodzińskim (reżyser), Łukaszem Borowiczem (kierownik muzyczny) i Janiną Niesobską (choreografia). Spotkanie skoncentrowane było wokół zamysłu inscenizacji, którą proponuje reżyser. W. Zawodziński określił główną bohaterkę utworu jako emancypantkę, walczącą o siebie i swoją tożsamość poprzez próbę obrony prawa do uczuć.
Podczas Próby Chóru Dziecięcego Opery Krakowskiej młodzi artyści pod kierownictwem Marka Kluzy pokazywali jak przygotowują się do koncertu kolęd (3 stycznia 2012 r.) oraz do udziału w operze „Halka”. Próba Chóru wzbudziła zainteresowanie głównie wśród młodych rodzin z dziećmi.
W Sali Kameralnej odbyła się Otwarta Próba Studia Baletowego. Najstarsze klasy baletowe podczas lekcji pokazowej zademonstrowały m.in. technikę tańca barokowego i tańce XV-XVI wieku. Zajęcia odbywały się pod kierownictwem Wioletty Maciejewskiej.
Jak zwykle olbrzymim zainteresowaniem cieszyło się zwiedzanie zaplecza Opery Krakowskiej. W tym roku było ponad 10 grup i wiele wariantów tras. Przewodnicy opowiadali o pracy teatru. Można było zwiedzić zarówno zaplecze Dużej Sceny, Salę Kameralną, Salę prób i Salę Chóru jak i charakteryzatornię oraz cieszące się jak zwykle największym zainteresowaniem pracownie krawieckie, pracownię fryzjerską i modniarską. Zwiedzający m.in. pytali o to, ile osób jest potrzebnych do stworzenia jednego spektaklu, co to jest foyer i w jaki sposób zmieniana jest dekoracja podczas spektaklu.
Jak co roku dużą popularnością cieszyły się lekcje śpiewu. Pedagog Dariusz Grabowski wyjaśniał, dlaczego głos należy stopniowo przygotowywać do wysiłku związanego z wykonaniem większego utworu, dlaczego nie można forsować głosu i dlaczego w miarę dojrzewania artysty powinien on zmieniać repertuar. W lekcji pokazowej wystąpili soliści Opery Krakowskiej - Karin Wiktor-Kałucka i Krzysztof Dekański.
W tym roku po raz pierwszy w Lekcji Śpiewu brali udział amatorzy, którzy wcześniej przeszli kwalifikacje – Dorota Wawryszczuk, Zofia Sydor i Beata Krawczyńska. Spotkanie przebiegało w bardzo ciepłej, życzliwej atmosferze, a uczestniczki z dużą łatwością stosowały się do uwag nauczyciela.
We foyer Opery ustawione zostało nasze stoisko z książkami o operze, między innymi monumentalna „Tysiąc i jedna opera” Piotra Kamińskiego, „Leksykon postaci operowych” G. Wiśniewskiego oraz „Opowieści nutą malowane” Doroty Skwark - najnowsza publikacja PWM, skierowana do najmłodszych czytelników.
Część krakowian przyjechała do Opery specjalnym tramwajem krążącym po ulicach miasta pomiędzy 9 – 18 godziną.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.