Aktualności
Dzień Otwarty Opery - ok 3,5 tysiąca osób odwiedziło krakowski teatr!
2011-12-16
Sobota, 10 grudnia, była niezwykłym dniem dla Opery Krakowskiej. Teatr odwiedziło około 3,5 tysiąca osób! Jeszcze nigdy Dzień Otwarty nie cieszył się tak dużym zainteresowaniem. Tłumnie przyszli nie tylko krakowianie, lecz przyjechali także turyści z całej Małopolski. Od godziny 10.00 do 18.00 Opera tętniła życiem. "Otwarta próba „Halki” cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że musieliśmy dostawiać dodatkowe siedzenia, a niektórzy widzowie wręcz prosili nas o miejsca stojące!" – mówi Marcin z Zespołu Opery Krakowskiej. Reżyserską próbę „Halki”, która będzie miała swoją premierę już 16 i 18 grudnia szczęśliwcy oglądali na Dużej Scenie Opery.Spotkanie z Mariuszem Kwietniem, poprowadzone przez Magdalenę Miśkę-Jackowską dotyczyło planów artystycznych solisty MET. Artysta opowiadał o emocjach, jakie towarzyszą próbom, o ogromnej tremie, gdy śpiewa się przed swoją, krakowską publicznością. Mówił też o wypadku przed premierą "Don Giovanniego" w MET, gdzie przez operację kręgosłupa nie zaśpiewał w premierze przedstawienia, które zostało przygotowane specjalnie dla niego. Solista podpisywał również swoją nowo wydaną płytę pt. Slavica Heroes.
Justyna Nowicka z Radia Kraków poprowadziła spotkanie z realizatorami „Halki” – rozmawiała m.in. na temat premiery z Waldemarem Zawodzińskim (reżyser), Łukaszem Borowiczem (kierownik muzyczny) i Janiną Niesobską (choreografia). Spotkanie skoncentrowane było wokół zamysłu inscenizacji, którą proponuje reżyser. W. Zawodziński określił główną bohaterkę utworu jako emancypantkę, walczącą o siebie i swoją tożsamość poprzez próbę obrony prawa do uczuć.
Podczas Próby Chóru Dziecięcego Opery Krakowskiej młodzi artyści pod kierownictwem Marka Kluzy pokazywali jak przygotowują się do koncertu kolęd (3 stycznia 2012 r.) oraz do udziału w operze „Halka”. Próba Chóru wzbudziła zainteresowanie głównie wśród młodych rodzin z dziećmi.
W Sali Kameralnej odbyła się Otwarta Próba Studia Baletowego. Najstarsze klasy baletowe podczas lekcji pokazowej zademonstrowały m.in. technikę tańca barokowego i tańce XV-XVI wieku. Zajęcia odbywały się pod kierownictwem Wioletty Maciejewskiej.
Jak zwykle olbrzymim zainteresowaniem cieszyło się zwiedzanie zaplecza Opery Krakowskiej. W tym roku było ponad 10 grup i wiele wariantów tras. Przewodnicy opowiadali o pracy teatru. Można było zwiedzić zarówno zaplecze Dużej Sceny, Salę Kameralną, Salę prób i Salę Chóru jak i charakteryzatornię oraz cieszące się jak zwykle największym zainteresowaniem pracownie krawieckie, pracownię fryzjerską i modniarską. Zwiedzający m.in. pytali o to, ile osób jest potrzebnych do stworzenia jednego spektaklu, co to jest foyer i w jaki sposób zmieniana jest dekoracja podczas spektaklu.
Jak co roku dużą popularnością cieszyły się lekcje śpiewu. Pedagog Dariusz Grabowski wyjaśniał, dlaczego głos należy stopniowo przygotowywać do wysiłku związanego z wykonaniem większego utworu, dlaczego nie można forsować głosu i dlaczego w miarę dojrzewania artysty powinien on zmieniać repertuar. W lekcji pokazowej wystąpili soliści Opery Krakowskiej - Karin Wiktor-Kałucka i Krzysztof Dekański.
W tym roku po raz pierwszy w Lekcji Śpiewu brali udział amatorzy, którzy wcześniej przeszli kwalifikacje – Dorota Wawryszczuk, Zofia Sydor i Beata Krawczyńska. Spotkanie przebiegało w bardzo ciepłej, życzliwej atmosferze, a uczestniczki z dużą łatwością stosowały się do uwag nauczyciela.
We foyer Opery ustawione zostało nasze stoisko z książkami o operze, między innymi monumentalna „Tysiąc i jedna opera” Piotra Kamińskiego, „Leksykon postaci operowych” G. Wiśniewskiego oraz „Opowieści nutą malowane” Doroty Skwark - najnowsza publikacja PWM, skierowana do najmłodszych czytelników.
Część krakowian przyjechała do Opery specjalnym tramwajem krążącym po ulicach miasta pomiędzy 9 – 18 godziną.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.