Aktualności
Klasyka muzyki poważnej w wykonaniu NOSPR
2012-02-06
W piątek, 10 lutego o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją znanego już śląskim melomanom Alexandra Liebreicha. Gościem orkiestry będzie znakomity niemiecki wiolonczelista, Daniel Müller-Schott. Program koncertu wypełnią dzieła klasyków wiedeńskich: Symfonia Haffnerowska Wolfganga Amadeusa Mozarta, Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna i VII Symfonia Ludwiga van Beethovena.Symfonia Haffnerowska, choć skomponowana w 1782 r., nawiązuje do wcześniejszego, serenadowego stylu kompozytora. Materiał muzyczny Symfonii pochodzi z serenady, stworzonej wcześniej dla zaprzyjaźnionej z Mozartem rodziny Haffnerów; stąd, mimo wielu zmian – zarówno tematycznych jak i formalnych – dzieło posiada uroczysty charakter, odpowiedni dla powstających wówczas kompozycji okolicznościowych.
Choć wielkie formy wokalno-instrumentalne stanowią o tradycyjnej twórczość Haydna, to ogromna ilość utworów instrumentalnych ustaliła na zawsze miejsce kompozytora wśród trójki wielkich klasyków wiedeńskich. Koncert wiolonczelowy C-dur powstał w latach pracy Haydna na dworze książąt Esterhazych. Jako nadworny kapelmistrz Haydn miał do dyspozycji orkiestrę, zespół kameralny oraz scenę teatralną, co otworzyło mu wielkie możliwości twórcze. Spośród wielu koncertów solowych, w większości skomponowanych pospiesznie na zamówienie, Koncert wiolonczelowy C-dur wyróżnia się lekkością, swobodą w operowaniu głosem solowym i przemyślanym zestawieniem go z partią orkiestry. Zwarta koncepcja formalna oraz wdzięcznie napisana partia wiolonczeli jest powodem, dla którego soliści chętnie wprowadzają Koncert do swojego repertuaru.
Na koniec publiczność usłyszy arcydzieło – VII Symfonię Ludwiga van Beethovena. Choć stylistycznie twórczość Beethovena należy do epoki klasycyzmu, rewolucyjne rozwiązania formalne i techniczne, nowy sposób muzycznego myślenia, pozwalają nazywać kompozytora „ojcem muzyki nowoczesnej”. Dokonując rewizji formy sonatowej swój geniusz najpełniej wyraził artysta właśnie w twórczości symfonicznej. Napisana w 1812 r. VII Symfonia, powstała po kilkuletniej przerwie w komponowaniu większych form, odbiega od ideowych treści i nie posiada poetyckiego programu. Nazwana przez Wagnera „apoteozą tańca”, w istocie „pulsuje”, a formotwórczy rytm i nieustanny ruch stanowią o radosnym, energetycznym wyrazie dzieła.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, 10 lutego, w siedzibie orkiestry (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice). Bilety w cenie 35 zł (ulgowe – 20 zł), dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego, w punktach Ticketportal oraz na stronach: www.ticketportal.pl i www.ebilet.pl.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.