Aktualności
Klasyka muzyki poważnej w wykonaniu NOSPR
2012-02-06
W piątek, 10 lutego o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją znanego już śląskim melomanom Alexandra Liebreicha. Gościem orkiestry będzie znakomity niemiecki wiolonczelista, Daniel Müller-Schott. Program koncertu wypełnią dzieła klasyków wiedeńskich: Symfonia Haffnerowska Wolfganga Amadeusa Mozarta, Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna i VII Symfonia Ludwiga van Beethovena.Symfonia Haffnerowska, choć skomponowana w 1782 r., nawiązuje do wcześniejszego, serenadowego stylu kompozytora. Materiał muzyczny Symfonii pochodzi z serenady, stworzonej wcześniej dla zaprzyjaźnionej z Mozartem rodziny Haffnerów; stąd, mimo wielu zmian – zarówno tematycznych jak i formalnych – dzieło posiada uroczysty charakter, odpowiedni dla powstających wówczas kompozycji okolicznościowych.
Choć wielkie formy wokalno-instrumentalne stanowią o tradycyjnej twórczość Haydna, to ogromna ilość utworów instrumentalnych ustaliła na zawsze miejsce kompozytora wśród trójki wielkich klasyków wiedeńskich. Koncert wiolonczelowy C-dur powstał w latach pracy Haydna na dworze książąt Esterhazych. Jako nadworny kapelmistrz Haydn miał do dyspozycji orkiestrę, zespół kameralny oraz scenę teatralną, co otworzyło mu wielkie możliwości twórcze. Spośród wielu koncertów solowych, w większości skomponowanych pospiesznie na zamówienie, Koncert wiolonczelowy C-dur wyróżnia się lekkością, swobodą w operowaniu głosem solowym i przemyślanym zestawieniem go z partią orkiestry. Zwarta koncepcja formalna oraz wdzięcznie napisana partia wiolonczeli jest powodem, dla którego soliści chętnie wprowadzają Koncert do swojego repertuaru.
Na koniec publiczność usłyszy arcydzieło – VII Symfonię Ludwiga van Beethovena. Choć stylistycznie twórczość Beethovena należy do epoki klasycyzmu, rewolucyjne rozwiązania formalne i techniczne, nowy sposób muzycznego myślenia, pozwalają nazywać kompozytora „ojcem muzyki nowoczesnej”. Dokonując rewizji formy sonatowej swój geniusz najpełniej wyraził artysta właśnie w twórczości symfonicznej. Napisana w 1812 r. VII Symfonia, powstała po kilkuletniej przerwie w komponowaniu większych form, odbiega od ideowych treści i nie posiada poetyckiego programu. Nazwana przez Wagnera „apoteozą tańca”, w istocie „pulsuje”, a formotwórczy rytm i nieustanny ruch stanowią o radosnym, energetycznym wyrazie dzieła.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, 10 lutego, w siedzibie orkiestry (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice). Bilety w cenie 35 zł (ulgowe – 20 zł), dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego, w punktach Ticketportal oraz na stronach: www.ticketportal.pl i www.ebilet.pl.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.