Aktualności
28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova
2012-04-18
Już w najbliższy piątek rozpocznie się Festiwal Musica Polonica Nova, jedna z najważniejszych w kraju imprez prezentujących muzykę współczesną. Jak co roku usłyszeć będzie można klasyków XX. wieku oraz najnowsze kompozycje napisane specjalnie na ten Festiwal. Wśród wykonawców znakomici interpretatorzy zarówno polscy jak i zagraniczni muzyki nowej.W programie znalazło się wiele nazwisk kompozytorów z katalog PWM jak: Witold Lutosławski, Paweł Mykietyn, Andrzej Krzanowski, Henryk Mikołaj Górecki, Elżbieta Sikora, Wojciech Ziemowit Zych, Zbigniew Bargielski.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami programu
http://www.musicapolonicanova.pl
28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, Wrocław, 20–28.04.2012
PROGRAM
20.04.2012, piątek, godz.19:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Symfonia kolibrów, arche kontra dynamis
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mateusz Ryczek (1986) Infrasymfonia (2010) **
Krzysztof Penderecki (1933) I Symfonia (1973)
Sławomir Kupczak (1979) Kolibry na orkiestrę symfoniczną (2012) **
Witold Lutosławski (1913–1994) III Symfonia (1983)
21:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Psychodelie w Laterna Magica
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, wspak, fujary, śpiew, Tadeusz Wielecki – kontrabas
21.04.2012, sobota, godz. 18:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Miechy akordeonów w ekstazie prawykonań
Maciej Frąckiewicz – akordeon, Rafał Łuc – akordeon
Jagoda Szmytka (1982) Open the box! na akordeon i teatr cieni (2011) **
Adam Porębski (1990) Cut story (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Sonata da chiesa (2012) **
*** przerwa
Andrzej Krzanowski (1951–1990) Sonata nr 2 (1987) **
Rafał Zalech (1988) Preludium i Fuga na akordeon solo (2012) **
Rafał Janiak (1986) Sonata awekening - movement – cogitation (2012) **
Cezary Duchnowski (1971) acc++ca na akordeon i komputer (2012) **
20:00 Live: the clonious & cid rim
Cid Rim Live-Set (affine records, Wiedeń), The Clonious Live-Set (affine records, Wiedeń)
22.04.2012, niedziela, godz. 18:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Ekstremalna siła muzyki „ubogiej”
Iwona Kania – sopran, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Marek Moś – dyrygent
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Cykl Muzyczki (1967–1970)
Muzyczka II op. 23 na 4 trąbki, 4 puzony, 2 fortepiany i perkusję
Muzyczka III op. 25 na 3 altówki
Muzyczka IV Koncert puzonowy op. 28 na puzon, klarnet, wiolonczelę i fortepian
Cykl Genesis (1962–1963)
Genesis I Elementi per archi op. 19 nr 1 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Genesis II Canti strumentali op. 19 nr 2 dla 15 wykonawców
Genesis III Monodramma op. 19 nr 3 na sopran, metalowe instrumenty perkusyjne i 6 kontrabasów
23.04.2012, poniedziałek, godz. 20:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Holenderscy Polacy i ich energetyczne grawitacje
Transemble
Hanna Kulenty (1961) III Kwartet smyczkowy Tell me about it (2007)l IV Kwartet smyczkowy A Cradle Song (2007)
Andrzej Kwieciński (1984) Umbrae na kwintet smyczkowy (2004) Mural na kwintet smyczkowy (2008–2010)
24.04.2012, wtorek, godz. 19:00 Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Tańce niemożliwe na organy i inne instrumenty
Piotr Rojek – organy, pozytyw, Roman Perucki – organy, Dariusz Bąkowski-Kois – pozytyw, Michał Moc – akordeon, Alina Mleczko – saksofon, Jacek Wota – perkusja
Krystian Kiełb (1971) Struktury III BACH na organy (2004)
Piotr Drożdżewski (1948) En blanc na organy solo (2012) **
Stanisław Krupowicz (1952) Stochos na organy (1977)
Michał Moc (1977) Call for details na organy i akordeon (2012) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) Reportaż 1 – Niedziela Palmowa w Nazareth na organy, perkusję i saksofon (2009)
Paweł Szymański (1954) Cztery tańce heweliańskie na organy i dwa pozytywy (2011)
25.04.2012, środa, godz. 19:00 Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
Dwie marimby jadą włoskimi pociągami
Cantores Minores Wratislavienses; Piotr Karpeta – dyrygent
Paul Preusser (1974) Thou among the wastes of time na chór mieszany, fortepian preparowany, perkusję i elektronikę (2009) **
Axoum Duo: Elwira Ślązak – marimba, Gabriel Collet – marimba
Marta Ptaszyńska (1943) Scintilla na dwie marimby (1984)
Krzysztof Wołek (1976) Yamantaka na dwie marimby i elektronikę (2011) **
Ryszard Osada (1972) Waves of feelings na dwie marimby (2012) **
Jacek Sotomski (1987) MAHOMET na dwie marimby i komputer (2012) **
Cantores Minores Wratislavienses, Piotr Karpeta – dyrygent
Rafał Augustyn (1951) Vagor ergo sum – mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi (2008/2011) **
26.04.2012, czwartek, godz. 20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Pięć prawykonań w trójkącie
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Ernst Kovacic – dyrygent
Joanna Woźny (1973) lost motion na orkiestrę smyczkową (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko na orkiestrę smyczkową (2012) **
Adrian Foltyn (1978) Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2011) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) ICE -LAND ...tęczowe mosty nad Dettifoss... (reportaż III) na orkiestrę kameralną (2011) **
Marcin Bortnowski (1972) I morza już nie ma na klawesyn i orkiestrę kameralną (2012) **
27.04.2012, piątek, godz. 20:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Przędzie się nić
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Małgorzata Walentynowicz – fortepian
Andrzej Dobrowolski (1921–1990) Muzyka na taśmę i fortepian (1972)
Michał Prynda (1984) Untitled 3 (2008)
Tadeusz Wielecki (1954) Studium gestu II na fortepian (1997)
Elżbieta Sikora (1943) Reflets irisés na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006)
Jagoda Szmytka (1982) Watch out ! of the box (as Luis B. says) na skrzypce, fortepian i komputer (2011) **
Tadeusz Wielecki (1954) Przędzie się nić... na skrzypce solo (1982)
Wojciech Ziemowit Zych (1976) Gest i puls na skrzypce i osiem głośników (2010) **
Wojciech Blecharz (1981) Phenotype na skrzypce z elektroniką (2012) **
Sławomir Wojciechowski (1971) Double Pendulum na skrzypce i komputer (2012) **
28.04.2012, sobota, godz. 17:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Wydarzenie specjalne: Lot Dedala nad Peloponezem
Idée Fixe Ensemble (Grecja):
Nickitas Demos (1962) Meditations on Amber & Flame (2011) **
Dimitris Maragopulos Idée Fixe/Do-mi-no (2011) **
Vassilis Kitsos (1972) Martyria (2011) **
Paweł Mykietyn (1971) Choć doleciał Dedal (1990)
Theodore Antoniou (1935) Celebration XC *
Maria Georgiadou (1956) Variations and Fugue on a Theme of Astridinis (2011) **
Savvas Tsiligiridis (1977) The “W” Quartet (2011) **
20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Muzyczne ogadywanie Rafała Wojaczka
Agata Zubel – mezzosopran, Andrzej Bauer – wiolonczela elektryczna, Cezary Duchnowski – komputer, Szymon Bywalec – dyrygent, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice)
Cezary Duchnowski (1971) Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, elektronikę i grupy orkiestrowe (2012) **
Jurij Łaniuk (1957) Muzyka wspomnień, przypowieści i kazań – kantata do słów Nicanora Parry na sopran, baryton i orkiestrę symfoniczną (2012) **
Paweł Hendrich (1979) Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną / Cryptoscript na komputer (2012) **
Zbigniew Bargielski (1937) Im Niemandsland – nowa wersja oratorium do tekstów Psalmów i wierszy Markusa Jaroschki na dwoje śpiewaków, dwoje recytatorów, dwie grupy chóralne i dwie grupy instrumentalne (1989/2012) **
** – prawykonanie * – pierwsze wykonanie w Polsce
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.