PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova

2012-04-18
Już w najbliższy piątek rozpocznie się Festiwal Musica Polonica Nova, jedna z najważniejszych w kraju imprez prezentujących muzykę współczesną. Jak co roku usłyszeć będzie można klasyków XX. wieku oraz najnowsze kompozycje napisane specjalnie na ten Festiwal. Wśród wykonawców znakomici interpretatorzy zarówno polscy jak i zagraniczni muzyki nowej.
W programie znalazło się wiele nazwisk kompozytorów z katalog PWM jak: Witold Lutosławski, Paweł Mykietyn, Andrzej Krzanowski, Henryk Mikołaj Górecki, Elżbieta Sikora, Wojciech Ziemowit Zych, Zbigniew Bargielski.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami programu
http://www.musicapolonicanova.pl

28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, Wrocław, 20–28.04.2012
PROGRAM
20.04.2012, piątek, godz.19:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Symfonia kolibrów, arche kontra dynamis
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mateusz Ryczek (1986) Infrasymfonia (2010) **    
Krzysztof Penderecki (1933) I Symfonia (1973)
Sławomir Kupczak (1979) Kolibry na orkiestrę symfoniczną (2012) **  
Witold Lutosławski (1913–1994) III Symfonia (1983)

21:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Psychodelie w Laterna Magica
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, wspak, fujary, śpiew, Tadeusz Wielecki – kontrabas

21.04.2012, sobota, godz. 18:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Miechy akordeonów w ekstazie prawykonań
Maciej Frąckiewicz – akordeon, Rafał Łuc – akordeon
Jagoda Szmytka (1982) Open the box! na akordeon i teatr cieni (2011) **    
Adam Porębski (1990) Cut story (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Sonata da chiesa (2012) **
*** przerwa
Andrzej Krzanowski (1951–1990) Sonata nr 2 (1987) **
Rafał Zalech (1988) Preludium i Fuga na akordeon solo (2012) **
Rafał Janiak (1986) Sonata awekening - movement – cogitation (2012) **
Cezary Duchnowski (1971) acc++ca na akordeon i komputer (2012) **

20:00 Live: the clonious & cid rim
Cid Rim Live-Set (affine records, Wiedeń), The Clonious Live-Set (affine records, Wiedeń)
22.04.2012, niedziela, godz. 18:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Ekstremalna siła muzyki „ubogiej”
Iwona Kania – sopran, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Marek Moś – dyrygent
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Cykl Muzyczki (1967–1970)
Muzyczka II op. 23 na 4 trąbki, 4 puzony, 2 fortepiany i perkusję
Muzyczka III op. 25 na 3 altówki
Muzyczka IV Koncert puzonowy op. 28 na puzon, klarnet, wiolonczelę i fortepian
Cykl Genesis (1962–1963)
Genesis I Elementi per archi op. 19 nr 1 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Genesis II Canti strumentali op. 19 nr 2 dla 15 wykonawców
Genesis III Monodramma op. 19 nr 3 na sopran, metalowe instrumenty perkusyjne i 6 kontrabasów

23.04.2012, poniedziałek, godz. 20:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Holenderscy Polacy i ich energetyczne grawitacje
Transemble
Hanna Kulenty (1961) III Kwartet smyczkowy Tell me about it (2007)l IV Kwartet smyczkowy A Cradle Song (2007)
Andrzej Kwieciński (1984) Umbrae na kwintet smyczkowy (2004) Mural na kwintet smyczkowy (2008–2010)

24.04.2012, wtorek, godz. 19:00 Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Tańce niemożliwe na organy i inne instrumenty
Piotr Rojek – organy, pozytyw, Roman Perucki – organy, Dariusz Bąkowski-Kois – pozytyw, Michał Moc – akordeon, Alina Mleczko – saksofon, Jacek Wota – perkusja
Krystian Kiełb (1971) Struktury III BACH na organy (2004)
Piotr Drożdżewski (1948) En blanc na organy solo (2012) **
Stanisław Krupowicz (1952) Stochos na organy (1977)
Michał Moc (1977) Call for details na organy i akordeon (2012) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) Reportaż 1 – Niedziela Palmowa w Nazareth na organy, perkusję i saksofon (2009)
Paweł Szymański (1954) Cztery tańce heweliańskie na organy i dwa pozytywy (2011)

25.04.2012, środa, godz. 19:00 Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
Dwie marimby jadą włoskimi pociągami
Cantores Minores Wratislavienses; Piotr Karpeta – dyrygent
Paul Preusser (1974) Thou among the wastes of time na chór mieszany, fortepian preparowany, perkusję i elektronikę (2009) **
Axoum Duo: Elwira Ślązak – marimba, Gabriel Collet – marimba
Marta Ptaszyńska (1943) Scintilla na dwie marimby (1984)
Krzysztof Wołek (1976) Yamantaka na dwie marimby i elektronikę (2011) **
Ryszard Osada (1972) Waves of feelings na dwie marimby (2012) **
Jacek Sotomski (1987) MAHOMET na dwie marimby i komputer (2012) **
Cantores Minores Wratislavienses, Piotr Karpeta – dyrygent
Rafał Augustyn (1951) Vagor ergo sum – mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi (2008/2011) **

26.04.2012, czwartek, godz. 20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Pięć prawykonań w trójkącie
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Ernst Kovacic – dyrygent
Joanna Woźny (1973) lost motion na orkiestrę smyczkową (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko na orkiestrę smyczkową (2012) **
Adrian Foltyn  (1978) Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2011) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947)  ICE -LAND ...tęczowe mosty nad Dettifoss... (reportaż III) na orkiestrę kameralną (2011) **
Marcin Bortnowski (1972) I morza już nie ma na klawesyn i orkiestrę kameralną (2012) **

27.04.2012, piątek, godz. 20:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37  
Przędzie się nić
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Małgorzata Walentynowicz – fortepian
Andrzej Dobrowolski (1921–1990) Muzyka na taśmę i fortepian (1972)
Michał Prynda (1984) Untitled 3 (2008)
Tadeusz Wielecki (1954) Studium gestu II  na fortepian (1997)
Elżbieta Sikora (1943) Reflets irisés na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006)
Jagoda Szmytka (1982) Watch out ! of the box (as Luis B. says) na skrzypce, fortepian i komputer (2011) **
Tadeusz Wielecki (1954) Przędzie się nić... na skrzypce solo (1982)
Wojciech Ziemowit Zych (1976) Gest i puls na skrzypce i osiem głośników (2010) **
Wojciech Blecharz (1981) Phenotype na skrzypce z elektroniką (2012) **
Sławomir Wojciechowski (1971) Double Pendulum na skrzypce i komputer (2012) **

28.04.2012, sobota, godz. 17:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Wydarzenie specjalne: Lot Dedala nad Peloponezem
Idée Fixe Ensemble (Grecja):
Nickitas Demos (1962) Meditations on Amber & Flame (2011) **
Dimitris Maragopulos Idée Fixe/Do-mi-no (2011) **
Vassilis Kitsos (1972) Martyria (2011) **
Paweł Mykietyn (1971) Choć doleciał Dedal (1990)
Theodore Antoniou (1935) Celebration XC *
Maria Georgiadou (1956) Variations and Fugue on a Theme of Astridinis (2011) **
Savvas  Tsiligiridis (1977) The “W” Quartet (2011) **

20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Muzyczne ogadywanie Rafała Wojaczka
Agata Zubel – mezzosopran, Andrzej Bauer – wiolonczela elektryczna, Cezary Duchnowski – komputer, Szymon Bywalec – dyrygent, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice)
Cezary Duchnowski (1971) Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, elektronikę i grupy orkiestrowe (2012) **
Jurij Łaniuk (1957) Muzyka wspomnień, przypowieści i kazań – kantata do słów Nicanora Parry na sopran, baryton i orkiestrę symfoniczną (2012) **
Paweł Hendrich (1979) Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną / Cryptoscript na komputer (2012) **
Zbigniew Bargielski (1937) Im Niemandsland – nowa wersja oratorium do tekstów Psalmów i wierszy Markusa Jaroschki na dwoje śpiewaków, dwoje recytatorów, dwie grupy chóralne i dwie grupy instrumentalne (1989/2012) **
** – prawykonanie  * – pierwsze wykonanie w Polsce

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?