PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova

2012-04-18
Już w najbliższy piątek rozpocznie się Festiwal Musica Polonica Nova, jedna z najważniejszych w kraju imprez prezentujących muzykę współczesną. Jak co roku usłyszeć będzie można klasyków XX. wieku oraz najnowsze kompozycje napisane specjalnie na ten Festiwal. Wśród wykonawców znakomici interpretatorzy zarówno polscy jak i zagraniczni muzyki nowej.
W programie znalazło się wiele nazwisk kompozytorów z katalog PWM jak: Witold Lutosławski, Paweł Mykietyn, Andrzej Krzanowski, Henryk Mikołaj Górecki, Elżbieta Sikora, Wojciech Ziemowit Zych, Zbigniew Bargielski.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami programu
http://www.musicapolonicanova.pl

28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, Wrocław, 20–28.04.2012
PROGRAM
20.04.2012, piątek, godz.19:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Symfonia kolibrów, arche kontra dynamis
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mateusz Ryczek (1986) Infrasymfonia (2010) **    
Krzysztof Penderecki (1933) I Symfonia (1973)
Sławomir Kupczak (1979) Kolibry na orkiestrę symfoniczną (2012) **  
Witold Lutosławski (1913–1994) III Symfonia (1983)

21:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Psychodelie w Laterna Magica
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, wspak, fujary, śpiew, Tadeusz Wielecki – kontrabas

21.04.2012, sobota, godz. 18:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Miechy akordeonów w ekstazie prawykonań
Maciej Frąckiewicz – akordeon, Rafał Łuc – akordeon
Jagoda Szmytka (1982) Open the box! na akordeon i teatr cieni (2011) **    
Adam Porębski (1990) Cut story (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Sonata da chiesa (2012) **
*** przerwa
Andrzej Krzanowski (1951–1990) Sonata nr 2 (1987) **
Rafał Zalech (1988) Preludium i Fuga na akordeon solo (2012) **
Rafał Janiak (1986) Sonata awekening - movement – cogitation (2012) **
Cezary Duchnowski (1971) acc++ca na akordeon i komputer (2012) **

20:00 Live: the clonious & cid rim
Cid Rim Live-Set (affine records, Wiedeń), The Clonious Live-Set (affine records, Wiedeń)
22.04.2012, niedziela, godz. 18:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Ekstremalna siła muzyki „ubogiej”
Iwona Kania – sopran, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Marek Moś – dyrygent
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Cykl Muzyczki (1967–1970)
Muzyczka II op. 23 na 4 trąbki, 4 puzony, 2 fortepiany i perkusję
Muzyczka III op. 25 na 3 altówki
Muzyczka IV Koncert puzonowy op. 28 na puzon, klarnet, wiolonczelę i fortepian
Cykl Genesis (1962–1963)
Genesis I Elementi per archi op. 19 nr 1 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Genesis II Canti strumentali op. 19 nr 2 dla 15 wykonawców
Genesis III Monodramma op. 19 nr 3 na sopran, metalowe instrumenty perkusyjne i 6 kontrabasów

23.04.2012, poniedziałek, godz. 20:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Holenderscy Polacy i ich energetyczne grawitacje
Transemble
Hanna Kulenty (1961) III Kwartet smyczkowy Tell me about it (2007)l IV Kwartet smyczkowy A Cradle Song (2007)
Andrzej Kwieciński (1984) Umbrae na kwintet smyczkowy (2004) Mural na kwintet smyczkowy (2008–2010)

24.04.2012, wtorek, godz. 19:00 Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Tańce niemożliwe na organy i inne instrumenty
Piotr Rojek – organy, pozytyw, Roman Perucki – organy, Dariusz Bąkowski-Kois – pozytyw, Michał Moc – akordeon, Alina Mleczko – saksofon, Jacek Wota – perkusja
Krystian Kiełb (1971) Struktury III BACH na organy (2004)
Piotr Drożdżewski (1948) En blanc na organy solo (2012) **
Stanisław Krupowicz (1952) Stochos na organy (1977)
Michał Moc (1977) Call for details na organy i akordeon (2012) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) Reportaż 1 – Niedziela Palmowa w Nazareth na organy, perkusję i saksofon (2009)
Paweł Szymański (1954) Cztery tańce heweliańskie na organy i dwa pozytywy (2011)

25.04.2012, środa, godz. 19:00 Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
Dwie marimby jadą włoskimi pociągami
Cantores Minores Wratislavienses; Piotr Karpeta – dyrygent
Paul Preusser (1974) Thou among the wastes of time na chór mieszany, fortepian preparowany, perkusję i elektronikę (2009) **
Axoum Duo: Elwira Ślązak – marimba, Gabriel Collet – marimba
Marta Ptaszyńska (1943) Scintilla na dwie marimby (1984)
Krzysztof Wołek (1976) Yamantaka na dwie marimby i elektronikę (2011) **
Ryszard Osada (1972) Waves of feelings na dwie marimby (2012) **
Jacek Sotomski (1987) MAHOMET na dwie marimby i komputer (2012) **
Cantores Minores Wratislavienses, Piotr Karpeta – dyrygent
Rafał Augustyn (1951) Vagor ergo sum – mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi (2008/2011) **

26.04.2012, czwartek, godz. 20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Pięć prawykonań w trójkącie
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Ernst Kovacic – dyrygent
Joanna Woźny (1973) lost motion na orkiestrę smyczkową (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko na orkiestrę smyczkową (2012) **
Adrian Foltyn  (1978) Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2011) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947)  ICE -LAND ...tęczowe mosty nad Dettifoss... (reportaż III) na orkiestrę kameralną (2011) **
Marcin Bortnowski (1972) I morza już nie ma na klawesyn i orkiestrę kameralną (2012) **

27.04.2012, piątek, godz. 20:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37  
Przędzie się nić
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Małgorzata Walentynowicz – fortepian
Andrzej Dobrowolski (1921–1990) Muzyka na taśmę i fortepian (1972)
Michał Prynda (1984) Untitled 3 (2008)
Tadeusz Wielecki (1954) Studium gestu II  na fortepian (1997)
Elżbieta Sikora (1943) Reflets irisés na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006)
Jagoda Szmytka (1982) Watch out ! of the box (as Luis B. says) na skrzypce, fortepian i komputer (2011) **
Tadeusz Wielecki (1954) Przędzie się nić... na skrzypce solo (1982)
Wojciech Ziemowit Zych (1976) Gest i puls na skrzypce i osiem głośników (2010) **
Wojciech Blecharz (1981) Phenotype na skrzypce z elektroniką (2012) **
Sławomir Wojciechowski (1971) Double Pendulum na skrzypce i komputer (2012) **

28.04.2012, sobota, godz. 17:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Wydarzenie specjalne: Lot Dedala nad Peloponezem
Idée Fixe Ensemble (Grecja):
Nickitas Demos (1962) Meditations on Amber & Flame (2011) **
Dimitris Maragopulos Idée Fixe/Do-mi-no (2011) **
Vassilis Kitsos (1972) Martyria (2011) **
Paweł Mykietyn (1971) Choć doleciał Dedal (1990)
Theodore Antoniou (1935) Celebration XC *
Maria Georgiadou (1956) Variations and Fugue on a Theme of Astridinis (2011) **
Savvas  Tsiligiridis (1977) The “W” Quartet (2011) **

20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Muzyczne ogadywanie Rafała Wojaczka
Agata Zubel – mezzosopran, Andrzej Bauer – wiolonczela elektryczna, Cezary Duchnowski – komputer, Szymon Bywalec – dyrygent, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice)
Cezary Duchnowski (1971) Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, elektronikę i grupy orkiestrowe (2012) **
Jurij Łaniuk (1957) Muzyka wspomnień, przypowieści i kazań – kantata do słów Nicanora Parry na sopran, baryton i orkiestrę symfoniczną (2012) **
Paweł Hendrich (1979) Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną / Cryptoscript na komputer (2012) **
Zbigniew Bargielski (1937) Im Niemandsland – nowa wersja oratorium do tekstów Psalmów i wierszy Markusa Jaroschki na dwoje śpiewaków, dwoje recytatorów, dwie grupy chóralne i dwie grupy instrumentalne (1989/2012) **
** – prawykonanie  * – pierwsze wykonanie w Polsce

Najczęściej czytane:

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.