PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

2012-05-29
„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego oraz opera „Maria” Romana Statkowskiego, utwory pochodzące z katalogu PWM, zabrzmią podczas tegorocznej, ósmej edycji Festiwalu Muzyki Polskiej, który odbędzie się w dniach 13 - 21 lipca 2012 w Krakowie. Różnorodne tematycznie i wykonawczo koncerty odbywać się będą m.in. w Filharmonii Krakowskiej, na Uniwersytecie Jagiellońskim, w kościele oo. Franciszkanów, w Kościele Bożego Ciała i w Muzeum Żydowskim Galicja. Wśród wykonawców znajdą się m.in. zespół Motion Trio, który wielbicie będą mogli podziwiać podczas koncertu 14 lipca. W ich wykonaniu zabrzmi „Orawa” W. Kilara, „Trzy utwory w dawnym stylu” H. Góreckiego, „Oberek” G. Bacewicz czy utwory Fryderyka Chopina w aranżacji J. Wojtarowicza. Znakomity program dawnej muzyki chóralnej zaprezentuje 18 lipca Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. 20 lipca w Auli Florianka zabrzmią natomiast utwory jubilata – Wojciecha Kilara: ”Choralvorspiel” oraz II Koncert fortepianowy, a także „Aus aller Welt stammende” Zygmunta Krauzego czy „Nokturn” Romana Palestra (wyk. Beata Bilińska, fortepian, Sinfonietta Cracovia, dyr. Robert Kabara).

Pełny program 8. Festiwalu Muzyki Polskiej dostępny jest na stronie: http://www.fmp.org.pl/pl/3/0/151/Program/

Oratorium „Quo vadis” F. Nowowiejskiego zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej. Wykonają je soliści Olga Rusin, Jacek Jaskuła i Krzysztof Szumański, a także Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu i Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kaspara Zehndera. Jest to jedno z trzech oratoriów kompozytora, które on sam określił jako Dramatische Szenen. utwór ten, zbliżony do stylu wielkiej opery Meyerbeera, wykazuje znaczne wpływy stylu oratoryjnego Händla, zwłaszcza w partiach chóralnych, które odgrywają pierwszoplanową rolę w dziełach Nowowiejskiego.

Operę „Maria” R. Statkowskiego, która w październiku 2011 została wystawiona podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford wykonają w wersji koncertowej na finał Festiwalu: Violetta Chodowicz, Tomasz Kuk, Adam Kruszewski, Krzysztof Szumański, Monika Korybalska, Andrzej Lampert, Sebastian Szumski, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Krakowska Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Jest to jedna z najlepszych polskich oper okresu postmoniuszkowskiego, pisana pod wyraźnym wpływem Piotra Czajkowskiego. Jej powstanie można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków: rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i – pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?