PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

"Krzesać, krzesać, krzesać!" Wywiad jubileuszowy z Wojciechem Kilarem

2012-07-19
W dniu urodzin Wojciecha Kilara radiowa Dwójka wyemitowała przeprowadzony tego samego dnia przez Marcina Majchrowskiego fascynujący wywiad z Kompozytorem. http://www.polskieradio.pl/8/22/Artykul/646949,Wojciech-Kilar-Nie-moglem-sie-nauczyc-nut

W prawie godzinnym wywiadzie kompozytor dokonuje swego rodzaju podsumowania dotychczasowej twórczości, opowiada o powstawaniu wybranych dzieł, przywołuje osoby i sytuacje z nimi związane. Wspomina początki edukacji muzycznej, nauczycieli, przyjaciół, wskazuje swoich mistrzów w muzyce. Opowiada także o swej miłości do gór: „Ja myślę, że to jest taka właściwie kwintesencja naszej miłości do przyrody – mówi – takie odcięcie się od tego, co tu na dole, od tych różnych przykrych, często paskudnych rzeczy. (...) Im idzie się wyżej… ci ludzie stają się lepsi. To nie jest to, że się spotyka przypadkowo ludzi, którzy nagle są serdeczni, wspaniali. Ja myślę, że oni się zmieniają właśnie schodząc z tej powłoki ziemskiej, zrzucają z siebie jakiś płaszcz rzeczy przyziemnych, rzeczy niemiłych, rzeczy brzydkich i nagle wszyscy się tam stają lepsi, tam to pozdrawianie się wzajemnie górskie, ta rozmowa osiemnastoletniego chłopaka z siedemdziesięcioletnim weteranem górskim. To braterstwo, ta jedność, to się czuje już nawet w schronisku, kiedy tam się przed wejściem dalej w góry stoi się w kolejce do kefiru. To jest banał, ale góry to jest wolność.”

Między słowami Maestro zdradził, czego możemy się spodziewać w jego dalszych planach kompozytorskich. Mówiąc o koncertach fortepianowym dodał: „Jak napisałem ten drugi koncert, to mi się zachciało trzeciego”, zaś wspominając powstawanie „Missa pro pace” wspomniał: „Zawsze myślałem o mszy, którą jeszcze może teraz zdążę napisać. Takiej niedużej, użytkowej, która nie rozciągnie nabożeństwa, mała msza, po dwie-trzy minuty każda z części”.

Serdecznie polecamy ten oraz inne jubileuszowe wywiady transmitowane przez ten tydzień w Programie Drugim Polskiego Radia.

Najczęściej czytane:

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.