Aktualności
"Krzesać, krzesać, krzesać!" Wywiad jubileuszowy z Wojciechem Kilarem
2012-07-19
W dniu urodzin Wojciecha Kilara radiowa Dwójka wyemitowała przeprowadzony tego samego dnia przez Marcina Majchrowskiego fascynujący wywiad z Kompozytorem. http://www.polskieradio.pl/8/22/Artykul/646949,Wojciech-Kilar-Nie-moglem-sie-nauczyc-nutW prawie godzinnym wywiadzie kompozytor dokonuje swego rodzaju podsumowania dotychczasowej twórczości, opowiada o powstawaniu wybranych dzieł, przywołuje osoby i sytuacje z nimi związane. Wspomina początki edukacji muzycznej, nauczycieli, przyjaciół, wskazuje swoich mistrzów w muzyce. Opowiada także o swej miłości do gór: „Ja myślę, że to jest taka właściwie kwintesencja naszej miłości do przyrody – mówi – takie odcięcie się od tego, co tu na dole, od tych różnych przykrych, często paskudnych rzeczy. (...) Im idzie się wyżej… ci ludzie stają się lepsi. To nie jest to, że się spotyka przypadkowo ludzi, którzy nagle są serdeczni, wspaniali. Ja myślę, że oni się zmieniają właśnie schodząc z tej powłoki ziemskiej, zrzucają z siebie jakiś płaszcz rzeczy przyziemnych, rzeczy niemiłych, rzeczy brzydkich i nagle wszyscy się tam stają lepsi, tam to pozdrawianie się wzajemnie górskie, ta rozmowa osiemnastoletniego chłopaka z siedemdziesięcioletnim weteranem górskim. To braterstwo, ta jedność, to się czuje już nawet w schronisku, kiedy tam się przed wejściem dalej w góry stoi się w kolejce do kefiru. To jest banał, ale góry to jest wolność.”
Między słowami Maestro zdradził, czego możemy się spodziewać w jego dalszych planach kompozytorskich. Mówiąc o koncertach fortepianowym dodał: „Jak napisałem ten drugi koncert, to mi się zachciało trzeciego”, zaś wspominając powstawanie „Missa pro pace” wspomniał: „Zawsze myślałem o mszy, którą jeszcze może teraz zdążę napisać. Takiej niedużej, użytkowej, która nie rozciągnie nabożeństwa, mała msza, po dwie-trzy minuty każda z części”.
Serdecznie polecamy ten oraz inne jubileuszowe wywiady transmitowane przez ten tydzień w Programie Drugim Polskiego Radia.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.