Aktualności
Festiwal De Musica 2012
2012-09-14
W dniach 17-20 września 2012 w Warszawie odbędzie się festiwal De Musica, obejmujący koncerty, spotkania i dyskusje pod kierownictwem naukowym i artystycznym prof. Michała Bristigera. 17 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 815.00 – 16.30
Promocja pierwszego numeru pisma „Diagonali”
Uczestnicy: Michał Bristiger, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Kamila Stępień-Kutera
Recital gitarowy w wykonaniu Grzegorza Krawca
Girolamo Frescobaldi [1583-1643] – Aria con variazioni
Marek Pasieczny [1980] – Homenaje a Manuel de Falla (2003)
Francisco Tárrega [1852-1909] – Variaciones sobre El Carnaval de Venecia de Paganini
Program i przygotowanie promocji: Kamila Stępień-Kutera
17.00 – 18.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU NA TEMAT KSIĄŻKI KRZYSZTOFA MEYERA
MISTRZOWIE I PRZYJACIELE – Z UDZIAŁEM AUTORA
Uczestnicy: Michał Bristiger, Michał Głowiński, Aleksander Laskowski, Władysław Malinowski, Grzegorz Michalski (prowadzenie), Kamila Stępień-Kutera
19.00
KONCERT
Program:
Eugeniusz Morawski [1876-1948] – Trio fortepianowe (1900), utwór w jednej części dedykowany M.K. Čiurlionisowi [wykonanie z rękopisu]
Grzegorz Fitelberg [1879-1953] – Trio fortepianowe f-moll op. 10 (1900)
***
Ludomir Różycki [1884-1953] – Deus Mélodies na skrzypce i fortepian op. 5 (1904-09)
Karol Szymanowski [1882-1937] – Mity na skrzypce i fortepian (1914)
Eugeniusz Morawski – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1908)
Igor Strawiński [1882-1971] – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1910)
Karol Szymanowski – Pieśni miłosne Hafiza op. 24 (1914)
Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – mezzosopran
Tadeusz Domanowski – fortepian
Janusz Wawrowski – skrzypce
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
Program: Marcin Gmys
***
18 września, Sala Kinowa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
11.00 – 13.30
PREZENTACJA DVD
Le Charme des impossibilités, reż. Nicolás Buenaventura Vidal, dokument inscenizowany produkcji francuskiej (2007)
Wykład Jerzego Stankiewicza pt. Olivier Messiaen wśród polskich artystów i inteligencji w Stalagu VIII A w Goerlitz, 1941/42. Do genezy Kwartetu na koniec czasu
Przerwa 13.30 – 14.30
14.30 – 15.30
PREZENTACJA DVD
Pytanie, na które Leonard Bernstein nie znalazł odpowiedzi.
O fonologii muzyki
Koordynacja i wprowadzenie: Aleksander Laskowski
15.30 – 17.00
PREZENTACJA
Bohdan Wodiczko (1910-1985). Dyrygent nowoczesny
Wykład: Michał Klubiński
19.00 Sala Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
SPEKTAKL
Monsieur Satie
Koncert sceniczny
Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – sopran
Maciej Grzybowski – pianista, perkusista
Bogusław Kierc – aktor
Paweł Mykietyn – kompozytor muzyki scenicznej
Natalia Nikolska – reżyser
Michał Bristiger – kierownik artystyczny (idea i dramaturgia formy scenicznej, wybór materiałów, przekład tekstów)
***
19 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8
HOMMAGE À STEFAN JAROCIŃSKI
Sesja, rozmowa okrągłego stołu i koncert muzyki francuskiej w stulecie urodzin Stefana Jarocińskiego
10.00 – 13.00 SESJA, prowadzenie: Ewa Schreiber
PREZENTACJA
Stefan Jarociński w nagraniach Polskiego Radia (opracowanie Elżbieta Markowska)
Anna Opiela (UW) – Poetyka muzyczności według Mallarmégo
Joanna Wojewodzic (UW) – Maeterlinck, muzyka i malarstwo
***
Hanna Winiszewska (UAM) – Dyspozycja głosowa w operach francuskich – między modą a tradycją
Michał Bajer (Uniwersytet Szczeciński) – Realizm w operach Verdiego i w ich francuskich źródłach
Eliza Krupińska (UJ) – Jak Hjelmsleva można zastosować w muzykologii? Analiza substancjalno-formalna dzieła operowego na przykładzie opery „Faustus, the last night” (2003-2004) Pascala Dusapina
15.00 – 17.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
Uczestnicy: Michał Bristiger, Władysław Malinowski, Marcin Krajewski (prowadzenie), Irena Poniatowska
19.00 KONCERT
Program:
Claude Debussy [1862-1918] – Sarabande, cz. II suity fortepianowej, Pour le piano (1901)
Witold Lutosławski [1913-1994] – Grave na wiolonczelę i fortepian (1981)
Witold Lutosławski – Wariacja sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
Claude Debussy – Preludium VIII z ks. I: Très calme et doucement expressif (...La fille aux cheveux de lin) na fortepian (1909-1910)
Claude Debussy – Syrinx na flet solo (1913)
Albert Roussel [1869-1937] – Joueurs de flûte na flet i fortepian op. 27 (1924)
Claude Debussy – Preludium VII z ks. II: Lent (...La terasse des audiences
du clair de lune) na fortepian (1912-1913)
Maurice Ravel [1875-1937] – Chansons madécasses na głos, flet, wiolonczelę i fortepian do słów Evariste’a de Parny (1925-1926)
Wykonawcy:
Łukasz Hajduczenia – baryton
Mariusz Moćko – flet
Bartosz Koziak – wiolonczela
Agnieszka Kozło – fortepian
Program i przygotowanie sesji, rozmowy okrągłego stołu oraz koncertu: Marcin Krajewski i Ewa Schreiber
Współpraca: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci
***
20 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8
1100 – 1400
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
REINHOLD BRINKMANN – MUZYKOLOG
Koordynator: Michał Bristiger
Uczestnicy: Michał Bristiger, Rafał Ciesielski, Marcin Krajewski, Aleksander Laskowski, Ewa Schreiber, Sławomir Wieczorek
Wstęp wolny
Festiwal jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy
Współorganizatorzy i partnerzy:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Związek Artystów Wykonawców STOART
www.demusica.pl
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?