Aktualności
Nowe płyty Pawła Łukaszewskiego
2012-11-23
Nakładem wydawnictwa DUX ukazały się właśnie trzy płyty z muzyką Pawła Łukaszewskiego. Jest to niewątpliwa gratka dla miłośników twórczości tego kompozytora oraz miłośników muzyki w ogóle. Płyty tworzą serię pod wspólnym tytułem Musica Sacra pod kolejnymi numerami od 1 do 3. Znalazły się na nich utwory wokalno-instrumentalne, organowe oraz na chór a cappella.Musica Sacra 1, DUX 0356 (2012)
1. Gaudium et Spes na sopran solo, chór i orkiestrę symfoniczną (1997)
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową (2004)
2. Allegro molto
3. Adagio
4. Andantino
5. Comodo
Trinity Concerto na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową (2006)
6. Larghetto
7. Agitato
8. Largo
9. Adagietto for string orchestra (2009)
Symphony No. 2 Festinemus amare homines na sopran solo, dwa fortepiany, chór i orkiestrę symfoniczną (2005)
10. Festinemus
11. Tempus
12. Amamus
13. Decedunt
Wyk. Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Greg Banaszak (saksofon), Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło, Katarzyna Ewa Sokołowska), Orkiestra Filharmonii Podlaskiej, dyr. Piotr Borkowski)
Musica Sacra 2, DUX 0367 (2012)
1. Psalm 102 na chór mieszany a cappella (2003)
2. Souvenir na organy (1999)
3. Stabat Mater na trzy żeńskie chóry a cappella (1993)
4. Offertorium na organy (2004)
Hommage a Edith Stein na chór mieszany a cappella (2002)
5. Tagesgebet
6. Gabengebet
7. Schlussgebet
Koncert na organy i orkiestrę smyczkową (1996)
8. Moderato secco
9. Adagio giocoso
10. Moderato marcato
11. Veni Creator na dwa chóry mieszane a cappella (2004)
12. Icon na organy (2010)
Wyk. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski, Schola Cantorum Bialostociensis, dyr. Violetta Bielecka, Michał Markuszewski (organy), Jakub Garbacz (organy), Jan Bartłomiej Bokszczanin (organy), Wacław Golonka (organy), Concerto Avenna
Musica Sacra 3, DUX 0440 (2012)
1. Angelus Domini na chór mieszany (1992)
Trzy kolędy na chór mieszany (1993, opr.)
2. Oj Maluśki
3. Mędrcy świata
4. Gdy śliczna Panna
Trzy kolędy na chór mieszany (1992-99)
5. Pan Jezus w kolebce, sł. Kazimiera Iłłakowiczówna
6. Anioł zawołał, sł. Ernest Bryll
7. Bóg-człowiek, sł. Katarzyna Kaczmarczyk
Cztery kolędy na chór żeński (1998, opr.)
8. W dzień Bożego Narodzenia
9. Wśród nocnej ciszy
10. Z Narodzenia Pana
11. Cicha noc
Trzy kolędy na chór mieszany (2001)
12. Do stajenki pędźmy wszyscy
13. Niebo Cię zesłało
14. Serce me jest jak Betlejem
Dwa motety na Boże Narodzenie na chór żeński (2000)
15. Venite adoremus
16. Laetentur caeli
Pięć kolęd na chór żeński (2001, opr.)
17. Pójdźmy wszyscy do stajenki
18. Jezus malusieńki
19. Dzisiaj w Betlejem
20. Anioł pasterzom mówił
21. Bóg się rodzi
22. Modlitwa do Matki Boskiej Gromnicznej na chór mieszany a cappella, sł. Kazimiera Iłłakowiczówna (1988)
Wyk. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.