Aktualności
Sukces koncertu prawykonań "Muzyczne obrazy"
2013-02-19
Z entuzjastycznym przyjęciem spotkał się niedzielny koncert prawykonań „Muzyczne obrazy” w Poznaniu, na którym orkiestra Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal dokonała prawykonania aż sześciu nowych kompozycji z katalogu PWM.Koncert związany był z organizowanym przez PWM Konkursem Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego. Agnieszka Duczmal była jednym z jurorów dziesiątej edycji konkursu i właśnie dwa prawykonywane przez nią niedzielnego wieczoru utwory – RiFFFonia Pawła Pietruszewskiego oraz Semi-overture Adama Porębskiego – zostały wyróżnione w tym konkursie.
Zachęcamy do wysłuchania relacji z koncertu na antenie Radia Merkury.Na początku koncertu prezes PWM Adam Radzikowski wręczył młodym kompozytorom-laureatom nagrody X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM.
(na zdjęciu: Paweł Pietruszewski i Adam Porębski odbierają z rąk prezesa PWM Adama Radzikowskiego nagrody)
Muzyczną część wieczoru rozpoczęło prawykonanie utworu Semi-overture Adama Porębskiego, wyróżnionego w zeszłorocznym X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego. Kolejnym granym dziełem była kompozycja Ewy Fabiańskiej – Offenbarungen und Eingebungen, skomponowana na zamówienie PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT. Inspiracją dla tego czteroczęściowego utworu były fragmenty tekstów pochodzących z Dzienniczka świętej siostry Faustyny Kowalskiej. Przed przerwą orkiestra wraz z solistka Marią Rozynek (sopran) prawykonała Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową – Mikołaja Góreckiego, do fragmentów wierszy Czesława Miłosza.
(na zdjęciu: Ewa Fabiańska odbiera gratulacje z rąk Agnieszki Duczmal)
Drugą część koncertu orkiestra rozpoczęła utworem Justyny Kowalskiej-Lasoń „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy”, a następnie wykonała inspirowane japońskimi drzeworytami Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego, utwór zamówiony przez PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT.
(na zdjęciu: Agnieszka Duczmal gratuluje Justynie Kowalskiej-Lasoń)
Finałowym punktem programu była RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Pietruszewskiego, zwycięski utwór X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM, kompozycja o dużym ładunku energetycznym, wyraźnych kontrastach wyrazowych i silnie podkreślonym elementem rytmiki. Pomysłem na ten znakomity utwór była próba przeniesienia charakterystycznych dla muzyki rockowej riffów gitarowych na grunt orkiestry.
( na zdjęciu: Agnieszka Duczmal i Paweł Pietruszewski po wykonaniu "RiFFFonii")
Niezwykłość tego koncertu polega z jednej strony na rzadko dziś spotykanej na koncertach tak szerokiej prezentacji najnowszych dokonań polskich kompozytorów, głównie najmłodszego pokolenia, z drugiej zaś strony na dawaniu szansy młodym twórcom, aby ich muzyka zabrzmiała w wykonaniu renomowanego zespołu jakim jest orkiestra Amadeus.
(na zdjęciu: Maria Rozynek i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus)
Koncert zgromadził liczną publiczność, która przyjęła wykonywane utwory z dużym entuzjazmem, co świadczy o tym, że muzyka współczesna, choć czasem niełatwa w odbiorze, jest niezwykle atrakcyjna dla słuchaczy. Takie przyjęcie wskazuje również na potrzeby i wrażliwość muzyczną melomanów. Utwory prezentowane na koncercie, choć estetycznie i stylistycznie niezwykle różnorodne, posiadają jeden wspólny mianownik – są świadectwem nowego języka muzycznego, który rodzi się na naszych oczach i który odbija się w świecie coraz szerszym echem.
Zdjęcia: Daniel Wierzejski
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.