PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sukces koncertu prawykonań "Muzyczne obrazy"

2013-02-19
Z entuzjastycznym przyjęciem spotkał się niedzielny koncert prawykonań „Muzyczne obrazy” w Poznaniu, na którym orkiestra Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal dokonała prawykonania aż sześciu nowych kompozycji z katalogu PWM.

Koncert związany był z organizowanym przez PWM Konkursem Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego. Agnieszka Duczmal była jednym z jurorów dziesiątej edycji konkursu i właśnie dwa prawykonywane przez nią niedzielnego wieczoru utwory – RiFFFonia Pawła Pietruszewskiego oraz Semi-overture Adama Porębskiego – zostały wyróżnione w tym konkursie.

Zachęcamy do wysłuchania relacji z koncertu na antenie Radia Merkury.


Na początku koncertu prezes PWM Adam Radzikowski wręczył młodym kompozytorom-laureatom nagrody X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM.

(na zdjęciu: Paweł Pietruszewski i Adam Porębski odbierają z rąk prezesa PWM Adama Radzikowskiego nagrody)


Muzyczną część wieczoru  rozpoczęło prawykonanie utworu Semi-overture Adama Porębskiego, wyróżnionego w zeszłorocznym X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego. Kolejnym granym dziełem była kompozycja Ewy Fabiańskiej – Offenbarungen und Eingebungen, skomponowana na zamówienie PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT. Inspiracją dla tego czteroczęściowego utworu były fragmenty tekstów pochodzących z Dzienniczka świętej siostry Faustyny Kowalskiej. Przed przerwą orkiestra wraz z solistka Marią Rozynek (sopran) prawykonała Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową – Mikołaja Góreckiego, do fragmentów wierszy Czesława Miłosza.

 

(na zdjęciu: Ewa Fabiańska odbiera gratulacje z rąk Agnieszki Duczmal)


Drugą część koncertu orkiestra rozpoczęła utworem Justyny Kowalskiej-Lasoń „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy”, a następnie wykonała inspirowane japońskimi drzeworytami Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego, utwór zamówiony przez PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT.

 

(na zdjęciu: Agnieszka Duczmal gratuluje Justynie Kowalskiej-Lasoń)

Finałowym punktem programu była RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Pietruszewskiego, zwycięski utwór X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM, kompozycja o dużym ładunku energetycznym, wyraźnych kontrastach wyrazowych i silnie podkreślonym elementem rytmiki. Pomysłem na ten znakomity utwór była próba przeniesienia charakterystycznych dla muzyki rockowej riffów gitarowych na grunt orkiestry.

 

( na zdjęciu: Agnieszka Duczmal i Paweł Pietruszewski po wykonaniu "RiFFFonii")


Niezwykłość tego koncertu polega z jednej strony na rzadko dziś spotykanej na koncertach tak szerokiej prezentacji najnowszych dokonań polskich kompozytorów, głównie najmłodszego pokolenia, z drugiej zaś strony na dawaniu szansy młodym twórcom, aby ich muzyka zabrzmiała w wykonaniu renomowanego zespołu jakim jest orkiestra Amadeus.

 

(na zdjęciu: Maria Rozynek i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus)


Koncert zgromadził liczną publiczność, która przyjęła wykonywane utwory z dużym entuzjazmem, co świadczy o tym, że muzyka współczesna, choć czasem niełatwa w odbiorze, jest niezwykle atrakcyjna dla słuchaczy. Takie przyjęcie wskazuje również na potrzeby i wrażliwość muzyczną melomanów. Utwory prezentowane na koncercie, choć estetycznie i stylistycznie niezwykle różnorodne, posiadają jeden wspólny mianownik – są świadectwem nowego języka muzycznego, który rodzi się na naszych oczach i który odbija się w świecie coraz szerszym echem.

Zdjęcia: Daniel Wierzejski

Najczęściej czytane:

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.

Historia potrójnej tożsamości. Burzliwe losy Mieczysława Wajnberga

Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.

REGULAMIN KONKURSU „Zdobądź książkę »Granice niczego«”

„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.

Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.

Jazzowe przypadki Ludomira Różyckiego. Płyta Kuby Stankiewicza na nowym nośniku (LP) w sprzedaży od 10 października

Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.