PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sukces koncertu prawykonań "Muzyczne obrazy"

2013-02-19
Z entuzjastycznym przyjęciem spotkał się niedzielny koncert prawykonań „Muzyczne obrazy” w Poznaniu, na którym orkiestra Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal dokonała prawykonania aż sześciu nowych kompozycji z katalogu PWM.

Koncert związany był z organizowanym przez PWM Konkursem Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego. Agnieszka Duczmal była jednym z jurorów dziesiątej edycji konkursu i właśnie dwa prawykonywane przez nią niedzielnego wieczoru utwory – RiFFFonia Pawła Pietruszewskiego oraz Semi-overture Adama Porębskiego – zostały wyróżnione w tym konkursie.

Zachęcamy do wysłuchania relacji z koncertu na antenie Radia Merkury.


Na początku koncertu prezes PWM Adam Radzikowski wręczył młodym kompozytorom-laureatom nagrody X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM.

(na zdjęciu: Paweł Pietruszewski i Adam Porębski odbierają z rąk prezesa PWM Adama Radzikowskiego nagrody)


Muzyczną część wieczoru  rozpoczęło prawykonanie utworu Semi-overture Adama Porębskiego, wyróżnionego w zeszłorocznym X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego. Kolejnym granym dziełem była kompozycja Ewy Fabiańskiej – Offenbarungen und Eingebungen, skomponowana na zamówienie PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT. Inspiracją dla tego czteroczęściowego utworu były fragmenty tekstów pochodzących z Dzienniczka świętej siostry Faustyny Kowalskiej. Przed przerwą orkiestra wraz z solistka Marią Rozynek (sopran) prawykonała Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową – Mikołaja Góreckiego, do fragmentów wierszy Czesława Miłosza.

 

(na zdjęciu: Ewa Fabiańska odbiera gratulacje z rąk Agnieszki Duczmal)


Drugą część koncertu orkiestra rozpoczęła utworem Justyny Kowalskiej-Lasoń „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy”, a następnie wykonała inspirowane japońskimi drzeworytami Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego, utwór zamówiony przez PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT.

 

(na zdjęciu: Agnieszka Duczmal gratuluje Justynie Kowalskiej-Lasoń)

Finałowym punktem programu była RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Pietruszewskiego, zwycięski utwór X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM, kompozycja o dużym ładunku energetycznym, wyraźnych kontrastach wyrazowych i silnie podkreślonym elementem rytmiki. Pomysłem na ten znakomity utwór była próba przeniesienia charakterystycznych dla muzyki rockowej riffów gitarowych na grunt orkiestry.

 

( na zdjęciu: Agnieszka Duczmal i Paweł Pietruszewski po wykonaniu "RiFFFonii")


Niezwykłość tego koncertu polega z jednej strony na rzadko dziś spotykanej na koncertach tak szerokiej prezentacji najnowszych dokonań polskich kompozytorów, głównie najmłodszego pokolenia, z drugiej zaś strony na dawaniu szansy młodym twórcom, aby ich muzyka zabrzmiała w wykonaniu renomowanego zespołu jakim jest orkiestra Amadeus.

 

(na zdjęciu: Maria Rozynek i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus)


Koncert zgromadził liczną publiczność, która przyjęła wykonywane utwory z dużym entuzjazmem, co świadczy o tym, że muzyka współczesna, choć czasem niełatwa w odbiorze, jest niezwykle atrakcyjna dla słuchaczy. Takie przyjęcie wskazuje również na potrzeby i wrażliwość muzyczną melomanów. Utwory prezentowane na koncercie, choć estetycznie i stylistycznie niezwykle różnorodne, posiadają jeden wspólny mianownik – są świadectwem nowego języka muzycznego, który rodzi się na naszych oczach i który odbija się w świecie coraz szerszym echem.

Zdjęcia: Daniel Wierzejski

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?