Aktualności
"Madame Curie" na DVD - spotkanie promocyjne
2013-03-06
8 marca o godz. 17.30 we foyer Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się spotkanie promocyjne z twórcami i wydawcami płyty DVD Madame Curie. W spotkaniu weźmie udział kompozytorka Elżbieta Sikora.Oprócz kompozytorki w spotkaniu udział wezmą Marek Weiss (reżyser), Wojciech Michniewski (dyrygent), Hanna Szymczak (scenograf), Anna Mikołajczyk (wykonawczyni partii tytułowej), Paweł Skałuba (wykonawca partii Pierre Curie), Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (zastępca dyrektora NInA), Małgorzata Polańska (DUX).
Wydawnictwo powstało nakładem Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.
Prapremiera opery "Madame Curie" odbyła się 15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera miała miejsce 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. "Madame Curie" została napisana przez Elżbietę Sikorę specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis.
Opera została uznana Sztormem Roku 2011. Wyróżnienie to przyznano kompozytorce i wykonawczyni głównej partii Annie Mikołaczyk. Ponadto Elżbieta Sikora została wyróżniona Pomorską Nagrodą Artystyczną „Gryf”, Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”, a za brawurowo wykonaną główną partię polskiej uczonej Anna Mikołajczyk otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.
Spektakl spotkał się z uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. Czytaliśmy m.in., że „Partie wokalne są bardzo wymagające, ale świetnie napisane. Tej operze z pewnością należy się dalsze życie” (Dorota Szwarcman), „Sikora połączyła oba media z taką maestrią, że momentami trudno było ocenić, czy słyszymy 'żywe' instrumenty, czy też ich 'przedłużenia' płynące z głośników”(Stanisław Suchora), „Dźwięki, niczym atomy rozpędzone w akceleratorze, zderzają się ze sobą, generując kaskady nowych dźwięków mknących we wszystkich kierunkach naraz. Dysonanse, migotliwe barwy, rozświetlone (spektralne?) akordy, szepty i krzyki oraz subtelnie użyta elektronika - tak wygląda to w mikroskali, z dystansu można zaś dostrzec świetnie rozplanowaną, dynamiczną formę” (Anna Pęcherzewska-Hadrych).
"Staramy się utrwalić jak najwięcej spektakli, zrozpaczeni tym, że kiedy nas zabraknie, nikt nie będzie w stanie wyobrazić sobie tego, co tworzyliśmy na scenie i wszelki ślad po nas zaginie wraz z ludźmi, którzy byli naszą widownią. Spektakle operowe utrwalone na dvd nie oddają nawet w przybliżeniu tego, co można przeżyć na żywym spektaklu. Ale jego rejestracja pozwala wyobrazić sobie, jakie to mogły być przeżycia, jeśli ktoś z dobrą wolą taką wyobraźnię zechce w sobie uruchomić. Zdajemy sobie sprawę, że popyt na naszą płytę nie będzie oszałamiający. Ale ta garstka melomanów, którzy ją kupią jest solą ziemi. Nie mierzmy ich ilości, bo ich jakość jest nie do przecenienia. Są skarby kultury narodowej, których wartość nie przekłada się na wskaźniki oglądalności. Opera Elżbiety Sikory 'Madame Curie' do nich należy." – mówi Marek Weiss, Dyrektor Opery Bałtyckiej, wydawca DVD.
Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
"Rejestracja spektaklu operowego czy teatralnego nie jest nigdy dla widza tym samym doświadczeniem co kontakt z twórcami na przysłowiowe wyciągnięcie ręki, w teatrze, gdzie bez barier obcujemy z cielesnością aktora i współtworzymy całe przedsięwzięcie. W Narodowym Instytucie Audiowizualnym jesteśmy jednak przekonani, że rejestrowanie, a następnie udostępnianie publiczności, najbardziej wartościowych przejawów kultury muzycznej czy teatralnej jest nie tylko swego rodzaju ocaleniem ich od zapomnienia, dokumentacją, świadectwem określonej twórczości, ale że w tym procesie powstaje zupełnie nowy produkt kultury, autonomiczne dzieło, rządzące się swoimi prawami i mogące być szalenie interesujące zarówno dla tych, którzy mieli okazję na żywo zobaczyć spektakl, jak i dla tych, którzy stykają się z nim po raz pierwszy" - mówi Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, współwydawcy płyty.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.