Aktualności
10-13 kwietnia - 42. Poznańska Wiosna Muzyczna
2013-04-02
Na koncercie inaugurującym odbywający się po raz 42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, który będzie miał miejsce 10 kwietnia, zabrzmią utwory Marty Ptaszyńskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego. Program tegorocznej edycji Poznańskiej Wiosny Muzycznej wypełniają znakomite utwory, 9 prawykonań, a także uznani wykonawcy – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji i wielu innych. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie.W programie m.in.:
10 kwietnia, godz. 19:00
Marta Ptaszyńska, Opowieść zimowa (1984)
Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980)
Witold Lutosławski, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1954-58)
(wykonawcy: Lech Bałaban - altówka, Andrzej Tatarski - fortepian, Malwina Paszek - śpiew, Anna Mróz - dyrygent, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus )
12 kwietnia, godz. 19:00
Wojciech Ziemowit Zych Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Marcel Chyrzyński Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie, zamówienie Festiwalu
(wykonawcy: Lutosławski Piano Duo, Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian)
12 kwietnia, godz. 21:30 Koncert Jubileuszowy – Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer
Michał Dobrzyński II Kwartet smyczkowy „Orestes” (2013) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2 op. 64 (1990/91)
(wykonawcy: Baltic Neopolis Quartet, Filip Lipski - skrzypce, Łukasz Górewicz - skrzypce, Emilia Goch - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela)
13 kwietnia, godz. 12:00 Szeligowski, Dąbrowski – Wspomnienie
Tadeusz Szeligowski Sonata d-moll na fortepian (1949)
Florian Dąbrowski Siedem Pieśni do słów Paula Celana na sopran i fortepian (1989-90)
Jan Astriab Frazy na fortepian i klawesyn (1975)
(wykonawcy: Joanna Marcinkowska - fortepian, Barbara Tritt - sopran, Justyna Chęsy - fortepian, Anna Kozub - fortepian, Maria Banaszkiewicz-Bryła - klawesyn)
10 kwietnia w ramach Wiosny Młodych (godz. 17:00) usłyszymy utwór Ewy Fabiańskiej, nagrodzony w 2011 roku w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego "Miniatures Sonoristiques" na puzon solo (2011) (wyk. Wojciech Jeliński - puzon solo), zaś 11 kwietnia Ewa Fabiańska poprowadzi warsztaty dla dzieci „Wiosną kwitną instrumenty” (w warsztatach udział wezmą Szymon Józwiak - klarnet, Wojciech Jeliński - puzon, Mateusz Loska - kontrabas, Tomasz Sośniak - fortepian).
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.