Aktualności
10-13 kwietnia - 42. Poznańska Wiosna Muzyczna
2013-04-02
Na koncercie inaugurującym odbywający się po raz 42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, który będzie miał miejsce 10 kwietnia, zabrzmią utwory Marty Ptaszyńskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego. Program tegorocznej edycji Poznańskiej Wiosny Muzycznej wypełniają znakomite utwory, 9 prawykonań, a także uznani wykonawcy – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji i wielu innych. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie.W programie m.in.:
10 kwietnia, godz. 19:00
Marta Ptaszyńska, Opowieść zimowa (1984)
Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980)
Witold Lutosławski, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1954-58)
(wykonawcy: Lech Bałaban - altówka, Andrzej Tatarski - fortepian, Malwina Paszek - śpiew, Anna Mróz - dyrygent, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus )
12 kwietnia, godz. 19:00
Wojciech Ziemowit Zych Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Marcel Chyrzyński Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie, zamówienie Festiwalu
(wykonawcy: Lutosławski Piano Duo, Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian)
12 kwietnia, godz. 21:30 Koncert Jubileuszowy – Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer
Michał Dobrzyński II Kwartet smyczkowy „Orestes” (2013) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2 op. 64 (1990/91)
(wykonawcy: Baltic Neopolis Quartet, Filip Lipski - skrzypce, Łukasz Górewicz - skrzypce, Emilia Goch - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela)
13 kwietnia, godz. 12:00 Szeligowski, Dąbrowski – Wspomnienie
Tadeusz Szeligowski Sonata d-moll na fortepian (1949)
Florian Dąbrowski Siedem Pieśni do słów Paula Celana na sopran i fortepian (1989-90)
Jan Astriab Frazy na fortepian i klawesyn (1975)
(wykonawcy: Joanna Marcinkowska - fortepian, Barbara Tritt - sopran, Justyna Chęsy - fortepian, Anna Kozub - fortepian, Maria Banaszkiewicz-Bryła - klawesyn)
10 kwietnia w ramach Wiosny Młodych (godz. 17:00) usłyszymy utwór Ewy Fabiańskiej, nagrodzony w 2011 roku w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego "Miniatures Sonoristiques" na puzon solo (2011) (wyk. Wojciech Jeliński - puzon solo), zaś 11 kwietnia Ewa Fabiańska poprowadzi warsztaty dla dzieci „Wiosną kwitną instrumenty” (w warsztatach udział wezmą Szymon Józwiak - klarnet, Wojciech Jeliński - puzon, Mateusz Loska - kontrabas, Tomasz Sośniak - fortepian).
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.