Aktualności
Kolejna odsłona cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska
2013-05-09
W ramach cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska odbędą się w dniach 17-19 maja Krakowie trzy koncerty, na których usłyszymy polską muzykę, sesja naukowa i panel kompozytorski. 17 maja 2013 roku (piątek)Sala Senatu Akademii Muzycznej w Krakowie, 11.00
SESJA NAUKOWA
prowadzenie: prof. Teresa Malecka
Ewa Czachorowska, Między konwensjami i stylami. “Spirala czasu” Adama Walacińskiego
Agnieszka Draus, Między muzyką a teatrem. “Musique en quatre scenes” Marka Stachowskiego
Magdalena Mądro, Między obrazem, poezją a muzyką. "Madonny polskie" Krystyny Moszumańskiej-Nazar.
13.00
PANEL KOMPOZYTORSKI
z udziałem m.in. Z. Bujarskiego. M. Chyrzyńskiego, M. Jabłońskiego, Ł. Pieprzyka,
J. Płonki, A. Walacińskiego, W. Widłaka.
prowadzenie: dr Agnieszka Draus
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krystyna Moszumańska Nazar (1924-2008), II Kwartet smyczkowy (1980)
Kwartet ILUM: Agnieszka Bugla - vn, Maciej Klich - vn II, Karolina Drwięga - vla, Magdalena Sokołów - vc
Zbigniew Bujarski (*1933), Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
AIRIS Quartet: Aleksandra Czajor - vn I, Grażyna Zubik - vn II, Natalia Warzecha - vla, Katarzyna Detko - vc
Marek Stachowski (1936-2004), Musique en quatre scenes na klarnet i kwartet smyczkowy (1987)
AIRIS Quartet, Piotr Lato – klarnet
18 maja 2013 (sobota)
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krzysztof Meyer (*1943), Quasi una fantasia na fortepian solo (2005)
Zbigniew Bujarski (*1933), KalSzlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
Marcel Chyrzyński (*1971), Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Maciej Jabłoński (*1974), Niestety już po … na wiolonczelę i fortepian (2006)
Zbigniew Bujarski (*1933), Adagio na dwie wiolonczele (2013)*
Jarosław Płonka (*1984), Croon na wiolonczelę i fortepian (2009)
Bartosz Chajdecki (*1980), Three Glimpses na wiolonczelę i fortepian (2007)
Wojciech Widłak (*1971), Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Beata Urbanek-Kalinowska - vc, Jan Kalinowski - vc, Marek Szlezer - pfte
* prawykonanie
19 maja 2013 (niedziela)
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie
16.00
KONCERT
Krzysztof Penderecki (*1933), Kwartet smyczkowy nr 3 "Kartki z nienapisanego pamiętnika" (2008)
Łukasz Pieprzyk (* 1985), Reversal na trio perkusyjne (2012), Ignition na kwartet smyczkowy i trio perkusyjne (2013)*
AIRIS Quartet, AMADRUMS Trio: Wiktoria Chrobak-Mielec - perc, Rafał Tyliba - perc, Maciej Hałoń - perc, Łukasz Pieprzyk - elektronika
* prawykonanie
Najczęściej czytane:
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.