Aktualności
Kolejna odsłona cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska
2013-05-09
W ramach cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska odbędą się w dniach 17-19 maja Krakowie trzy koncerty, na których usłyszymy polską muzykę, sesja naukowa i panel kompozytorski. 17 maja 2013 roku (piątek)Sala Senatu Akademii Muzycznej w Krakowie, 11.00
SESJA NAUKOWA
prowadzenie: prof. Teresa Malecka
Ewa Czachorowska, Między konwensjami i stylami. “Spirala czasu” Adama Walacińskiego
Agnieszka Draus, Między muzyką a teatrem. “Musique en quatre scenes” Marka Stachowskiego
Magdalena Mądro, Między obrazem, poezją a muzyką. "Madonny polskie" Krystyny Moszumańskiej-Nazar.
13.00
PANEL KOMPOZYTORSKI
z udziałem m.in. Z. Bujarskiego. M. Chyrzyńskiego, M. Jabłońskiego, Ł. Pieprzyka,
J. Płonki, A. Walacińskiego, W. Widłaka.
prowadzenie: dr Agnieszka Draus
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krystyna Moszumańska Nazar (1924-2008), II Kwartet smyczkowy (1980)
Kwartet ILUM: Agnieszka Bugla - vn, Maciej Klich - vn II, Karolina Drwięga - vla, Magdalena Sokołów - vc
Zbigniew Bujarski (*1933), Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
AIRIS Quartet: Aleksandra Czajor - vn I, Grażyna Zubik - vn II, Natalia Warzecha - vla, Katarzyna Detko - vc
Marek Stachowski (1936-2004), Musique en quatre scenes na klarnet i kwartet smyczkowy (1987)
AIRIS Quartet, Piotr Lato – klarnet
18 maja 2013 (sobota)
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krzysztof Meyer (*1943), Quasi una fantasia na fortepian solo (2005)
Zbigniew Bujarski (*1933), KalSzlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
Marcel Chyrzyński (*1971), Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Maciej Jabłoński (*1974), Niestety już po … na wiolonczelę i fortepian (2006)
Zbigniew Bujarski (*1933), Adagio na dwie wiolonczele (2013)*
Jarosław Płonka (*1984), Croon na wiolonczelę i fortepian (2009)
Bartosz Chajdecki (*1980), Three Glimpses na wiolonczelę i fortepian (2007)
Wojciech Widłak (*1971), Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Beata Urbanek-Kalinowska - vc, Jan Kalinowski - vc, Marek Szlezer - pfte
* prawykonanie
19 maja 2013 (niedziela)
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie
16.00
KONCERT
Krzysztof Penderecki (*1933), Kwartet smyczkowy nr 3 "Kartki z nienapisanego pamiętnika" (2008)
Łukasz Pieprzyk (* 1985), Reversal na trio perkusyjne (2012), Ignition na kwartet smyczkowy i trio perkusyjne (2013)*
AIRIS Quartet, AMADRUMS Trio: Wiktoria Chrobak-Mielec - perc, Rafał Tyliba - perc, Maciej Hałoń - perc, Łukasz Pieprzyk - elektronika
* prawykonanie
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.