PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kolejna odsłona cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska

2013-05-09
W ramach cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska odbędą się w dniach 17-19 maja Krakowie trzy koncerty, na których usłyszymy polską muzykę, sesja naukowa i panel kompozytorski. 17 maja 2013 roku (piątek)

Sala Senatu Akademii Muzycznej w Krakowie, 11.00
SESJA NAUKOWA
prowadzenie: prof. Teresa Malecka
Ewa Czachorowska, Między konwensjami i stylami. “Spirala czasu”  Adama Walacińskiego
Agnieszka Draus, Między muzyką a teatrem. “Musique en quatre scenes” Marka Stachowskiego
Magdalena Mądro, Między obrazem, poezją a muzyką. "Madonny polskie" Krystyny Moszumańskiej-Nazar.


13.00
PANEL KOMPOZYTORSKI
z udziałem m.in. Z. Bujarskiego. M. Chyrzyńskiego, M. Jabłońskiego, Ł. Pieprzyka,
J. Płonki, A. Walacińskiego, W. Widłaka.
prowadzenie: dr Agnieszka Draus


Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krystyna Moszumańska Nazar (1924-2008), II Kwartet smyczkowy (1980)
    Kwartet ILUM: Agnieszka Bugla - vn, Maciej Klich - vn II, Karolina Drwięga - vla, Magdalena Sokołów - vc
Zbigniew Bujarski (*1933), Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
     AIRIS Quartet: Aleksandra Czajor - vn I, Grażyna Zubik - vn II, Natalia Warzecha - vla, Katarzyna Detko - vc
Marek Stachowski (1936-2004), Musique en quatre scenes na klarnet i kwartet smyczkowy (1987)
     AIRIS Quartet, Piotr Lato – klarnet

18 maja 2013 (sobota)
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie

19.00
KONCERT

Krzysztof Meyer (*1943), Quasi una fantasia na fortepian solo (2005)
Zbigniew Bujarski (*1933), KalSzlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
Marcel Chyrzyński (*1971), Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Maciej Jabłoński (*1974), Niestety już po … na wiolonczelę i fortepian (2006)
Zbigniew Bujarski (*1933), Adagio na dwie wiolonczele (2013)*
Jarosław Płonka (*1984), Croon na wiolonczelę i fortepian (2009)
Bartosz Chajdecki (*1980), Three Glimpses na wiolonczelę i fortepian (2007)
Wojciech Widłak (*1971), Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian (2013)*
  Beata Urbanek-Kalinowska  - vc, Jan Kalinowski - vc, Marek Szlezer - pfte

* prawykonanie


19 maja 2013 (niedziela)
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie

16.00
KONCERT

Krzysztof Penderecki (*1933), Kwartet smyczkowy nr 3 "Kartki z nienapisanego pamiętnika" (2008)
Łukasz Pieprzyk (* 1985), Reversal  na trio perkusyjne (2012), Ignition na kwartet smyczkowy i trio perkusyjne (2013)*
   AIRIS Quartet, AMADRUMS Trio: Wiktoria Chrobak-Mielec - perc, Rafał Tyliba - perc, Maciej Hałoń - perc, Łukasz Pieprzyk - elektronika


* prawykonanie

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.