Aktualności
25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
2013-05-20
Muzyka Juliusza Łuciuka, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Witolda Lutosławskiego, Adama Walacińskiego, Marka Stachowskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Michała Jakuba Papary, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i wielu innych zabrzmi w dniach 19-26 maja w ramach obchodzonych po raz 25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zachęcamy do zapoznania się z programem:Zielone Święta, poniedziałek 20 maja, Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 17.00
Szkoła Krakowska I
Ewa Szczepańska-Chwast – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
MALAWSKI TRIO
Sławomir Cierpik – fortepian
Maciej Lulek – skrzypce
Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela
Tomasz Sobaniec – perkusja
BUJARSKI Kalszlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
*Largo na dwie wiolonczele i altówkę (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)
WALACIŃSKI Cinque episodi (2001) *Canzona na wiolonczelę i perkusję (2013)
Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)
Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5
godz. 19.30
Szkoła Krakowska i Goście I
RECITAL ORGANOWY MARKA STEFAŃSKIEGO
ze specjalnym udziałem ELŻBIETY TOWARNICKIEJ – sopran
MESSIAEN Apparition de l’église éternelle (1931)
NOWOWIEJSKI Symfonia g-moll op. 45 nr 2 (1920-33)
ŁUCIUK Tren – Lamentacja o umęczeniu Pana Naszego na sopran i organy (1982)
LUTOSŁAWSKI Bukoliki (1952)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Oratio brevis (1995)
LUTOSŁAWSKI Lacrimosa na sopran i organy (1937)
MACHL Wielka fantazja B-A-C-H (1979)
Wtorek 21 maja
Z cyklu „Genius Loci”
Uroczysty koncert inauguracyjny
EUROPEJSKIEGO CENTRUM MUZYKI prof. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO w Lusławicach
sesja wyjazdowa gości festiwalu
godz. 18.00 – koncert organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach
Środa 22 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Wykład Włodzimierza Hrabowskiego (Drohobycz)
Dramatyczne życie i nieznana twórczość lwowskiego kompozytora Wasyla Barwińskiego (1888-1963) (wykład w języku polskim ilustrowany nagraniami)
Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 17.00
Szkoła Krakowska II
DOROTA IMIEŁOWSKA – wiolonczela
ŁUKASZ PAWLIKOWSKI – wiolonczela
MARIOLA CIENIAWA – fortepian
Prace plastyczne Jagody Masny
Wystawa pamięci muzykologa Wiesławy Berny-Negrey (1952–2009) - długoletniego pracownika Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, redaktora książek i kierownika Redakcji Encyklopedycznej w latach 90. XX.
WALACIŃSKI Fantasia sopra „Ave Maris Stella” na wiolonczelę solo (1997)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Recitativo na wiolonczelę solo (1991)
WALACIŃSKI Duo facile na dwie wiolonczele (1993)
ZAWADZKA-GOŁOSZ *Preludium i fuga na fortepian (2013)
STACHOWSKI Adagio ricordamente na wiolonczelę i fortepian (2001)
PENDERECKI Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1968)
Notturno na wiolonczelę solo (2001)
BUJARSKI Per cello na wiolonczelę solo (1997)
NEGREY *Suita seria na dwie wiolonczele (2013)
SYDOR Pożegnanie. Pamięci Anny Knapik (2003)
Lamento na wiolonczelę i fortepian (2001)
Kurator koncertu: Dorota Imiełowska
Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 20.00
Szkoła Krakowska III
DECET SMYCZKOWY RODZINY ŁUCIUKÓW
Krzysztof Wojczuk, Agnieszka-Wojczuk, Krzysztof Łuciuk, Katarzyna Wojczuk, Maksymilian Wojczuk – skrzypce
Jan Kalinowski, Beata Urbanek-Kalinowska, Karolina Kalinowska, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczele
Marek Kalinowski – kontrabas
PASQUALE VELENO (Pescara) – dyrygent
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran
DARIUSZ SIEDLIK – baryton
POLAŃSKI QUARTET
Marek Polański – skrzypce
Anna Trefon – skrzypce
Wojciech Witek – altówka
Magdalena Sokołów – wiolonczela
KASZYCKI I Kwartet smyczkowy (1968)
*IV Kwartet smyczkowy (2010)
ŁUCIUK Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2012)
*Omaggio a l’Aquila na sopran, baryton i decet smyczkowy (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)
Czwartek 23 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 17.00
Szkoła Krakowska i Goście II
Euphony Piano Quartet
Dobrochna Krówka – fortepian,
Katarzyna Szklarz – skrzypce
Natalia Miszczyk – altówka,
Sylwia Baszyńska – wiolonczela
Agata Kielar-Długosz – flet
AGNIESZKA KACZMAREK-BIALIC – harfa
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia
LUTOSŁAWSKI Trzy fragmenty na flet i harfę (1953)
PAPARA *To niemożliwe na skrzypce i altówkę (2006-09)
MAJKA *Kwartet na różne czasy na fortepian skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2012)
TESAROWICZ *Miniatury na harfę celtycką (2012-13)
DYWAŃSKA Erit hora na waltornię solo (2011)
KILAR Sonata na róg i fortepian (1954)
Bazylika OO. Karmelitów, ul. Karmelicka 19
godz. 20.00
Szkoła Krakowska i Goście III
MŁODZIEŻOWA ORKIESTRA KAMERALNA FRESCO SONARE
MONIKA BACHOWSKA – dyrygent
CZYŻ Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
CHYRZYŃSKI Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
SAHBAI Sekstet. Hommage a` J. S. Bach na smyczki (2010)
PENDERECKI Agnus Dei na orkiestrę smyczkową (1994)
SCHWEIZER *Cosmos 4 na orkiestrę (Pie`ce pour Orchestre No. 7, 2013) dedykowane na Jubileusz 25-lecia MDMKK
Piątek 24 maja
Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 19.00
Koncert na 25-lecie Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
we współpracy z Filharmonią Krakowską
Dyrektor Naczelny Bogdan Tosza
Święto wiosny – arcydzieło! 100. rocznica paryskiej prapremiery
ORKIESTRA FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
MAREK MOŚ – dyrygent
ALEKSANDRA KULS – skrzypce
RYSZARD GROBLEWSKI – altówka
BUJARSKI Pawana dla oddalonej (1994)
GÓRECKI Trzy utwory w dawnym stylu (1963)
PENDERECKI Koncert podwójny na skrzypce i altówkę (2012)
STRAWIŃSKI Święto wiosny (1913)
Sobota 25 maja
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich
Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Szkoła Krakowska IV
Klasycy Szkoły Krakowskiej
GABRIELA SZENDZIELORZ-JUNGIEWICZ – fortepian
BARBARA GŁADYSZ-WSZOŁEK – fortepian, vocal
ELŻBIETA KOLORZ – vocal
BARBARA ŁYPIK-SOBANIEC – wiolonczela
MILENA KĘDRA – fortepian
TOMASZ SOBANIEC – perkusja
STACHOWSKI Extensions na fortepian (1971)
Extensions partytura graficzna (2001)
Pięć małych walców na fortepian (1998)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Konstelacje na fortepian (1972)
Fantazja na marimbafon (1987)
Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
Projekcja filmu
Profesor Marek Stachowski – in memoriam
reż. Dagmara Merecik (2009)
Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Szkoła Krakowska V
WIECZÓR PIEŚNI I POEZJI ADAMA ZAGAJEWSKIEGO
Adam Zagajewski – gość honorowy koncertu
JADWIGA KIRSCHANEK – sopran
KATARZYNA GURAN – sopran
OLGA TRZEBICKA – sopran
JAKUB GUCIK – wiolonczela
RAMINTA LAMPSATIS (Wilno) – fortepian
Dwadzieścia pieśni do wierszy Adama Zagajewskiego
WOJTACKI *Nad morzem na sopran, wiolonczelę i fortepian (2010)
PAPARA Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian (2010)
POLACZYK *Stacja – Station na sopran, alt, fortepian i toy-piano (2010)
GRONOWICZ *Small Objects na sopran, (mezzo)sopran, fortepian i wiolonczelę (2010)
WEBER Spróbuj opiewać okaleczony świat na sopran i fortepian (2010)
PAPADAKIS *4 miniatures for 4 poems na sopran i fortepian (2010)
Kurator koncertu: Michał Jakub Papara
Niedziela 26 maja
Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Koncert na zamknięcie Jubileuszowych 25. Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
Szkoła Krakowska i Goście IV
DE MUSICA – „DIAGONALI”
KATARZYNA OLEŚ-BLACHA – sopran
ŁUKASZ HAJDUCZENIA – baryton
WERONIKA KRÓWKA – fortepian
MARIA SŁAWEK – skrzypce
ANNA MIGDAŁ-CHOJECKA – altówka
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia
WIDŁAK Sienacello na wiolonczelę solo (1997)
LUTOSŁAWSKI Tarantella na baryton i fortepian do słów H. Belloca (1990)
PRZYBYLSKI Orfeusz i Eurydyka – poemat na fortepian op. 20 (2005)
WIDŁAK Idillio pieśni do słów P. Cappella na sopran i fortepian (2011)
GUMIELA Le impressioni fiorentine na wiolonczelę i fortepian (2002)
POLACZYK Księga antyczna na głos i fortepian do wierszy Z. Herberta I C. K. Norwida (2006)
KIRCHNER Lamento d’Orfeo na waltornię i fortepian (1986)
STACHOWSKI Madrigali dell’estate na sopran i trio smyczkowe do wierszy G. D’Annunzia (1984)
Kurator koncertu: Jerzy Stankiewicz
* prawykonanie światowe / création mondiale / World Premiere
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.