PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich

2013-05-20
Muzyka Juliusza Łuciuka, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Witolda Lutosławskiego, Adama Walacińskiego, Marka Stachowskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Michała Jakuba Papary, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i wielu innych zabrzmi w dniach 19-26 maja w ramach obchodzonych po raz 25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zachęcamy do zapoznania się z programem:

Zielone Święta, poniedziałek 20 maja, Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 17.00
Szkoła Krakowska I
Ewa Szczepańska-Chwast – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
MALAWSKI TRIO
Sławomir Cierpik – fortepian
Maciej Lulek – skrzypce
Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela
Tomasz Sobaniec – perkusja

BUJARSKI Kalszlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
*Largo na dwie wiolonczele i altówkę (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)
WALACIŃSKI Cinque episodi (2001) *Canzona na wiolonczelę i perkusję (2013)
Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)

Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5
godz. 19.30
Szkoła Krakowska i Goście I
RECITAL ORGANOWY MARKA STEFAŃSKIEGO
ze specjalnym udziałem ELŻBIETY TOWARNICKIEJ – sopran

MESSIAEN Apparition de l’église éternelle (1931)
NOWOWIEJSKI Symfonia g-moll op. 45 nr 2 (1920-33)
ŁUCIUK Tren – Lamentacja o umęczeniu Pana Naszego na sopran i organy (1982)
LUTOSŁAWSKI Bukoliki (1952)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Oratio brevis (1995)
LUTOSŁAWSKI Lacrimosa na sopran i organy (1937)
MACHL Wielka fantazja B-A-C-H (1979)

Wtorek 21 maja
Z cyklu „Genius Loci”
Uroczysty koncert inauguracyjny
EUROPEJSKIEGO CENTRUM MUZYKI prof. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO w Lusławicach
sesja wyjazdowa gości festiwalu
godz. 18.00 – koncert organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach

Środa 22 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Wykład Włodzimierza Hrabowskiego (Drohobycz)
Dramatyczne życie i nieznana twórczość lwowskiego kompozytora Wasyla Barwińskiego (1888-1963) (wykład w języku polskim ilustrowany nagraniami)

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 17.00
Szkoła Krakowska II
DOROTA IMIEŁOWSKA – wiolonczela
ŁUKASZ PAWLIKOWSKI – wiolonczela
MARIOLA CIENIAWA – fortepian
Prace plastyczne Jagody Masny
Wystawa pamięci muzykologa Wiesławy Berny-Negrey (1952–2009) - długoletniego pracownika Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, redaktora książek i kierownika Redakcji Encyklopedycznej w latach 90. XX.

WALACIŃSKI Fantasia sopra „Ave Maris Stella” na wiolonczelę solo (1997)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Recitativo na wiolonczelę solo (1991)
WALACIŃSKI Duo facile na dwie wiolonczele (1993)
ZAWADZKA-GOŁOSZ *Preludium i fuga na fortepian (2013)
STACHOWSKI Adagio ricordamente na wiolonczelę i fortepian (2001)
PENDERECKI Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1968)
Notturno na wiolonczelę solo (2001)
BUJARSKI Per cello na wiolonczelę solo (1997)
NEGREY *Suita seria na dwie wiolonczele (2013)
SYDOR Pożegnanie. Pamięci Anny Knapik (2003)
Lamento na wiolonczelę i fortepian (2001)
Kurator koncertu: Dorota Imiełowska

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 20.00
Szkoła Krakowska III
DECET SMYCZKOWY RODZINY ŁUCIUKÓW
Krzysztof Wojczuk, Agnieszka-Wojczuk, Krzysztof Łuciuk, Katarzyna Wojczuk, Maksymilian Wojczuk – skrzypce
Jan Kalinowski, Beata Urbanek-Kalinowska, Karolina Kalinowska, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczele
Marek Kalinowski – kontrabas
PASQUALE VELENO (Pescara) – dyrygent
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran
DARIUSZ SIEDLIK – baryton
POLAŃSKI QUARTET
Marek Polański – skrzypce
Anna Trefon – skrzypce
Wojciech Witek – altówka
Magdalena Sokołów – wiolonczela

KASZYCKI I Kwartet smyczkowy (1968)
*IV Kwartet smyczkowy (2010)
ŁUCIUK Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2012)
*Omaggio a l’Aquila na sopran, baryton i decet smyczkowy (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)

Czwartek 23 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 17.00
Szkoła Krakowska i Goście II
Euphony Piano Quartet
Dobrochna Krówka – fortepian,
Katarzyna Szklarz – skrzypce
Natalia Miszczyk – altówka,
Sylwia Baszyńska – wiolonczela
Agata Kielar-Długosz – flet
AGNIESZKA KACZMAREK-BIALIC – harfa
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia

LUTOSŁAWSKI Trzy fragmenty na flet i harfę (1953)
PAPARA *To niemożliwe na skrzypce i altówkę (2006-09)
MAJKA *Kwartet na różne czasy na fortepian skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2012)
TESAROWICZ *Miniatury na harfę celtycką (2012-13)
DYWAŃSKA Erit hora na waltornię solo (2011)
KILAR Sonata na róg i fortepian (1954)

Bazylika OO. Karmelitów, ul. Karmelicka 19
godz. 20.00
Szkoła Krakowska i Goście III
MŁODZIEŻOWA ORKIESTRA KAMERALNA FRESCO SONARE
MONIKA BACHOWSKA – dyrygent

CZYŻ Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
CHYRZYŃSKI Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
SAHBAI Sekstet. Hommage a` J. S. Bach na smyczki (2010)
PENDERECKI Agnus Dei na orkiestrę smyczkową (1994)
SCHWEIZER *Cosmos 4 na orkiestrę (Pie`ce pour Orchestre No. 7, 2013) dedykowane na Jubileusz 25-lecia MDMKK

Piątek 24 maja
Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 19.00
Koncert na 25-lecie Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
we współpracy z Filharmonią Krakowską
Dyrektor Naczelny Bogdan Tosza
Święto wiosny – arcydzieło! 100. rocznica paryskiej prapremiery
ORKIESTRA FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
MAREK MOŚ – dyrygent
ALEKSANDRA KULS – skrzypce
RYSZARD GROBLEWSKI – altówka

BUJARSKI Pawana dla oddalonej (1994)
GÓRECKI Trzy utwory w dawnym stylu (1963)
PENDERECKI Koncert podwójny na skrzypce i altówkę (2012)
STRAWIŃSKI Święto wiosny (1913)

Sobota 25 maja
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich
Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Szkoła Krakowska IV
Klasycy Szkoły Krakowskiej
GABRIELA SZENDZIELORZ-JUNGIEWICZ – fortepian
BARBARA GŁADYSZ-WSZOŁEK – fortepian, vocal
ELŻBIETA KOLORZ – vocal
BARBARA ŁYPIK-SOBANIEC – wiolonczela
MILENA KĘDRA – fortepian
TOMASZ SOBANIEC – perkusja

STACHOWSKI Extensions na fortepian (1971)
Extensions partytura graficzna (2001)
Pięć małych walców na fortepian (1998)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Konstelacje na fortepian (1972)
Fantazja na marimbafon (1987)
Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
Projekcja filmu
Profesor Marek Stachowski – in memoriam
reż. Dagmara Merecik (2009)

Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Szkoła Krakowska V
WIECZÓR PIEŚNI I POEZJI ADAMA ZAGAJEWSKIEGO
Adam Zagajewski – gość honorowy koncertu
JADWIGA KIRSCHANEK – sopran
KATARZYNA GURAN – sopran
OLGA TRZEBICKA – sopran
JAKUB GUCIK – wiolonczela
RAMINTA LAMPSATIS (Wilno) – fortepian

Dwadzieścia pieśni do wierszy Adama Zagajewskiego
WOJTACKI *Nad morzem na sopran, wiolonczelę i fortepian (2010)
PAPARA Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian (2010)
POLACZYK *Stacja – Station na sopran, alt, fortepian i toy-piano (2010)
GRONOWICZ *Small Objects na sopran, (mezzo)sopran, fortepian i wiolonczelę (2010)
WEBER Spróbuj opiewać okaleczony świat na sopran i fortepian (2010)
PAPADAKIS *4 miniatures for 4 poems na sopran i fortepian (2010)
Kurator koncertu: Michał Jakub Papara

Niedziela 26 maja
Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Koncert na zamknięcie Jubileuszowych 25. Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
Szkoła Krakowska i Goście IV
DE MUSICA – „DIAGONALI”
KATARZYNA OLEŚ-BLACHA – sopran
ŁUKASZ HAJDUCZENIA – baryton
WERONIKA KRÓWKA – fortepian
MARIA SŁAWEK – skrzypce
ANNA MIGDAŁ-CHOJECKA – altówka
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia

WIDŁAK Sienacello na wiolonczelę solo (1997)
LUTOSŁAWSKI Tarantella na baryton i fortepian do słów H. Belloca (1990)
PRZYBYLSKI Orfeusz i Eurydyka – poemat na fortepian op. 20 (2005)
WIDŁAK Idillio pieśni do słów P. Cappella na sopran i fortepian (2011)
GUMIELA Le impressioni fiorentine na wiolonczelę i fortepian (2002)
POLACZYK Księga antyczna na głos i fortepian do wierszy Z. Herberta I C. K. Norwida (2006)
KIRCHNER Lamento d’Orfeo na waltornię i fortepian (1986)
STACHOWSKI Madrigali dell’estate na sopran i trio smyczkowe do wierszy G. D’Annunzia (1984)
Kurator koncertu: Jerzy Stankiewicz

* prawykonanie światowe / création mondiale / World Premiere

Najczęściej czytane:

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.

Historia potrójnej tożsamości. Burzliwe losy Mieczysława Wajnberga

Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.

REGULAMIN KONKURSU „Zdobądź książkę »Granice niczego«”

„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.

Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.