Aktualności
Lutosławski dla dzieci w Poznaniu i Kielcach
2013-05-27
6 czerwca w Poznaniu, a 10 czerwca w Kielcach odbędą się koncerty z muzyką dziecięcą Witolda Lutosławskiego. Utwory wykona Dorota Miśkiewicz z zespołem Kwadrofonik.W programie koncertów znajdują się utwory Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima: „Taniec", „Rok i bieda", „Kotek", „Idzie Grześ", „Rzeczka", „Ptasie plotki", „Spóźniony słowik", „O Panu Tralalińskim", „Warzywa", „Trudny rachunek".
Istotą projektu jest – jak podają organizatorzy - nie tylko zrealizowanie koncertu z piosenkami Witolda Lutosławskiego, ale także przekazanie wiedzy o kompozytorze i jego twórczości. Pomogą w tym atrakcyjne artystycznie wizualizacje związane z biografią kompozytora i treścią piosenek, zrealizowane przez wybitną artystkę multimedialną młodego pokolenia Jagodę Chalcińską (VJ Jago) oraz oryginalny zespół wykonawczy, który przygotuje własne aranżacje piosenek. W programie obok piosenek znanych, pojawią się także dwie mniej znane, przechowywane dotąd w Archiwum Fundacji Paula Sachera w Bazylei (wydane już wkrótce w Polsce przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne).
Koncertowi towarzyszy internetowy komponent edukacyjny zamieszczony na stronie internetowej 19. Biennale Sztuki dla Dziecka www.biennaledladziecka.pl, zawierający materiały poświęcone kompozytorowi przeznaczone dla dzieci i nauczycieli.
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Lutosławski dla dzieci
Poznań, Centrum Kultury Zamek
06.06.2013, godz.17:30
Kielce, Filharmonia Świętokrzyska
10.06.2013, godz.11.00
Wykonawcy:
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Kwadrofonik : Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik -fortepian, Magdalena Kordylasińska - perkusja, Miłosz Pękala - perkusja
Jagoda Chalcińska (Jago VJ) – wizualizacje, wideo live
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Lutosławski 2013 promesa".
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.