PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

9. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

2013-07-02
W dniach 12-21 lipca po raz dziewiąty odbędzie się w Krakowie Festiwal Muzyki Polskiej. Podczas dziesięciu koncertów publiczności zaprezentowane zostaną dokonania kompozytorów polskich i europejskich, które pokażą wzajemne zależności kształtujące europejską kulturę muzyczną. Festiwal zainauguruje występ sopranistki Olgi Pasiecznik z towarzyszeniem Sinfonii Iuventus pod batutą Michała Nesterowicza, na którym zabrzmią utwory Lutosławskiego oraz Uwertura 1947 Skrowaczewskiego.

Dzień później Heinz i Ursula Holligerowie oraz Sinfonietta Cracovia, prowadzona przez Roberta Kabarę, zaprezentują kompozycje wybitnych polskich kompozytorów XX wieku. Pierwszą sobotę festiwalową zakończy koncertowe wykonanie ekspresjonistycznej opery Hagith Karola Szymanowskiego, luźno opartej na wydarzeniach opisanych w biblijnej Pierwszej Księdze Królewskiej. W tytułowej roli wystąpi słoweńska sopranistka Urška Arlič Gololičič, a Krakowską Orkiestrę Festiwalową i Chór Polskiego Radia poprowadzi Bassem Akiki.

Pierwszy weekend zamkną recital chopinowski koreańskiego pianisty Seong-Jin Cho oraz koncert kameralny wypełniony utworami Wolfganga Amadeusza Mozarta, Józefa Elsnera i Zygmunta Noskowskiego w wykonaniu Scultore Ensemble - zespołu złożonego z muzyków związanych z Capellą Cracoviensis.

W piątek, 19 lipca na zaproszenie Festiwalu Muzyki Polskiej wystąpi słynne Collegium 1704, praski zespół muzyki dawnej prowadzony przez Václava Luksa. Ensemble zaprezentuje fascynujący program złożony z religijnych utworów Marcina Mielczewskiego, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz czeskiego kompozytora Jana Dismasa Zelenki, działającego na dworze Augusta II Mocnego w Dreźnie.

20 lipca wystąpi Brno Contemporary Orchestra pod batutą Pavla Šnajdra. Muzycy skontrastują utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego z dziełami Gÿorgy'ego Ligetiego i Benjamina Brittena. Dużym wydarzeniem drugiego festiwalowego weekendu będzie też sobotni występ Evgeni Bozhanova, którego dał pełen wyraz swego talentu podczas osławionego kontrowersją Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku. Do Krakowa pianista przyjedzie z recitalem złożonym z utworów Fryderyk Chopina.

Ostatni dzień Festiwalu to nie tylko kameralny występ skrzypka Janusza Wawrowskiego i pianisty José Gallardo, którzy zagrają utwory Karola Szymanowskiego, Mieczysława Weinberga, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego, ale także koncert zamykający 9. edycję FMP. W kościele św. Katarzyny zabrzmi monumentalne Credo Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego, Chłopięcego Chóru Pueri Cantores Sancti Nicolai, Sinfonii Iuventus prowadzonej przez Macieja Tworka oraz piątki solistów.

Festiwal Muzyki Polskiej organizowany jest od 2005 r. przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, powołane przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki.

Istotą Festiwalu jest nie tylko prezentowanie wartościowych dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ale i konfrontowanie ich z muzyką światową i ukazywanie w rozmaitych kontekstach. Organizatorzy stawiają sobie także za cel animowanie twórczości kompozytorskiej poprzez zamawianie i prawykonania współczesnych dzieł muzycznych.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.