Aktualności
47. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku
2013-09-03
W dniach 7-13 września w Słupsku w ramach 47. Festiwalu Pianistyki Polskiej odbędzie się szereg koncertów, na których usłyszeć będzie można perły polskiej muzyki (utwory Chopina, Lutosławskiego, Szymanowskiego), utwory mniej znane (np. „Negro spirituals” Romana Maciejewskiego czy „Balladę” Ludomira Różyckiego), a także prawykonanie nowego utworu Pawła Łukaszewskiego. 7 IX – sobota, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, inauguracja festiwaluBEATA BILIŃSKA – fortepian, KONSTANTY ANDRZEJ KULKA – skrzypce, TOMASZ STRAHL – wiolonczela, BOGDAN KUŁAKOWSKI – fortepian, BOHDAN JARMOŁOWICZ - dyrygent, Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Witold Lutosławski: Koncert fortepianowy
Ludwig van Beethoven: Koncert na skrzypce, wiolonczelę i fortepian C-dur op. 56 „Potrójny”
8 IX – niedziela, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
EWA POBŁOCKA
Johann Sebastian Bach: Ricercar a-moll BWV 1079
Fryderyk Chopin: IV Ballada f-moll op.52
Witold Lutosławski: Sonata fortepianowa (1934)
Paweł Szymański: Partita
Johann Sebastian Bach: III Partita a-moll BWV 827
9 IX – poniedziałek, ZAMEK KSIĄŻĄT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
IZABELA JUTRZENKA-TRZEBIATOWSKA (Kraków): Fryderyk Chopin: Barkarola Fis-dur op. 60, Claude Debussy: Suita bergamasque, Maurice Ravel: Sonatina
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI (Warszawa): Roman Maciejewski: 5 Mazurków, Witold Lutosławski: 2 Etiudy, Ferenc Liszt: Après une lecture du Dante. Fantasia quasi Sonata
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00
DUET FORTEPIANOWY
Duo Granat: TAMARA GRANAT, BARTŁOMIEJ KOMINEK: Franz Schubert: Fantazja f-moll D 940, Roman Maciejewski: Negro spirituals, Witold Lutosławski: Wariacje na temat Paganiniego, Carlos Guastavino: Tres Romances Argentinos, Astor Piazzola: 3 Tanga
10 IX – wtorek, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
ARTUR HAFTMAN (Stargard Szczeciński): Fryderyk Chopin: 4 Mazurki op. 24, Karol Szymanowski: 4 Mazurki z op. 50, Fryderyk Chopin: III Scherzo cis-moll op. 39, Fryderyk Chopin: III Ballada As-dur op. 47, Maurycy Moszkowski: Kaprys hiszpański op. 37
ADAM PIÓRKOWSKI (Gdańsk): Ludwig van Beethoven: Sonata As-dur op.110, Karol Szymanowski: Serenada don Juana z cyklu „Maski”op.34, Ferenc Liszt: Ballada h-moll
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Solo i Kameralnie
JOANNA MARCINKOWSKA - fortepian, AGATA SZYMCZEWSKA - skrzypce: Fryderyk Chopin: Wariacje B-dur op. 2 na temat Mozarta „La ci darem la mano”, Ignacy Jan Paderewski: Sonata fortepianowa es-moll op. 21, Ignacy Jan Paderewski: Sonata na skrzypce i fortepian a-moll op. 13, Karol Szymanowski: Nokturn i Tarantella op. 28 na skrzypce i fortepian
11 IX – środa, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
EWA DANILEWSKA (Katowice): Wolfgang Amadeus Mozart: Sonata D-dur KV 576, Claude Debussy: 6 Preludiów z II zeszytu Preludiów fortepianowych
ADAM KOŚMIEJA (Bydgoszcz): Johann Sebastian Bach: Preludium i fuga b-moll (WTK II), Ignacy Jan Paderewski: Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, Legenda As-dur op. 16 nr 1, Ludwig van Beethoven: XXXII Sonata fortepianowa c-moll op. 111
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Koncert kameralny
WOJCIECH ŚWIĘTOŃSKI - fortepian
Kwartet smyczkowy NOSTADEMA
Jakub Nowak - skrzypce
Kamil Staniczek - skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Kornelia Jamborowicz - wiolonczela
Paweł Łukaszewski: Kwintet fortepianowy (2013, prawykonanie światowe)
Ludomir Różycki: Ballada op. 18
Rebecca Clarke: Dumka (1940)
Dmitrij Szostakowicz: Trio fortepianowe e-moll op. 67
12 IX – czwartek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
KRZYSZTOF JABŁOŃSKI: Fryderyk Chopin: Nokturn f-moll op. 55 nr 1, IV Ballada f-moll op. 52, II Sonata b-moll op. 35, Ferenc Liszt: Nokturn As-dur nr 3, Funérailles, Dolina Obermanna, I Walc “Mefisto”
13 IX – piątek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, Zakończenie festiwalu - Laureaci Estrady Młodych 2013
FINAŁOWY KONCERT SYMFONICZNY
TOMASZ RITTER – fortepian, Laureat Estrady Młodych 2012, BOHDAN JARMOŁOWICZ – dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Ludwig van Beethoven: IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Najczęściej czytane:
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.