Aktualności
47. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku
2013-09-03
W dniach 7-13 września w Słupsku w ramach 47. Festiwalu Pianistyki Polskiej odbędzie się szereg koncertów, na których usłyszeć będzie można perły polskiej muzyki (utwory Chopina, Lutosławskiego, Szymanowskiego), utwory mniej znane (np. „Negro spirituals” Romana Maciejewskiego czy „Balladę” Ludomira Różyckiego), a także prawykonanie nowego utworu Pawła Łukaszewskiego. 7 IX – sobota, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, inauguracja festiwaluBEATA BILIŃSKA – fortepian, KONSTANTY ANDRZEJ KULKA – skrzypce, TOMASZ STRAHL – wiolonczela, BOGDAN KUŁAKOWSKI – fortepian, BOHDAN JARMOŁOWICZ - dyrygent, Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Witold Lutosławski: Koncert fortepianowy
Ludwig van Beethoven: Koncert na skrzypce, wiolonczelę i fortepian C-dur op. 56 „Potrójny”
8 IX – niedziela, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
EWA POBŁOCKA
Johann Sebastian Bach: Ricercar a-moll BWV 1079
Fryderyk Chopin: IV Ballada f-moll op.52
Witold Lutosławski: Sonata fortepianowa (1934)
Paweł Szymański: Partita
Johann Sebastian Bach: III Partita a-moll BWV 827
9 IX – poniedziałek, ZAMEK KSIĄŻĄT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
IZABELA JUTRZENKA-TRZEBIATOWSKA (Kraków): Fryderyk Chopin: Barkarola Fis-dur op. 60, Claude Debussy: Suita bergamasque, Maurice Ravel: Sonatina
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI (Warszawa): Roman Maciejewski: 5 Mazurków, Witold Lutosławski: 2 Etiudy, Ferenc Liszt: Après une lecture du Dante. Fantasia quasi Sonata
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00
DUET FORTEPIANOWY
Duo Granat: TAMARA GRANAT, BARTŁOMIEJ KOMINEK: Franz Schubert: Fantazja f-moll D 940, Roman Maciejewski: Negro spirituals, Witold Lutosławski: Wariacje na temat Paganiniego, Carlos Guastavino: Tres Romances Argentinos, Astor Piazzola: 3 Tanga
10 IX – wtorek, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
ARTUR HAFTMAN (Stargard Szczeciński): Fryderyk Chopin: 4 Mazurki op. 24, Karol Szymanowski: 4 Mazurki z op. 50, Fryderyk Chopin: III Scherzo cis-moll op. 39, Fryderyk Chopin: III Ballada As-dur op. 47, Maurycy Moszkowski: Kaprys hiszpański op. 37
ADAM PIÓRKOWSKI (Gdańsk): Ludwig van Beethoven: Sonata As-dur op.110, Karol Szymanowski: Serenada don Juana z cyklu „Maski”op.34, Ferenc Liszt: Ballada h-moll
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Solo i Kameralnie
JOANNA MARCINKOWSKA - fortepian, AGATA SZYMCZEWSKA - skrzypce: Fryderyk Chopin: Wariacje B-dur op. 2 na temat Mozarta „La ci darem la mano”, Ignacy Jan Paderewski: Sonata fortepianowa es-moll op. 21, Ignacy Jan Paderewski: Sonata na skrzypce i fortepian a-moll op. 13, Karol Szymanowski: Nokturn i Tarantella op. 28 na skrzypce i fortepian
11 IX – środa, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
EWA DANILEWSKA (Katowice): Wolfgang Amadeus Mozart: Sonata D-dur KV 576, Claude Debussy: 6 Preludiów z II zeszytu Preludiów fortepianowych
ADAM KOŚMIEJA (Bydgoszcz): Johann Sebastian Bach: Preludium i fuga b-moll (WTK II), Ignacy Jan Paderewski: Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, Legenda As-dur op. 16 nr 1, Ludwig van Beethoven: XXXII Sonata fortepianowa c-moll op. 111
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Koncert kameralny
WOJCIECH ŚWIĘTOŃSKI - fortepian
Kwartet smyczkowy NOSTADEMA
Jakub Nowak - skrzypce
Kamil Staniczek - skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Kornelia Jamborowicz - wiolonczela
Paweł Łukaszewski: Kwintet fortepianowy (2013, prawykonanie światowe)
Ludomir Różycki: Ballada op. 18
Rebecca Clarke: Dumka (1940)
Dmitrij Szostakowicz: Trio fortepianowe e-moll op. 67
12 IX – czwartek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
KRZYSZTOF JABŁOŃSKI: Fryderyk Chopin: Nokturn f-moll op. 55 nr 1, IV Ballada f-moll op. 52, II Sonata b-moll op. 35, Ferenc Liszt: Nokturn As-dur nr 3, Funérailles, Dolina Obermanna, I Walc “Mefisto”
13 IX – piątek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, Zakończenie festiwalu - Laureaci Estrady Młodych 2013
FINAŁOWY KONCERT SYMFONICZNY
TOMASZ RITTER – fortepian, Laureat Estrady Młodych 2012, BOHDAN JARMOŁOWICZ – dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Ludwig van Beethoven: IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.