Aktualności
47. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku
2013-09-03
W dniach 7-13 września w Słupsku w ramach 47. Festiwalu Pianistyki Polskiej odbędzie się szereg koncertów, na których usłyszeć będzie można perły polskiej muzyki (utwory Chopina, Lutosławskiego, Szymanowskiego), utwory mniej znane (np. „Negro spirituals” Romana Maciejewskiego czy „Balladę” Ludomira Różyckiego), a także prawykonanie nowego utworu Pawła Łukaszewskiego. 7 IX – sobota, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, inauguracja festiwaluBEATA BILIŃSKA – fortepian, KONSTANTY ANDRZEJ KULKA – skrzypce, TOMASZ STRAHL – wiolonczela, BOGDAN KUŁAKOWSKI – fortepian, BOHDAN JARMOŁOWICZ - dyrygent, Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Witold Lutosławski: Koncert fortepianowy
Ludwig van Beethoven: Koncert na skrzypce, wiolonczelę i fortepian C-dur op. 56 „Potrójny”
8 IX – niedziela, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
EWA POBŁOCKA
Johann Sebastian Bach: Ricercar a-moll BWV 1079
Fryderyk Chopin: IV Ballada f-moll op.52
Witold Lutosławski: Sonata fortepianowa (1934)
Paweł Szymański: Partita
Johann Sebastian Bach: III Partita a-moll BWV 827
9 IX – poniedziałek, ZAMEK KSIĄŻĄT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
IZABELA JUTRZENKA-TRZEBIATOWSKA (Kraków): Fryderyk Chopin: Barkarola Fis-dur op. 60, Claude Debussy: Suita bergamasque, Maurice Ravel: Sonatina
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI (Warszawa): Roman Maciejewski: 5 Mazurków, Witold Lutosławski: 2 Etiudy, Ferenc Liszt: Après une lecture du Dante. Fantasia quasi Sonata
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00
DUET FORTEPIANOWY
Duo Granat: TAMARA GRANAT, BARTŁOMIEJ KOMINEK: Franz Schubert: Fantazja f-moll D 940, Roman Maciejewski: Negro spirituals, Witold Lutosławski: Wariacje na temat Paganiniego, Carlos Guastavino: Tres Romances Argentinos, Astor Piazzola: 3 Tanga
10 IX – wtorek, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
ARTUR HAFTMAN (Stargard Szczeciński): Fryderyk Chopin: 4 Mazurki op. 24, Karol Szymanowski: 4 Mazurki z op. 50, Fryderyk Chopin: III Scherzo cis-moll op. 39, Fryderyk Chopin: III Ballada As-dur op. 47, Maurycy Moszkowski: Kaprys hiszpański op. 37
ADAM PIÓRKOWSKI (Gdańsk): Ludwig van Beethoven: Sonata As-dur op.110, Karol Szymanowski: Serenada don Juana z cyklu „Maski”op.34, Ferenc Liszt: Ballada h-moll
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Solo i Kameralnie
JOANNA MARCINKOWSKA - fortepian, AGATA SZYMCZEWSKA - skrzypce: Fryderyk Chopin: Wariacje B-dur op. 2 na temat Mozarta „La ci darem la mano”, Ignacy Jan Paderewski: Sonata fortepianowa es-moll op. 21, Ignacy Jan Paderewski: Sonata na skrzypce i fortepian a-moll op. 13, Karol Szymanowski: Nokturn i Tarantella op. 28 na skrzypce i fortepian
11 IX – środa, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
EWA DANILEWSKA (Katowice): Wolfgang Amadeus Mozart: Sonata D-dur KV 576, Claude Debussy: 6 Preludiów z II zeszytu Preludiów fortepianowych
ADAM KOŚMIEJA (Bydgoszcz): Johann Sebastian Bach: Preludium i fuga b-moll (WTK II), Ignacy Jan Paderewski: Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, Legenda As-dur op. 16 nr 1, Ludwig van Beethoven: XXXII Sonata fortepianowa c-moll op. 111
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Koncert kameralny
WOJCIECH ŚWIĘTOŃSKI - fortepian
Kwartet smyczkowy NOSTADEMA
Jakub Nowak - skrzypce
Kamil Staniczek - skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Kornelia Jamborowicz - wiolonczela
Paweł Łukaszewski: Kwintet fortepianowy (2013, prawykonanie światowe)
Ludomir Różycki: Ballada op. 18
Rebecca Clarke: Dumka (1940)
Dmitrij Szostakowicz: Trio fortepianowe e-moll op. 67
12 IX – czwartek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
KRZYSZTOF JABŁOŃSKI: Fryderyk Chopin: Nokturn f-moll op. 55 nr 1, IV Ballada f-moll op. 52, II Sonata b-moll op. 35, Ferenc Liszt: Nokturn As-dur nr 3, Funérailles, Dolina Obermanna, I Walc “Mefisto”
13 IX – piątek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, Zakończenie festiwalu - Laureaci Estrady Młodych 2013
FINAŁOWY KONCERT SYMFONICZNY
TOMASZ RITTER – fortepian, Laureat Estrady Młodych 2012, BOHDAN JARMOŁOWICZ – dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Ludwig van Beethoven: IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.