Aktualności
47. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku
2013-09-03
W dniach 7-13 września w Słupsku w ramach 47. Festiwalu Pianistyki Polskiej odbędzie się szereg koncertów, na których usłyszeć będzie można perły polskiej muzyki (utwory Chopina, Lutosławskiego, Szymanowskiego), utwory mniej znane (np. „Negro spirituals” Romana Maciejewskiego czy „Balladę” Ludomira Różyckiego), a także prawykonanie nowego utworu Pawła Łukaszewskiego. 7 IX – sobota, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, inauguracja festiwaluBEATA BILIŃSKA – fortepian, KONSTANTY ANDRZEJ KULKA – skrzypce, TOMASZ STRAHL – wiolonczela, BOGDAN KUŁAKOWSKI – fortepian, BOHDAN JARMOŁOWICZ - dyrygent, Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Witold Lutosławski: Koncert fortepianowy
Ludwig van Beethoven: Koncert na skrzypce, wiolonczelę i fortepian C-dur op. 56 „Potrójny”
8 IX – niedziela, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
EWA POBŁOCKA
Johann Sebastian Bach: Ricercar a-moll BWV 1079
Fryderyk Chopin: IV Ballada f-moll op.52
Witold Lutosławski: Sonata fortepianowa (1934)
Paweł Szymański: Partita
Johann Sebastian Bach: III Partita a-moll BWV 827
9 IX – poniedziałek, ZAMEK KSIĄŻĄT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
IZABELA JUTRZENKA-TRZEBIATOWSKA (Kraków): Fryderyk Chopin: Barkarola Fis-dur op. 60, Claude Debussy: Suita bergamasque, Maurice Ravel: Sonatina
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI (Warszawa): Roman Maciejewski: 5 Mazurków, Witold Lutosławski: 2 Etiudy, Ferenc Liszt: Après une lecture du Dante. Fantasia quasi Sonata
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00
DUET FORTEPIANOWY
Duo Granat: TAMARA GRANAT, BARTŁOMIEJ KOMINEK: Franz Schubert: Fantazja f-moll D 940, Roman Maciejewski: Negro spirituals, Witold Lutosławski: Wariacje na temat Paganiniego, Carlos Guastavino: Tres Romances Argentinos, Astor Piazzola: 3 Tanga
10 IX – wtorek, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
ARTUR HAFTMAN (Stargard Szczeciński): Fryderyk Chopin: 4 Mazurki op. 24, Karol Szymanowski: 4 Mazurki z op. 50, Fryderyk Chopin: III Scherzo cis-moll op. 39, Fryderyk Chopin: III Ballada As-dur op. 47, Maurycy Moszkowski: Kaprys hiszpański op. 37
ADAM PIÓRKOWSKI (Gdańsk): Ludwig van Beethoven: Sonata As-dur op.110, Karol Szymanowski: Serenada don Juana z cyklu „Maski”op.34, Ferenc Liszt: Ballada h-moll
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Solo i Kameralnie
JOANNA MARCINKOWSKA - fortepian, AGATA SZYMCZEWSKA - skrzypce: Fryderyk Chopin: Wariacje B-dur op. 2 na temat Mozarta „La ci darem la mano”, Ignacy Jan Paderewski: Sonata fortepianowa es-moll op. 21, Ignacy Jan Paderewski: Sonata na skrzypce i fortepian a-moll op. 13, Karol Szymanowski: Nokturn i Tarantella op. 28 na skrzypce i fortepian
11 IX – środa, ZAMEK KSIĄŻAT POMORSKICH godz. 16:00, Estrada Młodych
EWA DANILEWSKA (Katowice): Wolfgang Amadeus Mozart: Sonata D-dur KV 576, Claude Debussy: 6 Preludiów z II zeszytu Preludiów fortepianowych
ADAM KOŚMIEJA (Bydgoszcz): Johann Sebastian Bach: Preludium i fuga b-moll (WTK II), Ignacy Jan Paderewski: Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, Legenda As-dur op. 16 nr 1, Ludwig van Beethoven: XXXII Sonata fortepianowa c-moll op. 111
SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00 - Koncert kameralny
WOJCIECH ŚWIĘTOŃSKI - fortepian
Kwartet smyczkowy NOSTADEMA
Jakub Nowak - skrzypce
Kamil Staniczek - skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Kornelia Jamborowicz - wiolonczela
Paweł Łukaszewski: Kwintet fortepianowy (2013, prawykonanie światowe)
Ludomir Różycki: Ballada op. 18
Rebecca Clarke: Dumka (1940)
Dmitrij Szostakowicz: Trio fortepianowe e-moll op. 67
12 IX – czwartek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, recital fortepianowy
KRZYSZTOF JABŁOŃSKI: Fryderyk Chopin: Nokturn f-moll op. 55 nr 1, IV Ballada f-moll op. 52, II Sonata b-moll op. 35, Ferenc Liszt: Nokturn As-dur nr 3, Funérailles, Dolina Obermanna, I Walc “Mefisto”
13 IX – piątek, SALA FILHARMONII i TEATRU godz. 19:00, Zakończenie festiwalu - Laureaci Estrady Młodych 2013
FINAŁOWY KONCERT SYMFONICZNY
TOMASZ RITTER – fortepian, Laureat Estrady Młodych 2012, BOHDAN JARMOŁOWICZ – dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku
Ludwig van Beethoven: IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Najczęściej czytane:
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.
MAJ: czwarta odsłona konkursu
Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.