Aktualności
Prawykonanie utworu "Twiling-Sonosphere" Elżbiety Sikory - recenzja
2013-09-30
"Miękki, ciepły, zostający w pamięci dźwięk oboju Heleny Devilleneuve służył jako siła ekspresyjna i główna dramatyczna linia, podkreślona we wspaniały sposób przez kwintet smyczkowy" - tak o prawykonanym 6 września 2013 r. nowym utworze Elżbiety Sikory pisze prasa francuska. W recenzji czytamy m.in.:Mistrzostwo zarówno w pisaniu na instrumenty, jak i w technikach elektroakustycznych, które nabyła we Francji w Groupe de Recherche Musicale z Pierrem Schaefferem i François’em Baylem, następnie w IRCAM i Stanford w USA, sprawia, że kompozytorka pochodzenia polskiego, Elżbieta Sikora, lubi wprowadzać elementy elektroniki do swoich kompozycji. W utworze o tajemniczym tytule Twilling-Sonosphere dźwięk solowego oboju – wyjątkowa Hélène Devilleneuve – jest sterowany przez rodzaj interfejsu MIDI o nazwie Karlax, który wykonywał Tom Mays. To pomysł Rémi Dury (…): „Karlax pozwala manipulować dźwiękiem w czysty sposób reimplikując gest instrumentalisty na scenie”. (…) Dźwięk został następnie uprzestrzenniony przez acousmonium Motus przez Oliviera Lamarche'a przy użyciu konsoli projekcyjnej. Subtelne, a jednocześnie ekonomiczne zmiany dzieła w czasie rzeczywistym nadały naprzemienne wrażenie powiększonej przestrzeni, harmonicznej irydyzacji oraz rezonującej aury oboju. Miękki, ciepły, zostający w pamięci dźwięk oboju Heleny Devilleneuve, służył jako siła ekspresyjna i główna dramatyczna linia, podkreślona we wspaniały sposób przez kwintet smyczkowy.
Całość: http://www.resmusica.com/2013/09/10/lensemble-court-circuit-a-lheure-polonaise/
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!