Aktualności
"Madame Curie" Elżbiety Sikory w Operze Bałtyckiej
2014-01-20
"Chciałam intensywność postaci Marii przenieść na całość opery. Intensywność, która kryje się często w pianissimo spokoju, w zatrzymanych nutach, w szmerach, by wybuchnąć gdzie indziej ostrą barwą" - mówi o operze "Madame Curie", której najbliższe wystawienie odbędzie się 25 stycznia w Operze Bałtyckiej, Elżbieta Sikora. Premiera opery miała miejsce w listopadzie 2011 roku w Paryżu. Spektakl został entuzjastycznie przyjęty, zaś Elżbieta Sikora i odtwórczyni głównej roli, Anna Mikołajczyk-Niewiedział otrzymały nagrodę Sztorm Roku 2011.W uzasadnieniu czytaliśmy: za pasjonującą, na wskroś współczesną muzykę Elżbiety Sikory oraz fenomenalną kreację Anny Mikołajczyk, która stworzyła postać Marii Skłodowskiej-Curie z krwi i kości.
Sukces nowej opery potwierdza opinia krytyków. O stronie muzycznej dzieła Dorota Szwarcman pisze, że jest znakomita. To niby tradycyjna opera, nie taka z numerami, ale normalnie śpiewana, bez zabaw multimedialnych, ale jej język jest całkowicie współczesny. W bogatą orkiestrę wpleciona jest – dyskretnie, ale w sposób widoczny – elektronika. Partie wokalne są bardzo wymagające, ale świetnie napisane. Tej operze z pewnością należy się dalsze życie. Na razie podobno wszystkie cztery spektakle gdańskie wyprzedane.
Także Stanisław Suchora po obejrzeniu dzieła w Paryżu pisał na łamach Dwutygodnika, że muzycy orkiestry Opery Bałtyckiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego wykonali nowe dzieło bardzo dobrze, nie tylko ukazując w pełnym świetle siłę muzyki Sikory, ale także stanowiąc doskonałe oparcie dla akcji scenicznej (…) Sikora połączyła oba media z taką maestrią, że momentami trudno było ocenić, czy słyszymy „żywe” instrumenty, czy też ich „przedłużenia” płynące z głośników. Tradycyjny skład orkiestrowy kompozytorka wzbogaca między innymi o gitarę elektryczną, wykonującą często glissanda bądź punktującą muzyczny dyskurs, co zwraca na siebie uwagę ze względu na niecodzienność jej brzmienia w kontekście opery.
W marcu 2013 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta DVD z zapisem spektaklu. Wrażeniami po obejrzeniu i wysłuchaniu opery podzielił się z czytelnikami „Rzeczypospolitej” Jacek Marczyński, pisząc: „Madame Curie nie jest tylko ciągiem biograficznych obrazków. Stawia ważne pytania: czy każdy wynalazek jest dobrodziejstwem dla ludzkości? Czy idąc konsekwentnie drogą nauki nie wyrządza się krzywdy innym? (…) Spektakl Opery Bałtyckiej wciąga. Sprawia to muzyka Elżbiety Sikory – gęsta, mroczna i podporządkowana słowu, a także reżyseria Marka Weissa. (…) W skromnej, zwartej inscenizacji liczy się siła argumentów i emocji, te zaś Marek Weiss potrafi świetnie wydobyć z wykonawców. Spośród nich najważniejsza jest oczywiście ona – Madame Curie, czyli Anna Mikołajczyk. Stworzyła jedną z najlepszych kreacji na polskich scenach operowych ostatnich lat."Jeszcze raz serdecznie zapraszamy do wysłuchania wypowiedzi Elżbiety Sikory, Marka Weissa, Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz dr. Romana Luboradzkiego na temat „Madame Curie”.
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.