Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego w interpretacji Romana Rewakowicza - recenzje
2014-01-22
W ubiegłym roku na Ukrainie i w Rosji odbył się cykl 15 koncertów z muzyką Witolda Lutosławskiego. Inicjatorem projektu był dyrygent Roman Rewakowicz, który jest niestrudzonym popularyzatorem muzyki wybitnego kompozytora. Projekt polegał na realizacji w ciągu całego 2013 roku 15 symfonicznych wieczorów w największych miastach Ukrainy i Rosji z udziałem ukraińskich i rosyjskich orkiestr filharmonicznych i polskiego dyrygenta.Inicjatywa spotkała się nie tylko z dużym zainteresowaniem publiczności, ale także z szerokim oddźwiękiem w prasie ukraińskiej i rosyjskiej. Przestawiamy kilka fragmentów z wybranych relacji o koncertach:
„Koncert inauguracyjny, który odbył się w Sali im. Sergiusza Prokofiewa Donieckiej Filharmonii Obwodowej, był znakomity. Spotkanie z muzyką wybitnego polskiego kompozytora XX wieku Witolda Lutosławskiego z okazji 100. rocznicy jego urodzin i organizowane we współpracy ukraińskich i polskich instytucji, postawiło pozostałym wydarzeniom festiwalowym wysoką poprzeczkę. Znany polski dyrygent Roman Rewakowicz wraz z doniecką orkiestrą filharmoniczną, solistkami Beatą Bilińską (fortepian) i Joanną Freszel (sopran) potrafił przekazać skomplikowaną, niepowtarzalną zmienność dźwiękowo-barwowych płaszczyzn, osobliwe motywiczne wyrafinowanie i elegancję muzyki Witolda Lutosławskiego.”
(Halyna Stepanczenko „Pięć dni, które wstrząsnęły Donbasem”,„Kultura i Życie” 24, 14.06.2013).
"Właśnie takie, wydobywające wszystkie niuanse kompozytorskiego myślenia, było to wykonanie. Symfoniczna Orkiestra im. Sergiusza Prokofiewa całkowicie poddana artystycznej woli dyrygenta Romana Rewakowicza, wrażliwie akompaniująca wnikliwym i wyraźnym solistkom, brzmiała jak jeden organizm, złączony wysoką artystyczną ideą. A sekret Romana Rewakowicza, który zdumiał publiczność mistrzostwem i artystyczną precyzją, jest bardzo prosty – dyrygent po prostu ubóstwia muzykę Lutosławskiego i doskonale ją zna – stąd wynika pozytywna energia, która zniewala zarówno muzyków, i jak słuchaczy."
(Tamara Newinczana „Doniecki kulturalny skok”, „Muzyka” 4/2013)
„Oprócz konkursu festiwal był także wypełniony koncertami kameralnymi i symfonicznymi (...) oraz twórczymi spotkaniami i warsztatami zagranicznych gości. Jeśli chodzi o koncertowy program festiwalu to było w nim kilka jaskrawych punktów (...). Publiczności zapadła w pamięć inauguracja festiwalu – koncert Orkiestry Symfonicznej im. Sergiusza Prokofiewa Donieckiej Filharmonii Obwodowej. Wieczór poświęcony był 100-leciu urodzin Witolda Lutosławskiego. Po raz pierwszy w Doniecku zabrzmiały następujące jego utwory: "Koncert fortepianowy", „Mała suita”, „Livre pour orchestre”, „Chantefleurs et chantefables”. W koncercie wzięli udział polscy muzycy: Roman Rewakowicz (dyrygent), Joanna Freszel (sopran), Beata Bilińska (fortepian).”
Olga Holyńska „Porównujemy się z Donieckiem” - wrażenia z Pierwszego Międzynarodowego Festiwalu „Donbas Modern Music Art”, „Kultura Dzień”, 28.05.2013).
"Muzyczne siły Polski (dyrygent Roman Rewakowicz), Moskwy (pianista Lukas Geniušas) i Bielgorodu (Orkiestra Symfoniczna Bielgorodzkiej Filharmonii) zjednoczyły się, aby w mistrzowski sposób przedstawić utwory Lutosławskiego. Muzycy naszej orkiestry pokazali techniczną wirtuozerię, umiejętność racjonalnego zgłębienia wykonywanych partytur i ich emocjonalnego przeżycia. Orkiestrą kierował tego wieczoru Roman Rewakowicz – znany polski muzyk, dyrygent i kompozytor, działacz muzyczny. Zalicza się go do grona ciekawszych współczesnych interpretatorów utworów polskiego klasyka. Nawiasem mówiąc, koncert był włączony w siódmą serię abonamentową filharmonii pod nazwą „Vivat Maestro!”, w ramach której przedstawiani są wiodący dyrygenci. Zachwyciła energia, bardzo emocjonalna dyrygencka maniera Rewakowicza, podobny entuzjazm wzbudziła świetna gra jednego z najlepszych młodych pianistów naszego kraju Lukasa Geniušasa. Obaj muzycy ukazali tę nadzwyczajnej urody harmonię i (...) wypełnioną głębokimi myślami muzykę (...) Lutosławskiego. "
(Jekateryna Szapowarowa, "Promessa oznacza obietnicę","Biełgorodskije Izwiestia",13.11.2013)
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.