Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego w interpretacji Romana Rewakowicza - recenzje
2014-01-22
W ubiegłym roku na Ukrainie i w Rosji odbył się cykl 15 koncertów z muzyką Witolda Lutosławskiego. Inicjatorem projektu był dyrygent Roman Rewakowicz, który jest niestrudzonym popularyzatorem muzyki wybitnego kompozytora. Projekt polegał na realizacji w ciągu całego 2013 roku 15 symfonicznych wieczorów w największych miastach Ukrainy i Rosji z udziałem ukraińskich i rosyjskich orkiestr filharmonicznych i polskiego dyrygenta.Inicjatywa spotkała się nie tylko z dużym zainteresowaniem publiczności, ale także z szerokim oddźwiękiem w prasie ukraińskiej i rosyjskiej. Przestawiamy kilka fragmentów z wybranych relacji o koncertach:
„Koncert inauguracyjny, który odbył się w Sali im. Sergiusza Prokofiewa Donieckiej Filharmonii Obwodowej, był znakomity. Spotkanie z muzyką wybitnego polskiego kompozytora XX wieku Witolda Lutosławskiego z okazji 100. rocznicy jego urodzin i organizowane we współpracy ukraińskich i polskich instytucji, postawiło pozostałym wydarzeniom festiwalowym wysoką poprzeczkę. Znany polski dyrygent Roman Rewakowicz wraz z doniecką orkiestrą filharmoniczną, solistkami Beatą Bilińską (fortepian) i Joanną Freszel (sopran) potrafił przekazać skomplikowaną, niepowtarzalną zmienność dźwiękowo-barwowych płaszczyzn, osobliwe motywiczne wyrafinowanie i elegancję muzyki Witolda Lutosławskiego.”
(Halyna Stepanczenko „Pięć dni, które wstrząsnęły Donbasem”,„Kultura i Życie” 24, 14.06.2013).
"Właśnie takie, wydobywające wszystkie niuanse kompozytorskiego myślenia, było to wykonanie. Symfoniczna Orkiestra im. Sergiusza Prokofiewa całkowicie poddana artystycznej woli dyrygenta Romana Rewakowicza, wrażliwie akompaniująca wnikliwym i wyraźnym solistkom, brzmiała jak jeden organizm, złączony wysoką artystyczną ideą. A sekret Romana Rewakowicza, który zdumiał publiczność mistrzostwem i artystyczną precyzją, jest bardzo prosty – dyrygent po prostu ubóstwia muzykę Lutosławskiego i doskonale ją zna – stąd wynika pozytywna energia, która zniewala zarówno muzyków, i jak słuchaczy."
(Tamara Newinczana „Doniecki kulturalny skok”, „Muzyka” 4/2013)
„Oprócz konkursu festiwal był także wypełniony koncertami kameralnymi i symfonicznymi (...) oraz twórczymi spotkaniami i warsztatami zagranicznych gości. Jeśli chodzi o koncertowy program festiwalu to było w nim kilka jaskrawych punktów (...). Publiczności zapadła w pamięć inauguracja festiwalu – koncert Orkiestry Symfonicznej im. Sergiusza Prokofiewa Donieckiej Filharmonii Obwodowej. Wieczór poświęcony był 100-leciu urodzin Witolda Lutosławskiego. Po raz pierwszy w Doniecku zabrzmiały następujące jego utwory: "Koncert fortepianowy", „Mała suita”, „Livre pour orchestre”, „Chantefleurs et chantefables”. W koncercie wzięli udział polscy muzycy: Roman Rewakowicz (dyrygent), Joanna Freszel (sopran), Beata Bilińska (fortepian).”
Olga Holyńska „Porównujemy się z Donieckiem” - wrażenia z Pierwszego Międzynarodowego Festiwalu „Donbas Modern Music Art”, „Kultura Dzień”, 28.05.2013).
"Muzyczne siły Polski (dyrygent Roman Rewakowicz), Moskwy (pianista Lukas Geniušas) i Bielgorodu (Orkiestra Symfoniczna Bielgorodzkiej Filharmonii) zjednoczyły się, aby w mistrzowski sposób przedstawić utwory Lutosławskiego. Muzycy naszej orkiestry pokazali techniczną wirtuozerię, umiejętność racjonalnego zgłębienia wykonywanych partytur i ich emocjonalnego przeżycia. Orkiestrą kierował tego wieczoru Roman Rewakowicz – znany polski muzyk, dyrygent i kompozytor, działacz muzyczny. Zalicza się go do grona ciekawszych współczesnych interpretatorów utworów polskiego klasyka. Nawiasem mówiąc, koncert był włączony w siódmą serię abonamentową filharmonii pod nazwą „Vivat Maestro!”, w ramach której przedstawiani są wiodący dyrygenci. Zachwyciła energia, bardzo emocjonalna dyrygencka maniera Rewakowicza, podobny entuzjazm wzbudziła świetna gra jednego z najlepszych młodych pianistów naszego kraju Lukasa Geniušasa. Obaj muzycy ukazali tę nadzwyczajnej urody harmonię i (...) wypełnioną głębokimi myślami muzykę (...) Lutosławskiego. "
(Jekateryna Szapowarowa, "Promessa oznacza obietnicę","Biełgorodskije Izwiestia",13.11.2013)
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.