Aktualności
"Niepokalana Królowa" i "Słowiański Papież" - przed prawykonaniem
2014-04-17
Mimo pracowitego dla osoby duchownej okresu, jakim jest Wielki Tydzień, ks. Wojciech Kałamarz znalazł czas, aby porozmawiać z nami o swoich utworach, których prawykonanie odbędzie się 21 kwietnia w Warszawie.
Wywiad przeprowadziła Jadwiga Marchwica. Dziś prezentujemy jego fragmenty:
JM: Historia powstania „Słowiańskiego Papieża” wiąże się z Wawelem, a jak było w przypadku „Niepokalanej Królowej”?
WK: Ta kompozycja powstała z potrzeby serca, jest bardziej „moja”, mocniej podąża za światem mojej wyobraźni niż „Słowiański Papież”, podyktowany tekstem Słowackiego. Utwór powstał 3 maja 2010, a więc w Uroczystość Królowej Polski, święto zarówno religijne, jak i państwowe. Tekst krakowskiego twórcy, Stanisława Wyspiańskiego, również miał ogromny wpływ na brzmienie tego utworu.
JM: Czy poza tekstem, ważne jest dla pana, gdzie utwór zabrzmi?
WK: Jestem chórzystą i dyrygentem chóralnym z wykształcenia, więc doskonale rozumiem, że utwór chóralny, zwłaszcza o tematyce sakralnej, potrzebuje przestrzeni i związanego z nią pogłosu. Jednak dla mnie w utworach religijnych ważniejsze od konkretnej świątyni, jest sacrum, obecność Boga w świątyni i uwielbienie Go poprzez śpiew jego stworzeń.
JM: Czy nowe kompozycje charakteryzują się innym językiem muzycznym?
WK: Jeszcze przed wydaniem nut w PWM, obydwa utwory trafiły na płytę, dedykowaną Janowi Pawłowi II. Doszły do mnie głosy, o rozpoznawalnym języku, harmonii moich kompozycji, co ogromnie mnie cieszy. Mój język muzyczny na pewno zmienia się, choć jako ksiądz, nie mogę poświęcać zbyt dużo czasu na jego kreowanie. Uwielbiam tworzyć, jednak zazwyczaj, kiedy już pierwsza myśl pojawi się w głowie, musi poczekać na odpowiedni czas i opracowane na papierze.
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.