Aktualności
Festiwal Musica Polonica Nova
2014-03-31
W dniach 4-12 kwietnia we Wrocławiu odbywać się będzie 29. Musica Polonica Nova, festiwal będący prawdziwym świętem polskiej muzyki współczesnej. Na koncertach zabrzmią utwory m.in. Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Wojciecha Kilara i Tadeusza Wieleckiego.
Dyrektorem naczelnym festiwalu jest Andrzej Kosendiak, zaś dyrekcję artystyczną sprawuje Szymon Bywalec. Między 4 a 12 kwietnia na jedenastu koncertach zostanie zaprezentowanych ponad pięćdziesiąt kompozycji – w tym kilkanaście prawykonań.
Pierwszego dnia festiwalu odbędzie się panel dyskusyjny poświęcony spuściźnie Andrzeja Chłopeckiego, który był dyrektorem artystycznym festiwalu. Tego samego dnia odbędzie się koncert in memoriam, na którym po raz pierwszy zabrzmi m.in. utwór Tadeusza Wieleckiego „Przędzie się nić… IV na kontrabas i zespół kameralny (2012).
5 marca na koncercie „Ezoteryczni outsiderzy” przypomniana zostanie twórczość Barbary Buczek, jednej z najbardziej oryginalnych polskich kompozytorek XX wieku.
Utwór „Fantasmagoria” na fortepian preparowany i perkusję (1970-1971) Kazimierza Serockiego wykonają na koncercie 6 kwietnia Małgorzata Walentynowicz (fortepian) i Agnieszka Koprowska-Born (perkusja).
Utwór „Dziennik zapełniony w połowie” na wiolonczelę, perkusję i smyczki Aleksandra Nowaka zostanie prawykonany 10 kwietnia w ramach festiwalu Musica Polonica Nova.W partii solowej wiolonczeli usłyszymy Magdalenę Bojanowską, a Wrocławską Orkiestrę Kameralną „Leopoldinum” poprowadzi Ernst Kovacic.
Również 10 kwietnia na koncercie „Trzecie miejsce po przecinku, czyli jedna Bródka” zabrzmi utwór kompozytora, który w 2013 roku nawiązał współpracę z naszym wydawnictwem, Sławomira Kupczaka pt. „Trzecie miejsce po przecinku” na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję – będzie to prawykonanie tego utworu.
„Koncert na flet i orkiestrę” Pawła Mykietyna – utwór prawykonany w listopadzie zeszłego roku w Łodzi – zostanie ponownie wykonany na koncercie 11 kwietnia. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Benjamin Shwartz, w partiach solowych fletu usłyszymy Łukasza Długosza i Agatę Kielar-Długosz.
Koncert finałowy będzie prawdziwą ucztą dla melomanów. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Michała Klauzy oraz Mateusz Borowiak (fortepian), Arkadiusz Adamski (klarnet) i Chór Żeński Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach (Mirosława Knapik – przygotowanie chóru) wykonają 4 utwory. Będą to: „Upstairs – Downstairs” na 2 chóry dziewczęce lub chłopięce i orkiestrę (1971) Wojciecha Kilara, „Koncert fortepianowy” (1962) Andrzeja Panufnika oraz dwa dzieła, które wyszły spod pióra kompozytorów urodzonych w latach 70. XX wieku - „Concerto 2000" na klarnet i orkiestrę symfoniczną (2000) Marcela Chyrzyńskiego oraz „IN” na wielką orkiestrę symfoniczną (2013) Agaty Zubel.
W programie ponadto znalazły się „ReVerse 4" na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2014) oraz „Flow 3"" na gitarę elektryczną, klarnet basowy i elektronikę (2014) Adama Porębskiego (laureata Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego), „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka, „Kooperatywa II” na wiolonczelę i akordeon (2010) Wojciecha Ziemowita Zycha, „e” na klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2007) Macieja Jabłońskiego.
Najczęściej czytane:
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.