PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„PER MUSICAM AD ASTRA” – II Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika w Toruniu

2014-09-08

W dniach 10 – 14 września 2014 roku podczas drugiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA” w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu będzie można usłyszeć kilkanaście chórów z całego świata.

 

„PER MUSICAM AD ASTRA” to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium i Agencji Meeting Music. Nazwa Festiwalu nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika i tym samym wpisuje się w kulturalny krajobraz Torunia. W drugiej edycji Festiwalu wezmą udział chóry i zespoły wokalne z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii, Sri Lanki i Węgier. Przez pięć festiwalowych dni będzie można wziąć udział w jedenastu koncertach.


10 września odbędzie się koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie Mass for Peace Karla Jenkinsa. Wykonawcami będą: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium. Całość poprowadzi Dainius Pavilionis. The Armed Man. A Mass for Peace – utwór dedykowany ofiarom Kosowa został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Kilkukrotnie wykonywany w Polsce, nie miał jeszcze swojej premiery w Toruniu. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisuje się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji jest uzasadnione z powodu dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie Mszy o Pokój Karla Jenkinsa będzie miało jeszcze silniejszy przekaz.


Jednym z celów głównych Festiwalu jest promocja w obecności międzynarodowej publiczności polskiej muzyki chóralnej. Dlatego na 11 września 2014 r. zaplanowany został koncert galowy Kontemplacja – ekspresja w wykonaniu zespołu Camerata Silesia, którego znaczną część repertuaru będą stanowiły współczesne utwory rodzimych kompozytorów. Koncert odbędzie się w Kościele Św. Ducha w Toruniu.


13 września będzie miał miejsce drugi koncert galowy Per Musicam ad Astra, podczas którego wystąpi Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania. Zaprezentowana zostanie kompozycja Urmasa Sisaska Gloria Patri – cykl 24 hymnów, do których stworzenia inspiracją była astronomia. Koncertowi towarzyszyć będzie prezentacja medialna wraz z komentarzem, którą przygotował Piotr Majewski - dziennikarz i popularyzator astronomii.

Ważnym punktem imprezy jest fakultatywna oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w Festiwalu będą miały okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez dr Kirby’ego Shawa i prof. Krzysztofa Szydzisza. Dr Kirby Shaw jest postacią, która znacząco wpłynęła na kształt edukacji chóralnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym dzielił się z odbiorcami w 45 stanach USA, Kanadzie, Australii, na Bahamach, w Chinach, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Polsce, na Litwie i Filipinach. Prof. Krzysztof Szydzisz jest dyrygentem, specjalistą z zakresu emisji głosu, logopedą, menedżerem kultury. Jest konsultantem wokalnym polskich i zagranicznych zespołów chóralnych.


Per Musicam ad Astra – Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika już po raz drugi będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej. Celem przedsięwzięcia jest również promocja bogatej oferty turystycznej i kulturalnej miasta Torunia i regionu Kujawsko-Pomorskiego. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Bezpłatne wejściówki na wszystkie koncerty będą dostępne w kasie Dworu Artusa.

Więcej informacji na stronie: www.pmaa.pl

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.