Aktualności
„PER MUSICAM AD ASTRA” – II Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika w Toruniu
2014-09-08
W dniach 10 – 14 września 2014 roku podczas drugiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA” w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu będzie można usłyszeć kilkanaście chórów z całego świata.
„PER MUSICAM AD ASTRA” to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium i Agencji Meeting Music. Nazwa Festiwalu nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika i tym samym wpisuje się w kulturalny krajobraz Torunia. W drugiej edycji Festiwalu wezmą udział chóry i zespoły wokalne z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii, Sri Lanki i Węgier. Przez pięć festiwalowych dni będzie można wziąć udział w jedenastu koncertach.
10 września odbędzie się koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie Mass for Peace Karla Jenkinsa. Wykonawcami będą: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium. Całość poprowadzi Dainius Pavilionis. The Armed Man. A Mass for Peace – utwór dedykowany ofiarom Kosowa został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Kilkukrotnie wykonywany w Polsce, nie miał jeszcze swojej premiery w Toruniu. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisuje się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji jest uzasadnione z powodu dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie Mszy o Pokój Karla Jenkinsa będzie miało jeszcze silniejszy przekaz.
Jednym z celów głównych Festiwalu jest promocja w obecności międzynarodowej publiczności polskiej muzyki chóralnej. Dlatego na 11 września 2014 r. zaplanowany został koncert galowy Kontemplacja – ekspresja w wykonaniu zespołu Camerata Silesia, którego znaczną część repertuaru będą stanowiły współczesne utwory rodzimych kompozytorów. Koncert odbędzie się w Kościele Św. Ducha w Toruniu.
13 września będzie miał miejsce drugi koncert galowy Per Musicam ad Astra, podczas którego wystąpi Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania. Zaprezentowana zostanie kompozycja Urmasa Sisaska Gloria Patri – cykl 24 hymnów, do których stworzenia inspiracją była astronomia. Koncertowi towarzyszyć będzie prezentacja medialna wraz z komentarzem, którą przygotował Piotr Majewski - dziennikarz i popularyzator astronomii.
Ważnym punktem imprezy jest fakultatywna oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w Festiwalu będą miały okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez dr Kirby’ego Shawa i prof. Krzysztofa Szydzisza. Dr Kirby Shaw jest postacią, która znacząco wpłynęła na kształt edukacji chóralnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym dzielił się z odbiorcami w 45 stanach USA, Kanadzie, Australii, na Bahamach, w Chinach, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Polsce, na Litwie i Filipinach. Prof. Krzysztof Szydzisz jest dyrygentem, specjalistą z zakresu emisji głosu, logopedą, menedżerem kultury. Jest konsultantem wokalnym polskich i zagranicznych zespołów chóralnych.
Per Musicam ad Astra – Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika już po raz drugi będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej. Celem przedsięwzięcia jest również promocja bogatej oferty turystycznej i kulturalnej miasta Torunia i regionu Kujawsko-Pomorskiego. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury.
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Bezpłatne wejściówki na wszystkie koncerty będą dostępne w kasie Dworu Artusa.
Więcej informacji na stronie: www.pmaa.pl
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.