Aktualności
„PER MUSICAM AD ASTRA” – II Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika w Toruniu
2014-09-08
W dniach 10 – 14 września 2014 roku podczas drugiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA” w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu będzie można usłyszeć kilkanaście chórów z całego świata.
„PER MUSICAM AD ASTRA” to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium i Agencji Meeting Music. Nazwa Festiwalu nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika i tym samym wpisuje się w kulturalny krajobraz Torunia. W drugiej edycji Festiwalu wezmą udział chóry i zespoły wokalne z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii, Sri Lanki i Węgier. Przez pięć festiwalowych dni będzie można wziąć udział w jedenastu koncertach.
10 września odbędzie się koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie Mass for Peace Karla Jenkinsa. Wykonawcami będą: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium. Całość poprowadzi Dainius Pavilionis. The Armed Man. A Mass for Peace – utwór dedykowany ofiarom Kosowa został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Kilkukrotnie wykonywany w Polsce, nie miał jeszcze swojej premiery w Toruniu. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisuje się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji jest uzasadnione z powodu dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie Mszy o Pokój Karla Jenkinsa będzie miało jeszcze silniejszy przekaz.
Jednym z celów głównych Festiwalu jest promocja w obecności międzynarodowej publiczności polskiej muzyki chóralnej. Dlatego na 11 września 2014 r. zaplanowany został koncert galowy Kontemplacja – ekspresja w wykonaniu zespołu Camerata Silesia, którego znaczną część repertuaru będą stanowiły współczesne utwory rodzimych kompozytorów. Koncert odbędzie się w Kościele Św. Ducha w Toruniu.
13 września będzie miał miejsce drugi koncert galowy Per Musicam ad Astra, podczas którego wystąpi Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania. Zaprezentowana zostanie kompozycja Urmasa Sisaska Gloria Patri – cykl 24 hymnów, do których stworzenia inspiracją była astronomia. Koncertowi towarzyszyć będzie prezentacja medialna wraz z komentarzem, którą przygotował Piotr Majewski - dziennikarz i popularyzator astronomii.
Ważnym punktem imprezy jest fakultatywna oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w Festiwalu będą miały okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez dr Kirby’ego Shawa i prof. Krzysztofa Szydzisza. Dr Kirby Shaw jest postacią, która znacząco wpłynęła na kształt edukacji chóralnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym dzielił się z odbiorcami w 45 stanach USA, Kanadzie, Australii, na Bahamach, w Chinach, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Polsce, na Litwie i Filipinach. Prof. Krzysztof Szydzisz jest dyrygentem, specjalistą z zakresu emisji głosu, logopedą, menedżerem kultury. Jest konsultantem wokalnym polskich i zagranicznych zespołów chóralnych.
Per Musicam ad Astra – Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika już po raz drugi będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej. Celem przedsięwzięcia jest również promocja bogatej oferty turystycznej i kulturalnej miasta Torunia i regionu Kujawsko-Pomorskiego. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury.
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Bezpłatne wejściówki na wszystkie koncerty będą dostępne w kasie Dworu Artusa.
Więcej informacji na stronie: www.pmaa.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.