Aktualności
Wystawa prof. Czesława Dźwigaja
2015-01-12
14 stycznia 2015 r. zapraszamy do Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie. O godz. 18:00 odbędzie się tam wernisaż wystawy prof. Czesława Dźwigaja, zatytułowanej Homage to Requiem.
W związku z tym, że inspiracją do jej powstania był utwór Romana Maciejewskiego Missa pro defunctis, gościem honorowym będzie brat kompozytora – Wojciech Maciejewski.
Na ekspozycję składa się 30 obrazów, 38 rysunków oraz 14 rzeźb, podzielonych na dwa cykle. Jak sam artysta deklaruje, preludium stanowi cykl rysunków – Transfiguracje oraz 8 rzeźb, zebranych w rozdział odpowiadający kolejnym podstawowym częściom Requiem; uwertura to 27 obrazów do 27 części utworu muzycznego, zakończonych dyptykiem Studium I i Studium II oraz finałowym wielkim obrazem Requiem. Missa pro defunctis. Codę tworzy 6 rzeźb Signum temporis oraz 12 rysunków z powstałej przed paroma laty poetycko-plastycznej kompozycji Cytaty z lekcji umierania. Praca nad całością wystawy trwała przez ostatnie 4 lata. Poszczególne obrazy są tak eksponowane, że można oglądać je, słuchając indywidualnie muzyki Requiem przez dołączone słuchawki.
Czesław Dźwigaj urodził się w 1950 roku w Nowym Wiśniczu.
Tam w 1971 roku ukończył Liceum Sztuk Plastycznych. W 1977 roku uzyskał dyplom na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz aneks z Grafiki Książki. Profesor zwyczajny, prowadzi Pracownię Rzeźby w Ceramice na ASP w Krakowie. Kierownik Katedry Sztuki na Katolickim Uniwersytecie w Rużomberok (Słowacja), w latach 1994-2011 wykładowca Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II w Krakowie, visiting professor kilku uczelni w Europie. W dorobku artystycznym ma kilkadziesiąt pomników zrealizowanych na wszystkich kontynentach świata, około 600 medali, ponad 50 spi-żowych port, a także szereg całościowych wnętrz sakralnych, polichromii i witraży. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, miał kilkanaście wystaw indywidualnych. Wydał trzy tomy poetyckie oraz opublikował szereg krytycznych artykułów o sztuce. Od 2002 roku stała ekspozycja jego dorobku artystycznego znajduje się w Muzeum Ziemi Wiśnickiej, a od roku 2008 kilkadziesiąt modeli jego monumentalnych prac można oglądać na stałej ekspozycji w zamku Lubomirskich w Nowym Wiśniczu. Wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych w Polsce i poza granicami kraju oraz wśród zbiorów licznych koneserów sztuki.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.