Aktualności
Cyberiada Krzysztofa Meyera i Portret (The Portrait) Mieczysława Wajnberga w Teatrze Wielkim - Opery Narodowej
2015-01-05
Już wkrótce na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zaprezentowane zostaną dwa utytułowane spektakle Teatru Wielkiego w Poznaniu, które swoją premierę miały w 2013 roku.
16 stycznia
Mieczysław Wajnberg, Portret
Bohaterem Portretu, opery skomponowany przez Mieczyława Wajnberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.
Dzieło Wajnberga w przejmujący sposób odnosi się do życia samego kompozytora. Jego realizacji podjął się David Pountney, który wcześniej wyreżyserował Pasażerkę. Osadził on je we współczesnych ramach, przekonując, że temat uzależnienia artystów od powierzchownej sławy jest wciąż bardzo aktualny…
Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.
https://www.youtube.com/watch?v=QoP7ONkSBIw
https://www.youtube.com/watch?v=q_wwZnoCea4
18 stycznia
Krzysztof Meyer, Cyberiada
Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.
Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.
Justin C. Arienti został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada.
Portret Mieczysław Wajnberg
16 stycznia 2015, piątek, godz. 19:00
Cyberiada Krzysztof Meyer
18 stycznia 2015, niedziela, godz. 18:00
Teatr Wielki-Opera Narodowa
Informacje, realizatorzy i obsada:
Mieczysław Wajnberg
Portret
Opera w trzech aktach
Libretto: Aleksander Miedwiediew na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola
Polska prapremiera: 6/12/2013
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania: 2 godz. 40 min., w tym jedna przerwa
Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Reżyseria: David Pountney
Scenografia: Dan Potra
Reżyseria świateł: Linus Fellbom
Adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva
Współpraca artystyczna: Opera North Production, Wielka Brytania
Wydawca : Sikorski Musikverlage
Obsada:
Czartkow – Jacek Laszczkowski
Nikita – Jaromir Trafankowski
Marszand / Właściciel domu / Dziennikarz / Profesor / Hrabia – Stanisław Kuflyuk
Latarnik / Szlachcic – Piotr Friebe
Inspektor policji / Generał / Dygnitarz – Rafał Korpik
Sprzedawczyni / Dama – Monika Mych-Nowicka
I Sprzedawca / I Kelner / Turek – Marek Szymański
II Sprzedawca – Karol Bochański
II Kelner / Oficer kawalerii – Kornel Maciejowski
III Sprzedawca / Dygnitarz – Andrzej Ogórkiewicz
Stara szlachcianka – Sylwia Złotkowska
Liza, jej córka – Galina Kuklina
Psyche – Maria Marcinkiewicz-Górna
Ślepy flecista – Sebastian Łukaszewski
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie Krzysztof Meyer
Cyberiada Krzysztof Meyer
Fantastyczna opera komiczna w trzech aktach
Libretto kompozytora na podstawie cyklu opowiadań Stanisława Lema
Premiera: 25/05/2013
Czas trwania: 2 godz. 30 min., w tym jedna przerwa
Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
Reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun
Scenografia: Justin C. Arienti
Reżyseria świateł: Marek Rydian
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto
Wydawca : Sikorski Musikverlage.
Obsada:
Cudzoziemiec – Piotr Friebe
Konstruktor Trull / Starzec / Duch Trulla – Adam Palka
Pierścień – Barbara Gutaj-Monowid
Królowa Genialina – Roma Jakubowska-Handke
Król Mandarylion Największy – Marek Szymański
Wielowiec listonosz – Magdalena Wilczyńska-Goś
Chytrian – Tomasz Mazur
Król Rozporyk – Karol Bochański
Winodur Polimeryczny – Rafał Korpik
Stara Cyberownica – Vera Baniewicz
Automateusz – Jaromir Trafankowski
Wuch 1 – Natalia Puczniewska
Wuch 2 – Magdalena Wilczyńska-Goś
Właściciel sklepu – Michał Marzec
Konsulent adwokatów – Bartłomiej Szczeszek
Juris Konsulent – Rafał Korpik
Doradca Doskonały Wojciech Siedlecki
Tancerki: Natalia Trafankowska, Zuzanna Perszewska
Akrobaci powietrzni: Maciej Astramowicz, Karin Kašulina, Aleksandra Melska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Obsada może ulec zmianie.
fot. K.Zalewska
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.