PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Koncert – Gala z okazji 10–lecia istnienia Stowarzyszenia Miłośników Opery Krakowskiej ARIA

2015-01-12

Koncert z okazji jubileuszu Stowarzyszenia „Aria” skupiającego osoby zafascynowane muzyką operową odbędzie się 31 stycznia (sobota, godz. 18.30). Podczas wieczoru wystąpią cenieni artyści, którzy oklaskiwani byli na polskich i zagranicznych scenach operowych, a dzięki organizowanym przez „Arię” cyklicznym spotkaniom dali się poznać widowni także poza sceną. 


Stowarzyszenie powstało w listopadzie 2004 roku w celu wspierania działalności Opery Krakowskiej. Członkowie Stowarzyszenia wspólnie oglądają krakowskie spektakle operowe i raz w miesiącu spotykają się we własnym gronie na cyklicznym programie. Nie ograniczają się tylko do Krakowa. Odbywają liczne podróże do domów operowych w Polsce i w Europie. Zarząd Stowarzyszenia organizuje kilka razy w roku wyjazdy dla swoich członków i sympatyków na spektakle oraz koncerty filharmoniczne.
 

Stowarzyszenie przybliża świat opery melomanom poprzez swoje działania, promujące ten gatunek sztuki. Jednym z nich jest cykliczny program „Spotkanie z Artystą”, który ma miejsce raz w miesiącu, w niedzielę, w Sali Kameralnej Opery. Do udziału w programie zapraszani są soliści, dyrygenci, reżyserzy operowi, choreografowie, autorzy scenografii i kostiumów. Gośćmi programu było wiele wspaniałych osobistości świata operowego. Jednym z pierwszych, w roku 2006, był Wiesław Ochman, z którym Zarząd utrzymuje serdeczne i ciepłe kontakty. Gośćmi byli również m in.: Teresa ŻylisGara, Małgorzata Walewska, Mariusz Kwiecień, który jest członkiem honorowym Stowarzyszenia, Andrzej Dobber, Wojciech Śmiłek, oraz słynni dyrygenci jak Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski, Łukasz Borowicz, Kazimierz Kord. Zaproszeni zostali również autorzy książek o operze : Józef Kański (Przewodnik operowy), Piotr Kamiński z Paryża (Tysiąc i jedna opera), Barbara Jakubowska z Nowego Jorku.(Okiem i uchem Basi Jakubowskiej). Każdy artysta będący gościem programu daje się poznać zebranej na widowni publiczności, odpowiadając na pytania redaktora prowadzącego program. Miłośnicy opery chcą dowiedzieć się jak wygląda kształcenie, rozwój kariery, życie prywatne, jakie są pozazawodowe zainteresowania zaproszonego gościa, który najczęściej jest ulubieńcem krakowskiej publiczności. Stowarzyszenie prowadzi też wiele innych akcji mających na celu propagowanie muzyki operowej.
Stowarzyszenie liczy dzisiaj (koniec grudnia 2014 r.)– 165 członków, melomanów, wielbicieli muzyki operowej i artystów Opery Krakowskiej.

Jubileusz to święto Stowarzyszenia i Opery Krakowskiej, partnerów od 10 lat współpracujących ze sobą i realizujących wspólnie działania popularyzujące muzykę klasyczną. To szczególny wieczór, w którym bohaterem i gościem specjalnym jest krakowska publiczność, ta najwytrwalsza, odwiedzająca po wielekroć nie tylko scenę przy ul. Lubicz, ale i najbardziej odległe sceny operowe świata, dumna z osiągnięć polskich wokalistów i twórców teatru operowego, nieustająca w działaniach zmierzających do stworzenia mieszkańcom Krakowa okazji do poznania piękna muzyki operowej.

Galowy Koncert na Antresoli Opery Krakowskiej odbędzie się z udziałem wspaniałych solistów Naszej Opery: Katarzyny Oleś – Blacha, Iwony Sochy, Tomasza Kuka, Volodymyra Pankiva oraz orkiestry kameralnej składającej się z muzyków Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją koncertmistrza Pawła Wójtowicza. W programie słynne przeboje operowe wykonane zostaną specjalnie dla Stowarzyszenia Miłośników Opery Krakowskiej ARIA. Koncert jest imprezą zamkniętą, wstęp tylko za imiennymi zaproszeniami. Po koncercie odbędzie się uroczysty bankiet przy muzyce tanecznej w Restauracji Operowej.

 

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?