Aktualności
Książki 2014
2015-01-20
Przełom roku na rynku książki to już tradycyjnie czas podsumowań i wszelkiego rodzaju plebiscytów. Redakcje kulturalne różnych mediów wybierają najważniejsze książki, blogerzy ogłaszają swoje prywatne rankingi.
Czytelnicy mogą do wyników podchodzić z dystansem i traktować je jako zabawę, najczęściej jednak plebiscyty wzbudzają wśród miłośników literatury dyskusje. Są czymś w rodzaju podpowiedzi, którą książkę warto jeszcze przeczytać i która lektura zostanie zapamiętana na dłużej.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało w ubiegłym roku szereg publikacji, które to chcemy Państwu jeszcze raz przybliżyć.
1.Dariusz Czaja – Kwintesencje.Pasaże barokowe
Ta książka nie jest dla fachowców – ci wiedzą więcej i poradzą sobie bez niej znakomicie. Ale nie jest także przewodnikiem dla zbłąkanych – niewiele w niej z ducha dydaktyki. Dla kogo więc? Myślę, że dla tych, którzy muzyką żyją, mocniej: którzy bez muzyki żyć nie potrafią. Dla tych, dla których muzyka jest – pośród innych języków – językiem najważniejszym, a to znaczy, że nie szukają w niej (tylko) przyjemności, ale nade wszystko emocjonalnych poruszeń dużej miary i odkryć poznawczej natury. [Dariusz Czaja]
2.Beata Bolesławska-Lewandowska – Panufnik.Architekt emocji
Publikacja, ukazująca się w setną rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika, jest zbiorem wywiadów z osobami z otoczenia kompozytora. Wśród nich znaleźli się jego najbliżsi (żona, dzieci), a także przyjaciele oraz wybitni dyrygenci i artyści, z którymi współpracował. Całość poprzedzona jest wstępem Adama Zagajewskiego.
3.Andrzej Chłopecki – Dziennik ucha. Słuchane na ostro.
Dwa cykle felietonów, które w latach 1993–2012 były publikowane w magazynie „Res Publica” i „Gazecie Wyborczej”. Andrzej Chłopecki regularnie w nich uwodził czytelników ważnością tematów, barwnym językiem i bezkompromisowością swoich sądów. Zebrane tu razem, tworzą niezwykły obraz współczesnego życia muzyki w Polsce.
4.Marcin Tadeusz Łukaszewski – Przewodnik po muzyce fortepianowej
„Przewodnik...” jest adresowany głównie do melomanów, którym może służyć do poszukiwania informacji o najbardziej popularnych dziełach i kompozytorach muzyki fortepianowej. Książka została opracowana w taki sposób, aby mogła również być przydatna dla osób związanych zawodowo z muzyką (pianistów, nauczycieli gry fortepianowej oraz teoretyków muzyki i muzykologów).
5.Józej Kański – Przewodnik operowy
Popularny przewodnik operowy w nowej odsłonie! Autor dodał opisy 30 nowych oper, w tym "Sen nocy letniej" Brittena, "Pułapka" Krauzego czy "Maria Stuart" Donizettiego. Całość zyskała też atrakcyjną szatę graficzną.
6.Piotr Kamiński – Sto i jedna opera – ebook
Skrócona wersja popularnego przewodnika "Tysiąc i jedna opera" po raz pierwszy w formie ebooka. Zawiera streszczenia akcji najważniejszych oper, historie powstania utworów, wnikliwe analizy dzieł. Książka jest zapowiedzią nowego jednotomowego wydania drukowanego.
7.Charles Rosen – Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven
„Styl klasyczny…" Charlesa Rosena jest książką wybitną, niezwykłą i fascynującą. Nikt dotąd tak wnikliwie, głęboko i odkrywczo nie odczytał muzyki, którą ofiarowało nam tych trzech: Haydn, Mozart, Beethoven”. [Mieczysław Tomaszewski]
8.Sally Banes - Terpsychora w tenisówkach
Jest to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna.
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.