Aktualności
Złota kolekcja płytowa z okazji jubileuszu Witolda Rowickiego
2015-02-03
W 2014 roku minęła setna rocznica urodzin i dwudziesta piąta rocznica śmierci Witolda Rowickiego, wybitnego polskiego dyrygenta, pedagoga i propagatora polskiej muzyki na świecie. Z tej okazji opublikowano wyjątkowy 5-płytowy album z nagraniami tego znakomitego artysty, zrealizowanymi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (obecnie NOSPR).
Repertuar każdej z pięciu jubileuszowych płyt został starannie przemyślany i dobrany tak, aby podkreślić wszechstronność i geniusz Maestro Rowickiego. Zaś wybór kilku nagrań spośród całego ogromnego dorobku Rowickiego stanowić musiał nie lada wyzwanie, gdyż - jak wspomina Jan Popis - autor koncepcji i opracowania redakcyjno-wydawniczego: Dzieło fonograficzne Witolda Rowickiego, samo w sobie pozostaje dokonaniem niezwykłym, tak w wymiarze artystycznym, jak sama już liczba dyrygenckich kreacji Mistrza, musi wywoływać wrażenie kolosalne. Ktoś, nie bez racji powiedział, że gdyby się udało wydać na płytach wszystkie nagrania Rowickiego, nasza rodzima dyskografia mogłaby poszczycić się kolekcją porównywalną z legendarną The Royal Collection Leonarda Bernsteina (cyt. za J. Popis, książeczka dołączona do albumu, s. 20).
Pierwsze dwie płyty to monografie kompozytorskie z dziełami Karola Szymanowskiego (Uwertura koncertowa, III Symfonia „Pieśń o nocy” oraz balet Harnasie) i Mieczysława Karłowicza (Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, Koncert skrzypcowy z partią solową Wandy Wiłkomirskiej). Na kolejnej znajdują się utwory wybitnych polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku: Uwertura tragiczna Andrzeja Panufnika, Koncert na orkiestrę i Musica sinfonica in tre movimenti Grażyny Bacewicz oraz Kościelec 1909 i Krzesany Wojciecha Kilara. Czwarta płyta to już z kolei dzieła kompozytorów rosyjskich – Anatolija Ladowa (Zaczarowane jezioro), Modesta Musorgskiego (Hopak z opery „Jarmark Soroczyński” oraz Noc na Łysej Górze z opery „Chowańszczyzna”), a także Piotra Czajkowskiego (V Symfonia). Kolekcję zamykają Koncert fortepianowy Roberta Schumanna (sol. Arturo Benedetti-Michelangeli) oraz II koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa (sol. Artur Rubinstein), zawarte na piątej płycie.
Kolekcja Witold Rowicki - W stulecie urodzin wydana została jako podsumowanie uroczystości jubileuszowych przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz MUZĘ – Polskie Nagrania.
Więcej informacji znaleźć można na stronach wydawców:
http://spa-m.pl/witold-rowicki
http://polskienagrania.com.pl/oferta/muzyka_powazna/witold_rowicki._w_stulecie_urodzin/
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.