Aktualności
XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater z polską premierą III Symfonii Łukaszewskiego
2015-04-27
W dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie odbędzie się XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Ważnymi wydarzeniami 25. edycji festiwalu będą koncert z okazji 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem kompozytora oraz polska premiera III Symfonii Pawła Łukaszewskiego.
Podczas jubileuszowej edycji zabrzmią dzieła z różnych obszarów muzyki sakralnej, jak m.in.: od chorału gregoriańskiego i motetów Palestriny, przez pieśni polifoniczne Gruzji, po jazzowe Misterium Stabat Mater Włodka Pawlika i Requiem o ziemi z elementami flamenco Paco Penii.
25. Festiwal rozpocznie się w Warszawie (30 kwietnia) „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a zakończy w Gdańsku 8 maja koncertem „Dona nobis pacem” z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Oprócz Bydgoszczy, Poznania i Radomska po raz pierwszy koncerty odbędą się w małych miejscowościach nieopodal Częstochowy, takich jak Mstów, gdzie 3 maja zabrzmią pieśni polifoniczne Gruzji oraz Leśniów, w którym (także 3 maja) Virum Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński zaprezentuje chorał gregoriański. W tym samym czasie (3 maja) we Wrzosowej uczestnicy festiwalu wysłuchają muzyki ze zbiorów jasnogórskich.
Koncert, który zabrzmi 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, będzie okazją do świętowania 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem wybitnego estońskiego kompozytora. Na koncercie zabrzmi nowa kompozycja Pärta, a także inne jego dzieła oraz utwory Vivaldiego. Utwory wykonają kontratenor Andreas Scholl, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Andrzej Białko (organy) i Morphing Chamber Orchestra pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.
III Symfonię Pawła Łukaszewskiego będzie można usłyszeć po raz pierwszy w Polsce podczas koncertu finałowego Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Koncert odbędzie się 6 maja w Bazylice Jasnogórskiej. Dwuczęściowa III Symfonia "Symphony of Angels" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną powstała w roku 2010 w ramach Stypendium Miasta Warszawy. Jest owocem fascynacji kompozytora tematyką angelologiczną i wynika z obszernych studiów nad kanoniczną i pozakanoniczną literaturą biblijną.
Jak mówi sam Paweł Łukaszewski: Teksty zostały wybrane z następujących źródeł: I i II Księga Henocha (z apokryfów Starego Testamentu), dokumenty IV Soboru Laterańskiego (1215) i I Soboru Watykańskiego (1869-1870) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego. Dobór tekstów poprzedzony był żmudnymi poszukiwaniami i studiowaniem literatury angelologicznej oraz starych ksiąg apokryficznych. W trakcie pracy skontaktowałem sie z prof. Sylwestrem Dworackim z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który dokonał przekładu części II Księgi Henocha (w oryginale w jęz. etiopskim) na łacinę.
Wystąpią: Talia Or (sopran), Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka.
Program festiwalu: http://www.gaudemater.com/informacje/179/Program/Glowna
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.