PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Król Roger w Covent Garden

2015-05-04

Prawdziwym sukcesem zakończyła się premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, zaprezentowana 1 maja w Covent Garden z brawurową tytułową rolą Mariusza Kwietnia. Spektakl w reżyserii Kaspra Holtena zdobył uznanie nie tylko publiczności, ale i krytyków.

 

Jacek Hawryluk podkreślił: Duński reżyser w sposób prosty, ale za to sugestywny przedstawił symbolikę i znaczenie historii zawartej w libretcie. To opowieść o współczesnym człowieku, w którego wnętrzu buzuje emocjonalny kocioł - przenikanie się ciała i umysłu, pożądania i racjonalności, męskości i kobiecości. Przy czym każda z postaci opery, jak twierdzi reżyser, jest "ucieleśnieniem rozmaitych cech głównego bohatera". Bo wszystko dzieje się w jego wnętrzu. Roger dialoguje z samym sobą: odsłania się, poddaje, załamuje, wreszcie ulega. Wraz z nim legnie w gruzach cały jego świat. (http://wyborcza.pl/1,75475,17850686,_Krol_Roger__Karola_Szymanowskiego__triumf_na_premierze.html)


Jak powiedziała Dorota Szwarcman: W sumie z prób wystawienia tego trudnego dzieła, jakie widziałam, ta była jedną z lepszych. Dodając do tego znakomite wyczucie muzyczne Antonia Pappano (jakoś nie miałam wątpliwości, że sobie poradzi), trzeba powiedzieć, że warto tę realizację obejrzeć.
http://szwarcman.blog.polityka.pl/2015/05/02/w-glowie-rogera/


Zagraniczni krytycy oceni spektakl i samo dzieło Szymanowskiego bardzo wysoko.


David Karlin: The founding fathers would be every bit as astonished at the sound world that Szymanowski creates. The orchestral timbre is exceptionally dense and multilayered, engulfing you in ocean waves that roll and break. The instrumentation is rich, but where many composers use complex instrumentation to bring out individual instruments, most of Szymanowski’s music in Król Roger does the opposite, using blended sounds that are constantly shifting. You don’t hear the individual horn or clarinet line: you just feel enveloped by the totality of the orchestral sound.
http://bachtrack.com/review-krol-roger-holten-pappano-kwiecien-royal-opera-london-may-2015


Mark Valencia: And what a score it is – and how searingly Antonio Pappano and the Royal Opera forces deliver it. In one of the great opening nights at Covent Garden everyone gave a red-hot performance, even Mariusz Kwiecień in the gruelling title role despite (so we were told, though we'd never have guessed) suffering from a cold. Singing for once in his native language, the Polish baritone was gripping and emotionally engaged through some Berg-like passages of introspection until the King's – and the opera's – ravishingly clear-hued climax.
http://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/krl-roger-royal-opera-house_37728.html


Rupert Christiansen:
Szymanowski imbues the music with a magnificent oriental archaism: the influence of his Hungarian neighbour Bartok may be salient, but the flavour is more voluptuously romantic than formally modernist. Much of the vocal writing is melismatic and incantatory, threaded through sumptuously coloured orchestral tapestries that shimmer and glow. Nothing in the score is more beautiful than the spectral nocturne that opens the final scene; nothing more exciting than the orgy than brings the second scene to its climax. Antonio Pappano’s conducting of its intensities is masterly, and the orchestra luxuriates in them.
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/opera/11576865/Krol-Roger-Royal-Opera-House-review-a-major-triumph.html
 

Opinie publiczności, umieszczone w serwisie społecznościowym Twitter, również nie pozostawiają wątpliwości - spektakl w ich ocenie był znakomity: http://www.roh.org.uk/news/your-reaction-krol-roger-2015

 

Dzieło Szymanowskiego zostanie pokazane w Londynie jeszcze pięć razy. 16 maja będzie można obejrzeć spektakl w transmisji na stronie culture.pl, zaś 30 maja posłuchać w radiowej Dwójce.

 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.