Aktualności
Festiwal Musica Electronica Nova 2015
2015-05-12
W dniach 15-23 maja we Wrocławiu odbędzie się kolejna edycja festiwalu Musica Electronica Nova, którego dyrektorem artystycznym jest Elżbieta Sikora. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi m.in. ostatni utwór Kazimierza Serockiego „Pianophonie” na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę.
Dzieło wykona Orkiestra Symfoniczna NFM pod batutą Benjamina Shwartza, Toros Can (fortepian) oraz Cezary Duchnowski i Marcin Rupociński (elektronika).
19 maja w ramach festiwalowego cyklu wykładów i dyskusji odbędzie się spotkanie z Elżbietą Sikorą – uznaną kompozytorką i dyrektor artystyczną Musica Electronica Nova oraz Pierre’em Jodlowskim, kompozytorem muzyki elektronicznej i teatralnej.
Szósta edycja festiwalu Musica Electronica Nova skupia się na związkach muzyki i sztuk wizualnych. Według Johna Cage’a, który w latach 70. XX wieku mocno rozszerzył granice materiału muzycznego, muzyka może stać się zjawiskiem wizualnym: to, co widzimy ma tak istotne znaczenie, że może poprowadzić nasze słuchanie ku nowym polom percepcji. Celem festiwalu jest, jak mówią organizatorzy, „było zniesienie granic, w których prezentacja muzyki współczesnej mogłaby utknąć. Wszystkie wydarzenia są nie tylko koncertami, ale także szerszymi doświadczeniami, którym chcemy się dzielić z naszą publicznością. Obecnie zewsząd dobiega jakaś „muzyka”, niebezpiecznie penetrując w ciągłym strumieniu każdą przestrzeń publiczną. Dla tych, którzy są ciekawi nowych wrażeń, festiwal MEN jest czymś więcej niż tylko odpowiedzią na zalewającą nas masę dźwiękową – jest rzeczywistą koniecznością dokonywania odkryć i szukania ludzkich przeżyć. Pragniemy je uczynić zarówno ambitnymi, jak i przystępnymi.”
Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.