Aktualności
Festiwal Musica Electronica Nova 2015
2015-05-12
W dniach 15-23 maja we Wrocławiu odbędzie się kolejna edycja festiwalu Musica Electronica Nova, którego dyrektorem artystycznym jest Elżbieta Sikora. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi m.in. ostatni utwór Kazimierza Serockiego „Pianophonie” na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę.
Dzieło wykona Orkiestra Symfoniczna NFM pod batutą Benjamina Shwartza, Toros Can (fortepian) oraz Cezary Duchnowski i Marcin Rupociński (elektronika).
19 maja w ramach festiwalowego cyklu wykładów i dyskusji odbędzie się spotkanie z Elżbietą Sikorą – uznaną kompozytorką i dyrektor artystyczną Musica Electronica Nova oraz Pierre’em Jodlowskim, kompozytorem muzyki elektronicznej i teatralnej.
Szósta edycja festiwalu Musica Electronica Nova skupia się na związkach muzyki i sztuk wizualnych. Według Johna Cage’a, który w latach 70. XX wieku mocno rozszerzył granice materiału muzycznego, muzyka może stać się zjawiskiem wizualnym: to, co widzimy ma tak istotne znaczenie, że może poprowadzić nasze słuchanie ku nowym polom percepcji. Celem festiwalu jest, jak mówią organizatorzy, „było zniesienie granic, w których prezentacja muzyki współczesnej mogłaby utknąć. Wszystkie wydarzenia są nie tylko koncertami, ale także szerszymi doświadczeniami, którym chcemy się dzielić z naszą publicznością. Obecnie zewsząd dobiega jakaś „muzyka”, niebezpiecznie penetrując w ciągłym strumieniu każdą przestrzeń publiczną. Dla tych, którzy są ciekawi nowych wrażeń, festiwal MEN jest czymś więcej niż tylko odpowiedzią na zalewającą nas masę dźwiękową – jest rzeczywistą koniecznością dokonywania odkryć i szukania ludzkich przeżyć. Pragniemy je uczynić zarówno ambitnymi, jak i przystępnymi.”
Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.