Aktualności
Gala finałowa konkursu krytyków muzycznych KROPKA
2015-05-11
10 maja odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Podczas Gali wręczono nagrody laureatom pierwszej edycji Konkursu.
Do konkursu zgłoszono kilkaset tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym - od muzyki klasycznej po popularną. Jury w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), Joanna Grotkowska, dr hab. Anna Chęćka-Gotkowicz, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, dr Miłosz Bembinow i Mariusz Herma przyznało nagrody w kilku kategoriach.
Trzy równorzędne nagrody główne trafiły do Anny R. Burzyńskiej za tekst O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy („Didaskalia”), Karoliny Kolinek-Siechowicz za tekst Jarosław liturgicznie („Ruch Muzyczny”) oraz Barbary Kingi Majewskiej za tekst Zapach ciała i instrumentu („Glissando”).
Wyróżnienie dla debiutanta otrzymała Katarzyna Trzeciak za tekst W windzie podświadomości, zaś dla blogera Aleksandra Bliźniuk za tekst Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/.
W ramach konkursu przyznano także nagrody specjalne i indywidualne. Laureatką Nagrody Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została Aleksandra Bliźniuk.
Nagrodę Specjalną za tekst Drowned Sounds („The New Yorker”) otrzymał Alex Ross, Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej - Maciej Froński za tekst Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu („Gadki z Chatki”), a Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła w ręce Rafała Augustyna.
Przewodniczący jury – dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – podczas swojego przemówienia życzył „wszystkim laureatom i uczestnikom nie tylko dalszego rozwoju, doskonalenia umiejętności literackich, uporu w poszukiwaniu nowych inspiracji i zapału w odnajdywaniu nowych muzycznych terenów, ale także otwartej przestrzeni medialnej, w której refleksja o muzyce mogłaby zaznaczyć jeszcze silniejszą obecność”.
Organizatorzy podkreślili, jak ważne jest docenienie solidnej krytyki muzycznej i już dziś zapowiedzieli oraz zaprosili do udziału w kolejnej edycji konkursu.
Po oficjalnym wręczeniu nagród uczestnicy spotkania mieli przyjemność wysłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród było wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym. Partnerami Konkursu było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej, a Narodowe Centrum Kultury objęło wydarzenie patronatem honorowym. Konkurs otrzymał także wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Zdjęcia: Marlena Wieczorek, Bartosz Dąbrowski, Aleksandra Stępień
Najczęściej czytane:
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.