Aktualności
Gala finałowa konkursu krytyków muzycznych KROPKA
2015-05-11
10 maja odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Podczas Gali wręczono nagrody laureatom pierwszej edycji Konkursu.
Do konkursu zgłoszono kilkaset tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym - od muzyki klasycznej po popularną. Jury w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), Joanna Grotkowska, dr hab. Anna Chęćka-Gotkowicz, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, dr Miłosz Bembinow i Mariusz Herma przyznało nagrody w kilku kategoriach.
Trzy równorzędne nagrody główne trafiły do Anny R. Burzyńskiej za tekst O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy („Didaskalia”), Karoliny Kolinek-Siechowicz za tekst Jarosław liturgicznie („Ruch Muzyczny”) oraz Barbary Kingi Majewskiej za tekst Zapach ciała i instrumentu („Glissando”).
Wyróżnienie dla debiutanta otrzymała Katarzyna Trzeciak za tekst W windzie podświadomości, zaś dla blogera Aleksandra Bliźniuk za tekst Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/.
W ramach konkursu przyznano także nagrody specjalne i indywidualne. Laureatką Nagrody Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została Aleksandra Bliźniuk.
Nagrodę Specjalną za tekst Drowned Sounds („The New Yorker”) otrzymał Alex Ross, Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej - Maciej Froński za tekst Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu („Gadki z Chatki”), a Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła w ręce Rafała Augustyna.
Przewodniczący jury – dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – podczas swojego przemówienia życzył „wszystkim laureatom i uczestnikom nie tylko dalszego rozwoju, doskonalenia umiejętności literackich, uporu w poszukiwaniu nowych inspiracji i zapału w odnajdywaniu nowych muzycznych terenów, ale także otwartej przestrzeni medialnej, w której refleksja o muzyce mogłaby zaznaczyć jeszcze silniejszą obecność”.
Organizatorzy podkreślili, jak ważne jest docenienie solidnej krytyki muzycznej i już dziś zapowiedzieli oraz zaprosili do udziału w kolejnej edycji konkursu.
Po oficjalnym wręczeniu nagród uczestnicy spotkania mieli przyjemność wysłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród było wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym. Partnerami Konkursu było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej, a Narodowe Centrum Kultury objęło wydarzenie patronatem honorowym. Konkurs otrzymał także wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Zdjęcia: Marlena Wieczorek, Bartosz Dąbrowski, Aleksandra Stępień
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.