Aktualności
Gala finałowa konkursu krytyków muzycznych KROPKA
2015-05-11
10 maja odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Podczas Gali wręczono nagrody laureatom pierwszej edycji Konkursu.
Do konkursu zgłoszono kilkaset tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym - od muzyki klasycznej po popularną. Jury w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), Joanna Grotkowska, dr hab. Anna Chęćka-Gotkowicz, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Piotr Metz, dr Miłosz Bembinow i Mariusz Herma przyznało nagrody w kilku kategoriach.
Trzy równorzędne nagrody główne trafiły do Anny R. Burzyńskiej za tekst O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy („Didaskalia”), Karoliny Kolinek-Siechowicz za tekst Jarosław liturgicznie („Ruch Muzyczny”) oraz Barbary Kingi Majewskiej za tekst Zapach ciała i instrumentu („Glissando”).
Wyróżnienie dla debiutanta otrzymała Katarzyna Trzeciak za tekst W windzie podświadomości, zaś dla blogera Aleksandra Bliźniuk za tekst Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/.
W ramach konkursu przyznano także nagrody specjalne i indywidualne. Laureatką Nagrody Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została Aleksandra Bliźniuk.
Nagrodę Specjalną za tekst Drowned Sounds („The New Yorker”) otrzymał Alex Ross, Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej - Maciej Froński za tekst Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu („Gadki z Chatki”), a Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła w ręce Rafała Augustyna.
Przewodniczący jury – dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – podczas swojego przemówienia życzył „wszystkim laureatom i uczestnikom nie tylko dalszego rozwoju, doskonalenia umiejętności literackich, uporu w poszukiwaniu nowych inspiracji i zapału w odnajdywaniu nowych muzycznych terenów, ale także otwartej przestrzeni medialnej, w której refleksja o muzyce mogłaby zaznaczyć jeszcze silniejszą obecność”.
Organizatorzy podkreślili, jak ważne jest docenienie solidnej krytyki muzycznej i już dziś zapowiedzieli oraz zaprosili do udziału w kolejnej edycji konkursu.
Po oficjalnym wręczeniu nagród uczestnicy spotkania mieli przyjemność wysłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród było wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym. Partnerami Konkursu było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej, a Narodowe Centrum Kultury objęło wydarzenie patronatem honorowym. Konkurs otrzymał także wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Zdjęcia: Marlena Wieczorek, Bartosz Dąbrowski, Aleksandra Stępień
Najczęściej czytane:
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata.
Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.
Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.
Drodzy klienci!
Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.
Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!
Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.