Aktualności
28 maja - premiera "Casanovy w Warszawie"
2015-05-14
28 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premierowy spektakl baletu „Casanova w Warszawie” Krzysztofa Pastora z muzyką Wolfganga Amadeusza Mozarta. Przedstawienie powstało z inicjatywy Polskiego Baletu Narodowego na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Librecista Paweł Chynowski i choreograf Krzysztof Pastor oparli się na historii pobytu Giacomo Casanovy w Warszawie 250 lat temu, w pierwszych miesiącach istnienia królewskiego teatru publicznego Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sięgnęli przy tym do mniej znanych utworów wokalnych i orkiestrowych Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego muzyka dominowała w tamtej epoce. Partyturę zestawił dla potrzeb przedstawienia Jakub Chrenowicz, obejmując zarazem kierownictwo muzyczne prapremiery. Scenografem przedstawienia jest wybitny włoski artysta Gianni Quaranta, znany ze swych prac dla czołowych teatrów świata oraz głośnych produkcji filmowych, jak np.„Farinelli, ostatni kastrat”, laureat Oscara, Cesara i wielu innych prestiżowych nagród.
Casanova spędził w Warszawie kilka miesięcy na przełomie lat 1765-66. Obracał się w kręgu Stanisława Augusta, jego dworu i teatru. Ze szczególnym upodobaniem przebywał w gronie artystów baletu królewskiego. Był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni Saskiej. Adorował u nas konkurujące ze sobą włoskie primabaleriny: Annę Binetti, Caterinę Gattai i Teresę Casacci, oklaskiwał też występy legendarnego tancerza Charlesa Le Picqa, zwanego „Apollinem Tańca” europejskiej sceny baletowej. Na koniec wdał się w konflikt i pojedynek z faworytem króla, hrabią Franciszkiem Ksawerym Branickim. A wszystko to opisał barwnie w swoich kultowych pamiętnikach. Balet „Casanova w Warszawie” nawiązuje do tych wydarzeń, tworząc malowniczą wizję inscenizacyjną tamtej epoki, teatru i baletu oraz ludzi, których znamy dobrze z kart polskiej historii.
Balet w dwóch aktach
Libretto: Paweł Chynowski
Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor
Dyrygent i koncepcja muzyczna: Jakub Chrenowicz
Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta
Światła: Daniele Nannuzzi
Obsada:
Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Spektakle:
28/05/2015, godz. 19.00 – prapremiera
29/05/2015, godz. 19.00
30/05/2015, godz. 19.00
31/05/2015, godz. 18.00
02/06/2015, godz. 19.00
06/06/2015, godz. 19.00
07/06/2015, godz. 19.00
Sala Moniuszki
Teatr Wielki – Opera Narodowa
Najczęściej czytane:
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.