Aktualności
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Chóralny „CRACOVIA CANTANS”
2015-06-01
VI edycja Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Cracovia Cantans” odbędzie się w dniach 11 - 14 czerwca 2015 roku. Festiwal stanowi znakomitą okazję do spotkania zespołów z różnych zakątków świata, a także promocji muzyki chóralnej.
Festiwal rozpocznie się 11 czerwca koncertem zatytułowanym „Światło i Śpiew” (godzina 19:00, Kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7), podczas którego wystąpią chóry: K.O.O.R. z Estonii, Lahden Kamarikuoro oraz Näsin Ääni z Finlandii, Vrengenkoret z Norwegii i Lundby Motet Choir oraz
Norrlands Nations Choir ze Szwecji.
W kolejnych dniach odbędą się przesłuchania konkursowe, a także liczne koncerty w różnych częściach Krakowa: w Szkole Muzycznej im. M. Karłowicza, Filharmonii Krakowskiej oraz w kościołach na Starym Mieście. W festiwalu udział biorą chóry polskie i zagraniczne.
W Jury pod przewodnictwem prof. Romualda Twardowskiego zasiądą wybitni artyści i specjaliści z dziedziny chóralistyki: Ko Matsushita (Japonia), Irina Roganova (Rosja), Javier Busto (Hiszpania) oraz Rihards Dubra (Łotwa).
Chóry uczestniczyć mogą w jednej z następujących kategorii:
- Chóry mieszane dorośli
- Chóry o głosach równych dorośli - męskie
- Chóry o głosach równych dorośli - żeńskie
- Chóry młodzieżowe
- Chóry dziecięce
- Chóry kameralne
- Muzyka popularna, ludowa, gospel
- Muzyka sakralna
Najlepszy chór festiwalu otrzyma nagrodę GRAND PRIX oraz statuetkę „Złota Polihymnia”.
Dodatkowo Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest fundatorem specjalnej nagrody w wysokości 500 EUR dla chóru zagranicznego za najlepszą interpretację i wykonanie utworu chóralnego polskiego kompozytora z katalogu PWM. Do rywalizacji o nagrodę mógł przystąpić każdy zespół, w którego programie znalazł się przynajmniej jeden z konkursowych utworów. Wykonawcy zobowiązani są do śpiewania z oryginalnych nut. Zwycięzcę poznamy podczas uroczystej Gali 14 czerwca o godzinie 16.00 w Filharmonii Krakowskiej.
Wstęp na koncerty i przesłuchania konkursowe jest bezpłatny.
Szczegółowy program znaleźć można na stronie: www.krakowchoirfestival.pl
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.