PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Od Galla Anonima do Marcela Chyrzyńskiego. 11 Festiwal Muzyki Polskiej

2015-07-02

Program tegorocznej edycji krakowskiego Festiwalu Muzyki Polskiej zadowoli każdego, kto chciałby zapoznać się z niemal całą historią polskiej muzyki, od średniowiecza po utwory z XXI wieku, w tym Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Wojciecha Kilara i Marcela Chyrzyńskiego.

 

Na wydarzeniu inaugurującym festiwal ( 8 lipca) będzie można obejrzeć wileńską wersję Halki Stanisława Moniuszki, z głównymi partiami Wioletty Chodowicz (Halka), Lukáša Zemana (Jontek) i Michała Partyki (Janusz). Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, Chór Polskiego Radia zaś przygotuje Szymon Wyrzykowski.


Koncert 9 lipca to uczta dla wszystkich miłośników muzyki dawnej. Nosi tytuł „Święte Gniazdo. Bolesław I Chrobry i św. Wojciech w muzyce średniowiecznej”, a wykonają go muzycy Ensemble Peregrina. Program koncertu jest przekrojem przez rozmaite gatunki średniowiecza (responsoria, hymny, sekwencje itp.) oraz prezentuje dorobek polskich lub piszących na polskich ziemiach twórców. Wśród utworów usłyszymy utwory związane z postaciami św. Wojciecha (np. hymn w nieszporach na uroczystość św. Wojciecha Festum agat ecclesia z XV wieku oraz najstarszą sekwencję mszalną ku czci św. Wojciecha, powstałą prawdopodobnie ok.1090 roku Hac festa die tota gratuletur Polonia) i króla Bolesława Chrobrego (w tym słynny lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima Omnis etas, omnis sexus).


Na koncercie 10 lipca zabrzmi muzyka współczesna, w tym Orawa Wojciecha Kilara oraz jedenastominutowy utwór Marcela Chyrzyńskiego z 2012 roku Ukiyo-e, coraz częściej goszczący w repertuarach rozmaitych orkiestr i cieszący się uznaniem publiczności. Utwory wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akikiego.


11 lipca odbędzie się recital chopinowski Alberta Nosè, 12 lipca zaś – koncert pieśni inspirowanych Rękopisem królodworskim, na którym usłyszymy utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Władysława Żeleńskiego.


Miłośnicy muzyki renesansu i baroku z pewnością chętnie wybiorą się na koncert 16 lipca, o tytule „Il Giardino d’Amore. Korona Królestwa Polskiego 1500-1750". Program koncertu jest nader zachęcający, znajduje się w nim m.in. kilka utworów pochodzących z Tabulatury Jana z Lublina, Bartłomieja Pękiela, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego i Mikołaja Zieleńskiego.


17 lipca Agata Szymczewska (skrzypce) i Grzegorz Skrobiński (fortepian) wykonają m.in. utwory Karola Szymanowskiego (Źródło Aretuzy), Ignacego Jana Paderewskiego (Melodia i Sonata a-moll) oraz Henryka Wieniawskiego (Legenda, Polones D-dur). Ten koncert będzie miał miejsce w Auli Collegium Novum, z kolei w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha na koncercie kwartetu Smyczkowego Filharmoników Krakowskich oraz Ivo Kahánka (fortepian) zabrzmi Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina oraz Kwartet smyczkowy e-moll op.7 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.


18 lipca na recitalu fortepianowym Ludmila Angelova usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego, Aleksandra Michałowskiego i Maurycego Moszkowskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert finałowy, w którego programie znajdują się dwa monumentalne dzieła Te Deum Wojciecha Kilara i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Utwory wykonają Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka, Chór Filharmonii Krakowskiej (przygotowanie: Teresa Majka-Pacynek) oraz soliści: Anna Patrys (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Ondrej Šaling (tenor), Adam Palka (bas).

 

Szczegółowy program wraz z miejscami koncertów i godzinami znajduje się tutaj.

Najczęściej czytane:

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.