Aktualności
Od Galla Anonima do Marcela Chyrzyńskiego. 11 Festiwal Muzyki Polskiej
2015-07-02
Program tegorocznej edycji krakowskiego Festiwalu Muzyki Polskiej zadowoli każdego, kto chciałby zapoznać się z niemal całą historią polskiej muzyki, od średniowiecza po utwory z XXI wieku, w tym Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Wojciecha Kilara i Marcela Chyrzyńskiego.
Na wydarzeniu inaugurującym festiwal ( 8 lipca) będzie można obejrzeć wileńską wersję Halki Stanisława Moniuszki, z głównymi partiami Wioletty Chodowicz (Halka), Lukáša Zemana (Jontek) i Michała Partyki (Janusz). Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, Chór Polskiego Radia zaś przygotuje Szymon Wyrzykowski.
Koncert 9 lipca to uczta dla wszystkich miłośników muzyki dawnej. Nosi tytuł „Święte Gniazdo. Bolesław I Chrobry i św. Wojciech w muzyce średniowiecznej”, a wykonają go muzycy Ensemble Peregrina. Program koncertu jest przekrojem przez rozmaite gatunki średniowiecza (responsoria, hymny, sekwencje itp.) oraz prezentuje dorobek polskich lub piszących na polskich ziemiach twórców. Wśród utworów usłyszymy utwory związane z postaciami św. Wojciecha (np. hymn w nieszporach na uroczystość św. Wojciecha Festum agat ecclesia z XV wieku oraz najstarszą sekwencję mszalną ku czci św. Wojciecha, powstałą prawdopodobnie ok.1090 roku Hac festa die tota gratuletur Polonia) i króla Bolesława Chrobrego (w tym słynny lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima Omnis etas, omnis sexus).
Na koncercie 10 lipca zabrzmi muzyka współczesna, w tym Orawa Wojciecha Kilara oraz jedenastominutowy utwór Marcela Chyrzyńskiego z 2012 roku Ukiyo-e, coraz częściej goszczący w repertuarach rozmaitych orkiestr i cieszący się uznaniem publiczności. Utwory wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akikiego.
11 lipca odbędzie się recital chopinowski Alberta Nosè, 12 lipca zaś – koncert pieśni inspirowanych Rękopisem królodworskim, na którym usłyszymy utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Władysława Żeleńskiego.
Miłośnicy muzyki renesansu i baroku z pewnością chętnie wybiorą się na koncert 16 lipca, o tytule „Il Giardino d’Amore. Korona Królestwa Polskiego 1500-1750". Program koncertu jest nader zachęcający, znajduje się w nim m.in. kilka utworów pochodzących z Tabulatury Jana z Lublina, Bartłomieja Pękiela, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego i Mikołaja Zieleńskiego.
17 lipca Agata Szymczewska (skrzypce) i Grzegorz Skrobiński (fortepian) wykonają m.in. utwory Karola Szymanowskiego (Źródło Aretuzy), Ignacego Jana Paderewskiego (Melodia i Sonata a-moll) oraz Henryka Wieniawskiego (Legenda, Polones D-dur). Ten koncert będzie miał miejsce w Auli Collegium Novum, z kolei w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha na koncercie kwartetu Smyczkowego Filharmoników Krakowskich oraz Ivo Kahánka (fortepian) zabrzmi Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina oraz Kwartet smyczkowy e-moll op.7 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.
18 lipca na recitalu fortepianowym Ludmila Angelova usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego, Aleksandra Michałowskiego i Maurycego Moszkowskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert finałowy, w którego programie znajdują się dwa monumentalne dzieła Te Deum Wojciecha Kilara i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Utwory wykonają Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka, Chór Filharmonii Krakowskiej (przygotowanie: Teresa Majka-Pacynek) oraz soliści: Anna Patrys (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Ondrej Šaling (tenor), Adam Palka (bas).
Szczegółowy program wraz z miejscami koncertów i godzinami znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.